Oudere dame alleen op motorboot

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor elrenegado » 31 Aug 2023, 13:06

Wilfrida schreef:Hallo,
Ik heb sinds dit seizoen een kajuitmotorboot van 8.25 en 3 meter breed.
Tot nu toe vaarden we met zijn 2’n .
Maar ik wil ook graag alleen kunnen varen.
Het besturen op zich is geen probleem.
Maar ik wil graag tips over aanleggen en afvaren en sluizen doorgaan.
Bestaat hier misschien schriftelijke informatie over of is er een cursus?
Alle adviezen zijn welkom!


Pasklare info of cursussen zijn er niet,
Wel zijn er vaartrainingen te boeken bij verschillende aanbieders (google erop)
Kies er dan wel 1 die het doet op je eigen boot, omdat elke boot anders reageert.
En er zijn ook wel wat filmpjes e.d. over aan en afmeren op sluizen te vinden.
maar de beste les is en blijft een praktijk les.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Wolf1 » 31 Aug 2023, 20:17

Wolf1 schreef
En dat is volgens mij, niet mijnheer content, met z'n grote niddenbolder.

quichot schreef:En daarbij, afschutten op één bolder met de lus op diezelfde bolder? Vrij onnozel. Dat wordt gegarandeerd een keer hangen.

Als de juiste voorbehoedsmiddelen toepast, kan het geen kwaat, maar die voorlichting miste ik nu net weer bij mijnheer Content !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1867
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Amersfow » 01 Sep 2023, 09:33

Ik vind een sluis alleen nemen een heel gedoe. De rest is allemaal prima te doen. Zeker met een kopschroef.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor quichot » 01 Sep 2023, 09:42

Wolf1 schreef:Als de juiste voorbehoedsmiddelen toepast, kan het geen kwaat, maar die voorlichting miste ik nu net weer bij mijnheer Content !
Gr. Wolf1

Ik hou er niet van, bij afschutten het staande en lopende eind op dezelfde bolder. Één moment van onoplettendheid en de lus beklemt het slipeind. Als alles heel kalm gaat kan het wel, maar bij afschutten aan één lijn schuift het schip vaak ook een metertje heen en weer. En daarin schuilt het gevaar.

Amersfow, als je in je eentje kan afmeren, kan je ook in je eentje schutten. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het met een wat groter schip, zoals de Jonge Willem, een stuk makkelijker is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor quichot » 01 Sep 2023, 10:11

Wilfrida schreef:Alle adviezen zijn welkom!

Oude dame, leeftijd speelt een rol, maar alleen waar het lenigheid en kracht betreft. En deze wat oudere heer (1950) weet daar van mee te praten. Maar met vaardigheid heeft leeftijd gelukkig een stuk minder te maken.
Uit een boekje leer je het niet, maar met de theorie in het achterhoofd is het wel makkelijker oefenen. Zoek ergens op rustig water in de buurt een leeg stukje steiger of kade en ga daar een paar uurtjes af- en aanmeren. Afwisselend over bak- en stuurboord waarmee je in ene moeite door ook ontdekt hoe je boot keert. Doe het nog eens op een dag als de wind anders staat, net zo lang tot je begrijpt hoe je boot reageert. Want het gaat meer om vertrouwen dan om de vaardigheid zelf. Vaardigheid en vertrouwen gaan hand in hand. Zonder vertrouwen geen vaardigheid, zonder vaardigheid geen vertrouwen.
En ik durf te stellen dat bij schutten vertrouwen belangrijker is dan vaardigheid.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3044
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Amersfow » 01 Sep 2023, 16:42

Normaal varen we de 15m tjalk altijd met 2 of meer. Maar pas een paar uur alleen gevaren. Dan is de lengte juist wel een dingetje bij de meldpunten voor de brug en sluizen. Zeker niet ontspannen (had wel 5 Beaufort, dat maakt het nog lastiger). Wind in sluizen is natuurlijk helemaal veranderlijk doordat die keert tegen de sluiswand. Het mooiste is dat je wind en stroom voor je kunt gebruiken, maar soms moet je wel hoger wal kiezen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor cupido de luxe » 01 Sep 2023, 16:53

Ik zou ze rustig vaaren vooral niet te snel
Alles wat je aan snelheid er in duuwt moet je er ook weer uithalen
En langzaam is nog altijd te snel
Oefenen en blijven proberen
En helaas gaat het wel eens mis maar probeer uit te zoeken waarom het mis ging en leer daar van
Gebruikers-avatar
cupido de luxe
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 17 Dec 2021, 08:50
ligplaats: Hatenboer roermond
info: Ten broeke 7,90
van 6 sep 1997 tot 9 augustus 2022

Cupido de Luxe 1100
van 9 Dec 2021

Swift craft
Van 21 mei 2020

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Amersfow » 01 Sep 2023, 17:18

Mijn ergste manoeuvre was met een stalen bootje van 8m met een 9 pk Hatz dieseltje achter een groot gebouw aanmeren hogerwal met kracht 6 ofzo. Het lukte uiteindelijk door hard met de kop naar de kade aan te varen, snel in zijn vrij en naar de punt lopen en met een touw op de wal springen. Dat gaf wel voldoening
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Mopolcamper » 01 Sep 2023, 18:27

Springen is nooit goed. De kans dat je uitglijd, iets been of heup breekt is niet ondenkbeeldig. De lijn moet altijd vanaf het schip kunnen worden vastgemaakt. Ook dat is te oefenen.
De paniek m.b.t gebruik van dezelfde bolder als waar de lijn belegd is, is natuurlijk nauwelijks van toepassing op een bootje van 8.25 m. In de sluis heb je de lijn bij bootjes van deze grootte gewoon in de hand. Het is wat anders als het om vele tonnen waterverplaatsing gaat hoewel, ik ben van mening dat daarmee in het algemeen gemakkelijker is te manoeuvreren.
Mopolcamper
 
Berichten: 581
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Oudere dame alleen op motorboot

Berichtdoor Beemer » 01 Sep 2023, 22:51

Mopolcamper schreef:Springen is nooit goed. De kans dat je uitglijd, iets been of heup breekt is niet ondenkbeeldig. De lijn moet altijd vanaf het schip kunnen worden vastgemaakt.


Geheel met je eens NOOIT springen vanaf een schip. Heb het al te vaak verkeerd zien aflopen: gebroken steigerplank, gladde steiger, gat in de aarde wal achter de beschoeiing, etc.

Ja, en vanaf het schip vastmaken, en lijn TERUG naar schip.
Helaas zie ik steeds meer steigers met ringen ipv bolders. En zie dan vanaf je veel hogere schip je lijn maar door dat oog te krijgen.
Je moet dan wel van je schip af de wal op, maar ook dan nooit springen altijd ‘afstappen’ en/of met 2 armen je vasthouden aan schip.
Beemer
 
Berichten: 435
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten