Tips aanschaf polyester sloep

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Arthur » 07 Feb 2019, 21:58

Amersfow schreef:Ik adviseer inboard diesel, en dan zo licht mogelijk. Ik heb een 2 cilinder, 12 pk en dat is nog achterlijk veel te zwaar. Met vol gas komt de kop een meter omhoog, waanzinnig.

Helemaal met je eens, ik heb er een 3cyl met 25 pk in liggen, boot weegt ongeveer 2500 kilo, dus pk's in overvloed, de reden was dat er vroeger mee gevist werd en er nog een hydrauliek pomp op zat die de rollen aandreven om de netten binnen te halen.
Nu vaar ik met 1700rpm mooi de romp snelheid 10kmh en gebruik ongeveer 1 liter op 20 km op diep zout water.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor bas » 07 Feb 2019, 23:42

Beetje afhankelijk van waarvoor je de sloep wilt gaan gebruiken maar vind voor het gemiddelde sloepgebruik nou juist elektrisch een uitkomst.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Feb 2019, 09:27

bas schreef:Beetje afhankelijk van waarvoor je de sloep wilt gaan gebruiken maar vind voor het gemiddelde sloepgebruik nou juist elektrisch een uitkomst.

Eens . . . E-Aandrijving leent zich uitstekend voor een sloep, tenzij je er echt grote tochten mee wilt maken (zoals wij deden).
Maar de gemiddelde sloepvaarder . . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Feb 2019, 16:10

R.C.Grootveld schreef:Maar de gemiddelde sloepvaarder . . . . .

. . . . heeft niet eens een motor nodig,want die heeft hem toch als status voor zijn huis aan de steiger liggen. :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor quichot » 08 Feb 2019, 18:39

:D
Maar inderdaad, daar zat ik ook aan te denken, aan E-aandrijving. Als je een eigen steiger hebt bij je huis is laden geen probleem (dwz als je niet met een kabel over de openbare weg moet). Kan zelfs met zonnepanelen. Komt dus aan op wat voor tochtjes je van plan bent te maken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor sloepenfan » 02 Sep 2022, 16:30

Hallo Allemaal,

Wellicht een wat ouder topic echter sluit mijn vraag hierbij aan.

Zelf kijk ik met interesse naar 2e hands sloepen/tenders die te koop staan.
Echter hoe is nu een kwalitatieve sloep te herkennen van een slechte/mindere kwaliteit. Dit betreft vooral het polyester deel/romp.
Er zijn de afgelopen jaren nogal wat, voor mij, nieuwe merken op de markt gekomen met namen als liberty/primeur/maxima / stout/ Tendr.

Echter wanneer ik een dergelijke 2e hands model van enkele jaren oud met bijv. een van wijk/interboat/antaris van 25 jaar vergelijk vind ik de oudere bootjes er vaak mooier(qua polyester) uitzien.
Soms zie je bij sommige ook dat het polyster sneller " mat" wordt. Uiteraard ben ik mij bewust dat de oudere sloepen gepolijst kunnen zijn echter verwacht ik niet dat dit al nodig is bij een sloep van ca 4 jaar.

is er een objectieve methode, wijze van productieproces bijv., waarmee de kwaliteit is te duiden of zit hem dat enkel in de gelcoat waarvan de kwaliteit pas na jaren zichtbaar wordt?
Iemand?

vrgroet,
sloepenfan
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Sep 2022, 14:19
ligplaats: aalsmeer
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten