De hoofdzaak is dat de Jupiter 30 blijft drijven.
De kranen:
Check of de beide buitenwater kranen op het vlak die naar het wierfilter gaan gangbaar zijn.
De kranen van de kombuis.
De kranen van de wc.
Motorkoeling:
De wierfilters
De impellers van de buitenwaterpomp.
Motor:
Torn de motoren op de moer op de pully. Dan weet je dat de motor niet vast zit.
Inwendig worden de motoren gelijk gesmeerd.
Check de koelvloeistof en het smeerolie peil.
Zoek op hoe je het oliepeil van de Velvet moet checken.
De spanning en toestand van de V snaren.
Maak de dynamo’s stofvrij.
Op termijn de smeerolie en het smeerolie filter vervangen.
Op termijn de smeerolie in de Velvet keerkoppeling vervangen.
De schroefas:
Draai aan de beide schroeven, zodat je weet dat de schroefas in het schroefaslager kan draaien.
Als de schroefas losgemaakt is van de keerkoppeling dan is deze naar buiten geschoven.
Hij moet weer op zijn plaats gedrukt worden zonder kans dat er water binnen komt.
Zet de as weer goed vast waar deze zat en zorg dat je deze na het eerste vaartochtje weer na trekt.
Wellicht is de schroefas vet gesmeerd (dat was meestal het geval in de jaren 70).
Dan zit er op elke as een vetpot met een slinger om de schroefas te smeren.
Wellicht heeft de schroefas dichting een vetkoord met een pakkingdrukker om deze bij te stellen.
Zie:
https://www.dedieseldokter.nl/c-4226663 ... vervangen/Smeren met het vetpotje als dat er is, of een vetpomp met waterbestendig schroefas vet.
Check deze schroefas afdichting. Deze zit op de plaats waar de as door de koker gaat binnen in. Je wilt dat de zaak droog blijft, als de boot weer in het water gaat.
Stroom:
Check de lading van de start accu’s.
Brandstof:
Check de brandstof kranen bij de dieseltank.
Laat een eventuele waterzak aflopen tot er schone diesel uit loopt.
Check de voorfilters op water en vuil.
Vervang de fijnfilters op de motoren.
Ontlucht de motoren via het handpompje bij de opvoerpomp op de motor.
Dieseltank:
Als er een mogelijkheid is om de brandstof tank te openen zou ik dat overwegen.
Eventueel op de bodem bezinksel opzuigen met een vacuum pomp (Pela Extractor.)
Check de uitlaat slang en de waterlock en de slangen klemmen.
Onderwaterschip:
Check of er geen osmose blazen zichtbaar zijn.
Eigenlijk moet er op termijn een epoxyverf laag van voldoende dikte op.
en antifouling.