casco aankoop

casco aankoop

Berichtdoor MARC33 » 28 Dec 2013, 19:18

Bericht door MARC33 » di 22 jan 2013, 12:03

Hoi ,
Ik had graag wat verhalen gelezen over watersporters die eerder een casco schip hebben aangekocht om zelf af te werken .
Ook de verhalen van " dit nooit meer " of " had ik dit maar eerder gedaan ".
Is hier nu met de crisis niet meer vraag naar ?
Hans , ik vermoed dat dit bij u kan .
Staan andere werven hiervoor open ?
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: casco aankoop

Berichtdoor pascall » 28 Dec 2013, 19:18

Bericht door pascall » di 22 jan 2013, 22:15

Marc33

Ik heb 17 jaar geleden een casco a afgebouwd en als je mij vraag, zou je het over nieuw doen? zeg ik volmondig JA!!!
Ik heb zelf nog een hele tijd met de gedachte rondgelopen om het nog eens te doen.
Daar komt natuurlijk heel wat bij kijken, vakmanschap, kennis, tijd, geld, locatie, enz...
Wat voor schip, je vaargebied, waarde van het schip als het klaar is, een rondspant of een vierkantenbak, de afbouwkosten zijn bijna gelijk maar de eindwaarde is totaal anders.
Alles begint met een goede basis!

Als je vragen heb, vraag maar raak.

O ja, ik heb hem twee keer gebouwd ;)

Afbeelding

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: casco aankoop

Berichtdoor adventure1 » 28 Dec 2013, 19:19

Bericht door adventure1 » di 22 jan 2013, 22:24

Ik kan mij, gelet op de dalende prijzen voor gebruikte boten, haast niet voorstellen dat het nog interessant is zelf vanaf een casco op te bouwen.
Tenzij het beschouwd wordt als tijdverdrijf maar in de huidige economie is het een duur tijdverdrijf geworden naar mijn mening.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: casco aankoop

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 19:19

Bericht door vuuren1 » di 22 jan 2013, 22:24

Marc,

In de betere tijden werden er steeds minder nieuwe casco's verkocht.
Soms technisch vaarklaar, in de epoxycoating en eventueel glasdicht.
Het meeste was compleet afgebouwd en er moesten ook steeds meer snufjes in.

Wij hebben een mix gebouwd van casco + allerlei zaken tot compleet en luxe uitgevoerd.
Alleen een los kaal casco van bv. een Dutch Tender is voor ons niet interessant omdat er werfjes zijn die in die maat erg goedkope casco's bouwen (meer kunnen ze immers niet).

Hierbij enige -haken en ogen-:
De kwaliteit is dan ook vaak niet al te best en m.b.t. afspraken tussen goedkope werfjes en de opdrachtgevers loopt het ook vaak mis (of ze gaan halfverwege failliet omdat ze te goedkoop hebben aangeboden om klantjes en aanbetalingen binnen te halen).
Het is vooral -oppassen geblazen- bij het kiezen op basis van de prijs (wij lieten onze gesneden platenpaketten eerder elders bouwen en ik heb de nodige ervaring).

Als je morgen een advertentie zet in een watersportblad met een aanbieding van een goedkope boot / casco, daar ook een fraai verhaal bij weet te zetten dan loopt het vanaf overmorgen storm...
Allemaal mensen die in Sinterklaas geloven!

In de wat grotere maten (vanaf b.v. onze. Beurtvaerder 1350) kunnen die werfjes het niet altijd en dan is het vanaf die maat voor ons wel redelijk te doen om een casco aan te kunnen bieden.
(er zijn ook zgn. werven die alles aanbieden, nooit iets hebben geleverd maar wel flink geld hebben weten te innen)
Het is net als autohandel, dan zegt ook een lidmaatschap van een brancheorganisatie niets.
Kwaliteit en betrouwbaarheid is waar het om draait. Een casco kopen kan prima, maar pas op voor -te aantrekkelijke- aanbiedingen, dat zit heel vaak fout.

Tot zover een redelijk eng verhaal over bepaalde aanbieders.
Nu een (goed afgeleverd) casco afbouwen:
Dat is een zekere uitdaging en als je handig bent zal dat meehelpen bij het voltooien van een complete boot.

Wat zeker kan helpen bij het aankopen van een casco is advies inwinnen (al dan niet bij de bouwer) over coatings, motorisering, ramen, materialen etc.
Wat we ook wel doen is bv. een kaal casco bouwen en i.s.m. de eigenaar de boot conserveren en lakken.
Daarnaast leveren we dan ook wel een heel pakket equipment (van de motor tot en met slangen, kabels, fittingen etc.).
Hoe groter het pakket aan equipment hoe meer korting..
Als je dan het arbeidsloon van een werf in je zak houdt dan is de kans groot dat je een mooi en goed schip kan maken voor een relatief lage prijs.

Het succes hangt dus (samenvattend) af van de algehele aanpak.
Als je het leuk vindt om te doen en als het project af is dan ben je uiteindelijk wel een heel trotse eigenaar van een fraai schip wat je zelf hebt gerealiseerd..

Ik hoop dat je iets met dit verhaal kan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: casco aankoop

Berichtdoor vuuren1 » 28 Dec 2013, 19:20

Bericht door vuuren1 » di 22 jan 2013, 22:49

pascall schreef:
Marc33

Ik heb 17 jaar geleden een casco a afgebouwd en als je mij vraag, zou je het over nieuw doen? zeg ik volmondig JA!!!
Ik heb zelf nog een hele tijd met de gedachte rondgelopen om het nog eens te doen.
Daar komt natuurlijk heel wat bij kijken, vakmanschap, kennis, tijd, geld, locatie, enz...
Wat voor schip, je vaargebied, waarde van het schip als het klaar is, een rondspant of een vierkantenbak, de afbouwkosten zijn bijna gelijk maar de eindwaarde is totaal anders.
Alles begint met een goede basis!

Mvg Pascal.





@Pascal,
Waar heb je deze Barkas laten bouwen?
Het model ziet er goed uit.

Algemeen:
De tekenaar (LH) had soms wat probleempjes met het goed uitstroken van de neus.
Net voor de voorste patrijspoort zie je dat de deklijn ineens opvallend begint op te lopen; werven met die ervaring en kennis moesten dat alsmaar aanpassen om het vloeiend te laten lopen.

De Barkas was ooit het voorbeeld van een succes bij het aanbieden van een bouwrecht om met een casco te beginnen.
Het was een degelijk ontwerp van een degelijk bekend staande ontwerper (daar heeft een TV programma destijds erg aan meegeholpen).
Daarna zocht je zelf een werf uit die het casco ging bouwen.

Er waren op een gegeven moment heel veel werfjes en beginnende ZZP'ers die zich ook gingen wagen aan de verkoop en bouw van de Barkas.
Dat werd (voor een deel) een zodanige puinhoop dat de ontwerper in 2001 abrubt is gestopt met de verkoop van tekeningen + eenmalige bouwrechten van de Barkas.
Hij droeg het alleenrecht aan 3 werven over, de rest kon barsten. Ook goeie werven. Niet echt een nette actie van deze ontwerper...

Ik gok dat Rego de meeste Barkassen heeft gebouwd, maar dat is nu toch wel een beetje over.
Rego was niet de duurste (en ook niet de beste) maar niet verkeerd (in het begin hadden ze allemaal een wipneus..).
De goedkoopste was Buchly maar dat werd later een nachtmerrie voor vele klanten..
Duurder, bekend en beter: Vroegh & Alblas (omgevallen), Bouma, Kruiskamp, Jetten e.v.a.

De Barkas is een legende geworden met een heel verhaal, vooral voor de werven die van de populariteit moesten leven en ineens werkeloos werden door de ingreep van 2001..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: casco aankoop

Berichtdoor pascall » 28 Dec 2013, 19:20

Bericht door pascall » wo 23 jan 2013, 08:14

Hans, je verhaal klop helemaal.
Wat ook een nadeel is van een casco wat door iedereen gebouwd kan worden, is de waarde van het afgebouwde schip.
Door dat er zoveel kaf onder het koren zit, drukt dit de waarden.

Ik heb toen der tijd het staalpakket gekocht bij Vroech en Alblast, die hadden een goed strokend casco.
Het casco heb ik in elkaar laten zetten bij Scheepswerf de Klerk in Walsoorden, een werf die bekent staat om zijn vakmanschap, en degelijkheid.
Deze beroepsvaartwerf, heeft het casco heel netjes gebouwd, het is zwaar uitgevoerd, een deel van de kiel en boeg is bv 80x40mm massief staal.
Het gehele casco is zowel binnen als buiten volledig afgelast, ik heb er herhaaldelijk de rem op moeten zetten, anders was het nog zwaarder uitgevoerd.
Nu is het al flink aan de maat, 13.5ton leeg, voor een bootje van 11.00meter.

Het model heb ik na de bouw van het 1:1 bootje gebouwd, daar heb ik langer over gedaan als de echte!

Mvg Pascal
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: casco aankoop

Berichtdoor MARC33 » 28 Dec 2013, 19:20

Bericht door MARC33 » wo 23 jan 2013, 12:48

@Hans,bedankt .
ik heb veel aan dit verhaal . Ik heb veel aan alle verhalen .Heb dit eerder al gezegd dat iedereen die een reactie toevoegt een meerwaarde aan het verhaal heeft . Daar draait het toch om .
@Pascall,
Mooi project ,alle ik heb het schaalmodel op foto. Zijn er foto's te bekijken van ontwerp ,casco en afwerking ?
Ik neem aan dat je daar een deftige portfolio hebt van aangelegd .

mijn droomschip in mijn hoofd :
Breedte +- 3,80 ( volgens lijn schip ) lengte Max 12 mtr
Kajuit als woongedeelte met op zelfde hoogte kombuis.( u vorm )
lager gedeelte slaapvertrek( ken ) .graag 2 kajuiten en sanitairgedeelte
Douche en toilet apart is te overwegen .
geen draaiende deuren -schuifdeuren .
kajuit met verhoogde zithoek om onderaan plaats te hebben voor 2 de kajuit /bergplaats.
motor onder kuipvloer
1 ste stuurstand in kuip ( juist achter kajuit bakboord of stuurboord )en 2 de in kajuit .
( niet centraal achteraan in kuip )
1 motor
snelheid, gemakkelijk 14 a 15 km /r
overhangend dak over kuip

Kan nog even doorgaan
Maak me niet af ,hé
Zijn er punten die ik zeker moet weten ' geef me even door ' AUB
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: casco aankoop

Berichtdoor pascall » 28 Dec 2013, 19:21

Bericht door pascall » wo 23 jan 2013, 17:28

Hoi, als ik je wensen lees, komt een Barkas of een gelijkwaardig schip aardig in de buurt.
Ik zal een paar foto's plaatsen, krijg je een idee van mijn zelfbouw.

Mvg Pascal
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: casco aankoop

Berichtdoor pascall » 28 Dec 2013, 19:22

Bericht door pascall » wo 23 jan 2013, 18:51

Zoals belooft.

Bootje in actie;

Afbeelding

Ook dit is zelfbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe ver kan je gaan, buiten het kale casco is alles zelf gemaakt.
Op een gegeven moment is het een sport, die lucht happer kan je ook kopen natuurlijk, circa 700euro, wat heb je dan, stukje rvs blik, deze is 4mm rvs twee avondjes werk, hoe snel kan je ze verdienen.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: casco aankoop

Berichtdoor Jan Huibers » 28 Dec 2013, 19:22

Bericht door Jan Huibers » wo 23 jan 2013, 19:40

Mijn ogen rollen er bijna uit!!!! Wat verschrikkelijk netjes gedaan man!!! :D cockpitje ziet er echt mooi uit zeg!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten