VDO instrumenten

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 20:51

Bericht door vuuren1 » do 12 jul 2012, 20:34

Henk,
In beide systemen moeten de instrumenten en de gevers bij elkaar passen.
VDO bleek in geval van Wim Niessen niet goed uitwisselbaar en dan zou ik in geval van Valie (die nieuwe meter wil aanschaffen) adviseren een VDO dealer te raadplegen teneinde passende meters en gevers geleverd te krijgen.

Exalto doet bv. in VDO en van Wim heb ik begrepen dat Holland Diesel Maassluis er ook veel van weet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 20:51

Bericht door henkvd » do 12 jul 2012, 20:42

Dat is me wel duidelijk, alleen het inwendige is een vraagteken voor me, met RAI's en een rudder feedback en bv PT100 sensors met uitlezing doen we niet anders door op deze manier gelijke instrumenten te koppelen, van daar de vraag.

1 instrument verzorgt de voeding van de sensor, de rest van de instrumenten hangen hier aan vast, het zij parallel het zij in serie afhankelijk van het meet instrument. ( stroom / spanning)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 20:51

Bericht door vuuren1 » do 12 jul 2012, 20:56

Conclusie: Oude instrumenten zomaar vervangen voor nieuw vraagt om problemen?
De technieken en specificaties zijn inmiddels gewijzigd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 20:52

Bericht door Valie » do 12 jul 2012, 21:12

Bedankt voor de reactie.
Heb inderdaad het hele topic nog eens goed doorgenomen.
De tip om dat eens goed door te spreken met een VDO specialist ga ik ter harte nemen, want er kleven dus nogal wat moeilijkheden hier en daar.
En om meteen nieuwe gevers erbij te nemen is misschien wel een heel goed idee.
Nou ja, ik zit er ondertussen aan te denken om de hele zaak te gaan vervangen ( meters en gevers dan hé ).
Totaal 9 meters en 7 gevers. Kost wel weer wat, maar ik denk dat dan alles weer top gaat worden en weer jaren mee kan gaan.
Ach, verkoop de oude meters dan wel weer op marktplaats, heb ik weer een paar centen terug.
Ik ga Excalto eens even bellen.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor Wim Niessen » 22 Dec 2013, 20:52

Bericht door Wim Niessen » do 12 jul 2012, 23:55

Valie schreef:
Bedankt voor de reactie.
Heb inderdaad het hele topic nog eens goed doorgenomen.
De tip om dat eens goed door te spreken met een VDO specialist ga ik ter harte nemen, want er kleven dus nogal wat moeilijkheden hier en daar.
En om meteen nieuwe gevers erbij te nemen is misschien wel een heel goed idee.
Nou ja, ik zit er ondertussen aan te denken om de hele zaak te gaan vervangen ( meters en gevers dan hé ).
Totaal 9 meters en 7 gevers. Kost wel weer wat, maar ik denk dat dan alles weer top gaat worden en weer jaren mee kan gaan.
Ach, verkoop de oude meters dan wel weer op marktplaats, heb ik weer een paar centen terug.
Ik ga Excalto eens even bellen.





Mijn advies: Informeer bij Partz.nu in Maassluis, de heer Kanter. Hij is een echte VDO specialist.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 20:52

Bericht door VRM marine » wo 31 okt 2012, 15:42

vdo is bij mijn weten nog nooit van soort voeler (allemaal ptc) gewisseld , waar je terdege op moet letten is dat je of 2x een enkele voeler plaatst , of een dubbele voeler. nooit twee meters op een voeler, dit be invloed de meting.
het zijn allemaal serie weerstands voelers/meters (dus automatisch stroom meting),
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 20:53

Bericht door henkvd » wo 31 okt 2012, 19:44

VRM marine schreef:
vdo is bij mijn weten nog nooit van soort voeler (allemaal ptc) gewisseld , waar je terdege op moet letten is dat je of 2x een enkele voeler plaatst , of een dubbele voeler. nooit twee meters op een voeler, dit be invloed de meting.
het zijn allemaal weerstands voelers (dus stroom meting),




Het is maar net hoe je het een en ander configureert, met een weerstandvoeler kan je ook spanning meten, het is maar net hoe je het meetinstrument er aan hangt, met je door of over de voeler. bij stroom meting is het geen enkelprobleem om meerdere instrumenten er aan te hangen, je moet het dan wel op de juiste manier bedraden, het eerste instrument is dan de gene die voor de voeding zorgt die naar de voeler loopt de andere hangen er passief bij en hebben alleen voeding voor de evt verlichting, een normale schakeling voor bv meerdere roerstandaanwijzers.
Je instrument kan je niet zomaar aanpassen om van stroom naar spannings meting over te gaan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 20:53

Bericht door vuuren1 » wo 31 okt 2012, 22:03

@VRM

Ooit waren er op dit forum problemen mbt VDO meters en 2 motorpanelen.
Dat is inmiddels opgelost.

PTC gevers zijn voor de temperatuurmeting en oliedrukgevers werken ook middels een variabele weerstand maar dan is dat natuurlijk geen PTC.
Er bleken toen problemen te zijn als gevolg van verkeerde aansluitingen en verkeerde gevers.
Regel 1 is idd dat een meetinstrument foute waarden aangeeft als het gekoppeld wordt met een tweede meetinstrument op een bestaande gever die bestemd is voor 1 meter.

Om het voor een gebruiker/vraagsteller eenvoudig te houden adviseer ik om de bijpassende gever bij de nieuwe meter aan te schaffen.
Dat voorkomt een boel onzekerheid en er zit weer een nieuwe beschrijving bij.
Vooral als de instrumenten 20-40 jaar oud zijn (de gevers zijn dan net zo oud en straks gaan die stuk en komt de vraagsteller weer terug met een nieuw probleem).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor eagle » 22 Dec 2013, 20:53

Bericht door eagle » za 03 nov 2012, 16:59

Over Temperatuurmeters (oa VDO)

De gever.

In de gever zit een weerstand. Daar kan stroom moeilijk doorheen (net als een smoring-gaatje bij hydrauliek).
Normale weerstanden worden zo gemaakt,dat de
weerstandwaarde ( uitgedrukt in Ohm; hoe hoger het getal, hoe hoger de weerstand, ofwel hoe kleiner het 'gaatje"...) konstant blijft, ook als de temperatuur
verandert.

Maar er zijn er ook, die juist zo gemaakt zijn,dat de weerstand wel verandert als de temp verandert.(volgens een vast bedrag per gr.C). Deze soort
heet "Thermistor".
Dat veranderen kan op twee manieren gemaakt zijn; 1/ Bij warmer worden wordt de weerstand hoger; die heet PTC (Positive Temp Coeff),
of:2/ Bij warmer: Weerstand wordt lager; NTC (Negative Temp Coeff).

Bij temp meting wordt de NTC versie gebruikt!


De weerstand zelf is een klein ding van niks, met twee aansluitdraadjes. VDO stopt die in een gever; die ziet er meestal uit als een flinke messing bout
met op de kop een elektrische aansluiting.

Een zeer verbreid type bij vele oudere motoren is de VDO 323 801 001 022 (Volvo Penta, Bukh,....),met M 18x1 draad.
De ene aansluiting van de NTC is binnenin aan het geverhuis gesoldeerd, en ligt dus aan massa.(Monteren met koperring, niet met teflon-tape!).De ander kant
ervan zit uiteraard aan de el aansluiting bovenop. Bij 10 gr C is de weerstand ca 1000 Ohm, bij 90 gr C nog maar 50 Ohm! De gevoeligheid is hoog; Als bij
koude motor,in gemonteerde toestand, de weerstand wordt gemeten, dan is het reeds voldoende om met de vingers tegen de boutkop wat warmte in
te brengen; De weerstandwaarde kun je dan zien dalen..

Soms is zo,n gever zg "Potentiaalvrij". Dit betekent dat de NTC dan niet eenzijdig aan massa ligt, maar dat de beide draden elk apart een eigen aansluiting
hebben bovenop de gever.
De motorfabrikant kan daar zijn redenen voor hebben... Beide aansluitingen hebben dan dezelfd afmeteting!(6,3 mm). Verwisselen mag.

Er zijn ook kombinatie-gevers; daarin zit zo,n NTC (voor de meter), maar ook nog een schakelaar met een bi-metaal; Die gaat dicht bij (bijv) 100 gr C. Beide
dingen hebben niets met elkaar te maken... De schakelaar ligt met een kant aan massa, de andere kant heeft bovenop de gever een el aansluiting. Hierop kan een
temperatuur-alarm worden aangesloten; De lamp/zoemer krijgt dan massa als de zaak te warm wordt..Dit type is kenbaar aan de Ongelijk-grote el aansluitingen bovenop:
De "normale"(6,3mm) is van de NTC, voor de meter. De kleinere (4mm) is de max temp schakelaar, voor het alarm. Verwisselen mag niet! (Er gaat niets kapot, maar
eea werkt ook niet..

Met bg info is de gever te testen....



De meter

De bijbehorende meters zijn zg Kruisspoelmeters.

Hierin staan rechtop twee dezelfde holle spoeltjes vast opgesteld, maar haaks op elkaar;Spoel A, en B. Binnenin de spoelenruimte is
een magnetisch schijfje draaibaar aangebracht.(lijkt op een mini-kompasroosje).
Als er stroom loopt door zo,n spoeltje, wordt het binnenin magnetisch. Het schijfje merkt dat, en wil graag in een
voorkeurstand gaan staan (net als een kompas..).De richting van het magnetisch veld binnen de twee spoeltjes wordt uitgemaakt door door de stroomsterkte door
de spoeltjes, of beter: De verhouding tussen de stroompjes. Door te spelen met die stroompjes kan het veld 90 hoekgraden gedraaid worden, met alle tussenstanden.
Het magneetschijfje (waaraan natuurlijk de wijzer zit) zal braaf volgen...

Het geheel wordt nu als volgt aangesloten: Achterop de meter zitten de aansluitingen: +, -, en G (gever). (lampje buiten beschouwing gelaten)
De Boordspanning na ''kontakt" komt binnen op +. Eerst is er dan een voorweerstand, die uitmaakt, of het een 12v resp.24v meter is. Hierop zijn dan
de + kanten van zowel spoel A alsook spoel B aangesloten.

De - kant van spoel A gaat via een vaste weerstand naar - in de meter zelf.
De - kant van spoel B gaat via de aansluiting G naar de gever-NTC op de motor naar -(massa).

De stroom door spoel A is dus steeds dezelfde; Als deze spoel A alleen aktief zou zijn, en B niet, zal de veldrichting de wijzer op "koud" draaien. Dat is het geval
bij koude motor, want dan is de weerstand van de NTC hoog, en daardoor de stroom door spoel B zeer laag (krijgt ahw bijna geen massa...).

Bij warme motor daalt de NTC weerstand in de gever, waardoor de stroom door spoel B ook groter wordt, en daarmee zijn
invloed op de magneetveld-richting (staat er immers haaks op..)
Aldus draait het magneetschijfje mee met de door A en B samen gemaakte veldrichting. Bij (te) hoge temp vd motor/gever is de weerstand van de NTC dermate
laag geworden, dat spoel B net zoveel doet als A, waardoor het veld 90 hoekgraden is gedraaid; de meter geeft "heet"aan...


Met bg info is de meter te testen;

Geverdraad losnemen: Meter op "koud".(Spoel B doet niet mee,maar spoel A moet de wijzer wel op "koud", dwz uit de hoek, sturen).
Geverdraad tegen massa houden: Meter moet naar "max heet" gaan; Spoel B komt vol in aktie. Gebeurt dit niet, dan kan de geverdraad nog
ergens onderbroken zijn. Geef dan direkt bij de meter op aansluiting G een -


Uit bg moge blijken, dat het aansluiten van twee meters (2x B spoeltjes) er voor zorgt dat de NTC weerstandwaarde te hoog is voor het "afvoeren" van de
dubbele stroomsterkte; De meters geven dan beide te laag aan (er gaat niets stuk). VDO heeft hiervoor gevers, waarin ahw twee NTC weerstanden parallel in
zitten, zodat eea weer klopt...


PS: Bovenstaand geldt ook voor oliedruk meters, alleen is de gever hier een mechanisch verstelbare weerstand, die via een armpje wordt versteld door de
beweging van een membraan, door de oliedruk erop, tegen een referentie veer in..


Bovenstaand geldt voor veel klassieke motoren zonder elektronisch managementsysteem

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: VDO instrumenten

Berichtdoor MECS BV. » 02 Mrt 2018, 11:50

Beste lezer,

MECS BV. biedt u informatie aan over allerlei VDO-instrumenten, zie onze pagina: https://www.mecs.nl/nl/analoge-instrumenten.
Daarnaast kunt u hier ook direct een offerte aanvragen voor benodigde VDO-instrumenten, waaronder: (mechanische) drukmeters, temperatuurmeters, snelheidsmeters, toerentellers en (afvalwater) niveaumeters etc.


Met vriendelijke groet,

MECS BV.
http://www.mecs.nl
MECS BV.
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Mrt 2018, 11:43
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten