Warm water op de boot en toerental verlagen

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Arthur » 15 Jun 2018, 12:19

bas schreef:Je gegevens hier nog eens door een excelprogrammatje heen gegooid, ik denk aan de hand daarvan toch dat je een heel eind kunt komen met je wensen mits je de juiste schroef kwijt kan.
Ik kom daar op een max rompsnelheid van 14 km/U ( programma werkt met een andere formule dan gebruikelijk) en voor 11 km/U zou je ongeveer 7 pk nodig hebben ( stil water). Bij 2000rpm levert het blokje 12 a 13 pk dus wat dat betreft ruim voldoende.
Lengte waterlijn heb ik 8 meter genomen en overbrenging kk 2:1.
Zal niet helemaal perfect zijn maar het bied perspectief om eens naar een schroevenboer te gaan.

Op welke schroef kom jij uit Bas?
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor bas » 15 Jun 2018, 12:36

Dat ligt er een beetje aan hoe je nu verder gaat rekenen. Voor 27pk@3600rpm kom ik op het volgende uit

14 x 8 3blads of 13 x 7 4blads

Ga je echter nu verder met 13pk@2000rpm dan kom je uit op:
17 x 13 3blads of 16 x 13 4blads.

Een stuk groter dus wat je maar net kwijt moet kunnen. Ga je de resterende 1600 toeren toch gebruiken sta je je motor over te belasten. Voor de gewenste snelheid zal de laatste variant echter meer in de buurt komen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 18 Jun 2018, 14:47

Sorry voor de late reactie, ik was varen dus dat is een goed excuus ;)

Ondertussen weet ik welke keerkoppeling ik heb, het is een TMC 40 p 2.60 L

Dat zal waarschijnlijk verklaren waarom die ook zo langzaam vaart, de keerkoppeling reduceert het toerental behoorlijk en maakt derhalve ook te weinig snelheid.
Ik ga een vaste haven zoeken, waar ik nu lig is overgenomen met de aankoop maar is geen boot lift etc.
Ik heb diverse schroef firma's gecontacteerd maar allemaal zeggen ze dat ik met de schroef moet langskomen, dus ga ik me een andere haven zoeken met een bootlift en trailer bokken zodat ik hem daar ook eruit kan halen en meteen ook wat korter in de buurt zit van Maasmechelen.


Bedankt !
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor bas » 18 Jun 2018, 16:05

Ow Ja, dat veranderd de zaak wel enigszins :roll:

Dan zou je naar een grotere schroef moeten, das maar de vraag of je die kwijt kunt in je schroefraam.
Als het erop uitdraait dat je een andere schroef (4blads) moet dan zou ik ook eens overwegen om er in dat geval een andere keerkoppeling achter te zetten. Zal qua prijs niet veel schelen en dan ben je in 1 x overal vanaf
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 18 Jun 2018, 16:08

Ja dat was ik me ook al aan het bedenken... Ik neem aan dat je een tweedehands keerkoppeling met 126 uur nog wel verkocht krijgt...

Maar misschien heb ik geluk en kunnen ze de spoed zodanig aanpassen dat hij toch in ieder geval iets minder motor toeren draait...
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor bas » 18 Jun 2018, 16:32

Dat zou idd de kortste en goedkoopste klap zijn, maar vrees dat compromissen worden tussen een paar kwaden.

Nieuwe tmc40 kost rond de 750E, mag idd aannemen dat je voor de huidige ook nog wel wat terugkrijgt. Zou zomaar eens de goedkopere oplossing kunnen zijn mocht het anders een nieuwe schroef worden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor luukie25 » 19 Jun 2018, 11:33

Geen aandelen en ik meng mij verder niet in de discussie (denk dat een keerkoppeling namelijk slimmer is dan een nieuwe schroef als je huidige reductie 2.6:1 is), maar deze kwam ik tegen op MP.
Nogmaals, ik ken het betreffende bedrijf niet eens maar mocht het een nieuwe schroef worden wie weet voordelig.
https://www.marktplaats.nl/a/watersport ... sPage=home
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor Dave1975 » 19 Jun 2018, 19:54

Inderdaad niet verkeerd !

Waarom andere keerkoppeling als de schroef ook vergroot kan worden? Heeft het nadelen om een langzamer draaiende schroef te hebben? Of meer wiel effect?
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor bas » 19 Jun 2018, 20:14

Nee geen nadelen, in tegenstelling eerder maar het moet maar wel net onder je bootje passen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Warm water op de boot en toerental verlagen

Berichtdoor luukie25 » 19 Jun 2018, 21:22

Ik ben inderdaad liefst een grote schroef en laag toerental. Maar de schroef moet zoveel groter worden in dit geval. Het moet al passen en daarna geeft schroef met weinig resterende ruimte meer wervelgeluiden.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten