Jupiter 30

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Jupiter 30

Berichtdoor M. Veenhuijsen » 03 Apr 2024, 16:19

Dan moet ik dat eerst maar eens gaan leren. Om een foto te sharen.

De as en keerkoppeling kunnen direct op elkaar worden gezet, met daartussen de bouten. Ik vroeg mij af of ik nog rekening moest houden met een aandraaimoment. Maar ik kan het nergens vinden en ik zou zo 1-2-3 ook niet weten wat de toegevoegde waarde zou zijn. Dus vast = vast.
M. Veenhuijsen
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Apr 2024, 11:11
ligplaats: Ter Apel
info: Jupiter 30 10,3 meter
2 x Volvo Penta md32a

Re: Jupiter 30

Berichtdoor stefan » 03 Apr 2024, 19:11

Hier gaat het over foto’s plaatsen, dit forum heeft een aparte manier …

viewtopic.php?f=35&t=1112
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Jupiter 30

Berichtdoor M. Veenhuijsen » 04 Apr 2024, 21:05

Ik ga gelijk maar een eerste vraag stellen:
Aanstaande zaterdag wordt de boot afgeleverd. Ik denk dat ik hem direct in het water laat leggen, want ik wil er eigenlijk snel van genieten...
Maar...
De aandrijfas is nog losgekoppeld van de motor/keerkoppeling. Dit had te maken met het feit dat de vorige eigenaar (student) op de boot woonde in Amsterdam en dit was goedkoper in de verzekering. Zo ook allerlei slangen en dergelijke.
Als ik de aandrijfas weer verbind met de keerkoppeling, heb ik dan rekening te houden met aandraaimomenten op de bouten? Ik heb het geprobeerd te vinden op het www, maar tevergeefs.

Ik heb wel een aftands pdf document gevonden, maar is hier en daar wel onduidelijk.

Op de foto zie je nog net bovenin het losgekoppelde gedeelte. Boutjes zitten er overigens bij... ;)

Afbeelding

Ik ben mijn skills aan het ontdekken en bijwerken. Een foto toevoegen lukt nu wel, maar veel witte achtergrond.... Wel geprobeerd met editten, niet gelukt...
M. Veenhuijsen
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Apr 2024, 11:11
ligplaats: Ter Apel
info: Jupiter 30 10,3 meter
2 x Volvo Penta md32a

Re: Jupiter 30

Berichtdoor Oeverloos » 04 Apr 2024, 23:08

De hoofdzaak is dat de Jupiter 30 blijft drijven.

De kranen:
Check of de beide buitenwater kranen op het vlak die naar het wierfilter gaan gangbaar zijn.
De kranen van de kombuis.
De kranen van de wc.

Motorkoeling:
De wierfilters
De impellers van de buitenwaterpomp.

Motor:
Torn de motoren op de moer op de pully. Dan weet je dat de motor niet vast zit.
Inwendig worden de motoren gelijk gesmeerd.
Check de koelvloeistof en het smeerolie peil.
Zoek op hoe je het oliepeil van de Velvet moet checken.
De spanning en toestand van de V snaren.
Maak de dynamo’s stofvrij.
Op termijn de smeerolie en het smeerolie filter vervangen.
Op termijn de smeerolie in de Velvet keerkoppeling vervangen.

De schroefas:
Draai aan de beide schroeven, zodat je weet dat de schroefas in het schroefaslager kan draaien.
Als de schroefas losgemaakt is van de keerkoppeling dan is deze naar buiten geschoven.
Hij moet weer op zijn plaats gedrukt worden zonder kans dat er water binnen komt.
Zet de as weer goed vast waar deze zat en zorg dat je deze na het eerste vaartochtje weer na trekt.
Wellicht is de schroefas vet gesmeerd (dat was meestal het geval in de jaren 70).
Dan zit er op elke as een vetpot met een slinger om de schroefas te smeren.
Wellicht heeft de schroefas dichting een vetkoord met een pakkingdrukker om deze bij te stellen.
Zie: https://www.dedieseldokter.nl/c-4226663 ... vervangen/
Smeren met het vetpotje als dat er is, of een vetpomp met waterbestendig schroefas vet.
Check deze schroefas afdichting. Deze zit op de plaats waar de as door de koker gaat binnen in. Je wilt dat de zaak droog blijft, als de boot weer in het water gaat.

Stroom:
Check de lading van de start accu’s.

Brandstof:
Check de brandstof kranen bij de dieseltank.
Laat een eventuele waterzak aflopen tot er schone diesel uit loopt.
Check de voorfilters op water en vuil.
Vervang de fijnfilters op de motoren.
Ontlucht de motoren via het handpompje bij de opvoerpomp op de motor.

Dieseltank:
Als er een mogelijkheid is om de brandstof tank te openen zou ik dat overwegen.
Eventueel op de bodem bezinksel opzuigen met een vacuum pomp (Pela Extractor.)
Check de uitlaat slang en de waterlock en de slangen klemmen.

Onderwaterschip:
Check of er geen osmose blazen zichtbaar zijn.
Eigenlijk moet er op termijn een epoxyverf laag van voldoende dikte op.
en antifouling.
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Jupiter 30

Berichtdoor M. Veenhuijsen » 05 Apr 2024, 08:43

Super bedankt @Oeverloos . Thumbs up!!
M. Veenhuijsen
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Apr 2024, 11:11
ligplaats: Ter Apel
info: Jupiter 30 10,3 meter
2 x Volvo Penta md32a

Re: Jupiter 30

Berichtdoor Beemer » 05 Apr 2024, 10:55

Oeverloos schreef:Zoek op hoe je het oliepeil van de Velvet moet checken.

Allereerst succes met je eerste reis naar huis.
Naast de vele zeer nuttige tips van Oeverloos nog wat aandachtspunten van mijn kant.

Wat betreft je Velvets:
Peilstokje zit aan BB-zijde van de koppeling (op de foto net wel/niet zichtbaar onder het bevestigingsplaatje van de Morsekabel naar de schakel-hefboom).
Afhankelijk van de positie van de oliekoeler t.o.v. de Velvet koppeling zal het oliepeil variëren bij stilstaande en draaiende motor.
Daarom motor even laten draaien, stop zetten en direct daarna peilen.
Let op: bij te weinig olie werkt je hydraulische Velvet überhaupt niet :P :P
In principe ATF olie voor je Velvet. Maar bij zeer licht belaste Velvets en uiteraard in noodgevallen is een dunne motorolie ook toegestaan. Hydrauliek slangen zou ik t.z.t. vervangen, immers uitgedroogde slangen scheuren spontaan af.

Eigenaar schrijft: "De as en keerkoppeling kunnen direct op elkaar worden gezet, met daartussen de bouten."
Dit vraag ik mij af, ik verwacht dat er hier origineel een dempings-rubber heeft gezeten. Mogelijk een enkelvoudige Layrub coupling.

Gezien de staat en ouderdom van alles is mijn advies om alle rubber slangen goed te controleren op scheurvorming ed (vooraf en gedurende vaartocht).

Zorg voor voldoende reparatie onderdelen en gereedschappen:
6-8 reserve brandstoffilters meenemen (als je mogelijke vervuiling van tanks niet kent), v-snaren, koelwaterslangen en klemmen van juiste diameters, 10 liter motorolie, vultrechters, veel tyrips ;), wat boutjes&moeren etc, etc.
In het geval de originele mechanische opvoerpomp uitvalt (of bij hardnekkige vervuiling van filters) zijn een grote hulp: een eenvoudig elektrisch brandstofopvoerpompje, 3 meter brandstofslang, 20 liter jerrycan met diesel. En als je dit onverhoopt nodig hebt, vergeet dan niet ook de diesel-retour van de motor naar deze jerrycan te leiden (anders pomp je die 20 liter snel naar je hoofdtanks :oops: ).

Oh ja, en nog andere checkpunten: - eventuele aanwezige (automatische) bilgepompen, - werking dynamo's, etc, etc
En houd tijdens je vaartocht de oliedruk en koelwatertemperatuur meters goed in de gaten. Hopelijk zit er ook een akoestisch alarm op, anders zo snel mogelijk monteren.

En nogmaals succes met je eerste reis.
Laatst gewijzigd door Beemer op 05 Apr 2024, 11:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Jupiter 30

Berichtdoor M. Veenhuijsen » 05 Apr 2024, 11:41

Het spijt mij dat ik nog geen kleinere afbeeldingen kan plaatsen, maarop de image zie je bij de montageplaten de nummers 2 t/m 7.
Deze zitten er allemaal bij. Rubber onderdlen zie ik er iet bij.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door M. Veenhuijsen op 05 Apr 2024, 12:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
M. Veenhuijsen
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Apr 2024, 11:11
ligplaats: Ter Apel
info: Jupiter 30 10,3 meter
2 x Volvo Penta md32a

Re: Jupiter 30

Berichtdoor Beemer » 05 Apr 2024, 12:04

M. Veenhuijsen schreef:Het spijt mij dat ik nog geen kleinere afbeeldingen kan plaatsen, maarop de image zie je bij de montageplaten de nummers 2 t/m 7.
Deze zitten er allemaal bij. Rubber onderdlen zie ik er iet bij.


Oeps, 4 van die rubbers met aan-gevulkaniseerde draadeinden houd niet over :o :o . En bij afscheuren van draadeind uit het rubber, valt je hele aandrijving weg. Zelf zou ik wel een handjevol reserve mee aan boord nemen :!: en de rubbers onderweg goed in de gaten houden.

Die layrub koppelingen zijn veel sterker en garanderen een blijvende aandrijving mocht het rubber verslijten.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Jupiter 30

Berichtdoor Amersfow » 05 Apr 2024, 12:15

Als ik de foto zo zie zou ik er maar vanuit gaan dat niets het doet. Eerst maar eens proberen de motoren nog op het droge gangbaar te maken. Zodra dat gelukt is, kijken of die al zijn sappen binnenhoudt. Daarna maar eens in het water, kijken of dan alles droog blijft. Daarna de eerste tocht gaan plannen, na olie en filters enzo vervangen te hebben. Zelf heb ik in deze situatie een boot op het droge eerst op een dieplader naar een scheepswerf vlak bij huis laten brengen (waar ze er een nieuwe motor in hebben gebouwd).
Neem geen risico, ga uit van het slechtste, dan kan het alleen maar meevallen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Jupiter 30

Berichtdoor M. Veenhuijsen » 05 Apr 2024, 12:23

@Amersfow, goede tip!
Ongeduldig dat ik ben is dit misschien wel een goed idee om eerst op de kant t gaan werken...

Brengt mij gelijk bij de tweede vraag, en nu voel ik mij heel onhandig..., maar is het koelsysteem een gesloten systeem of open? In tekeningen staat de term Sea-water. Hierbij denk ik aan het water van buiten... :?:
Laatst gewijzigd door M. Veenhuijsen op 05 Apr 2024, 12:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
M. Veenhuijsen
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Apr 2024, 11:11
ligplaats: Ter Apel
info: Jupiter 30 10,3 meter
2 x Volvo Penta md32a

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten