Bericht door vuuren1 » di 22 jan 2013, 22:49
pascall schreef:
Marc33
Ik heb 17 jaar geleden een casco a afgebouwd en als je mij vraag, zou je het over nieuw doen? zeg ik volmondig JA!!!
Ik heb zelf nog een hele tijd met de gedachte rondgelopen om het nog eens te doen.
Daar komt natuurlijk heel wat bij kijken, vakmanschap, kennis, tijd, geld, locatie, enz...
Wat voor schip, je vaargebied, waarde van het schip als het klaar is, een rondspant of een vierkantenbak, de afbouwkosten zijn bijna gelijk maar de eindwaarde is totaal anders.
Alles begint met een goede basis!
Mvg Pascal.
@Pascal,
Waar heb je deze Barkas laten bouwen?
Het model ziet er goed uit.
Algemeen:
De tekenaar (LH) had soms wat probleempjes met het goed uitstroken van de neus.
Net voor de voorste patrijspoort zie je dat de deklijn ineens opvallend begint op te lopen; werven met die ervaring en kennis moesten dat alsmaar aanpassen om het vloeiend te laten lopen.
De Barkas was ooit het voorbeeld van een succes bij het aanbieden van een bouwrecht om met een casco te beginnen.
Het was een degelijk ontwerp van een degelijk bekend staande ontwerper (daar heeft een TV programma destijds erg aan meegeholpen).
Daarna zocht je zelf een werf uit die het casco ging bouwen.
Er waren op een gegeven moment heel veel werfjes en beginnende ZZP'ers die zich ook gingen wagen aan de verkoop en bouw van de Barkas.
Dat werd (voor een deel) een zodanige puinhoop dat de ontwerper in 2001 abrubt is gestopt met de verkoop van tekeningen + eenmalige bouwrechten van de Barkas.
Hij droeg het alleenrecht aan 3 werven over, de rest kon barsten. Ook goeie werven. Niet echt een nette actie van deze ontwerper...
Ik gok dat Rego de meeste Barkassen heeft gebouwd, maar dat is nu toch wel een beetje over.
Rego was niet de duurste (en ook niet de beste) maar niet verkeerd (in het begin hadden ze allemaal een wipneus..).
De goedkoopste was Buchly maar dat werd later een nachtmerrie voor vele klanten..
Duurder, bekend en beter: Vroegh & Alblas (omgevallen), Bouma, Kruiskamp, Jetten e.v.a.
De Barkas is een legende geworden met een heel verhaal, vooral voor de werven die van de populariteit moesten leven en ineens werkeloos werden door de ingreep van 2001..