LifePo4 Low budgetplan

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 27 Okt 2023, 22:29

En er komen nog meer updates aan. Andy van Offgrid Garage heeft gisteren of vandaag een oproep geplaatst of er nog mensen zijn die wijzigingen in de software zouden willen zien. Hij is in contact met de producent en hij heeft al de toezegging voor een paar wijzigingen die hij zelf al heeft aangegeven. En hij wil proberen eventuele andere wensen mee te laten nemen in deze komende update.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 28 Okt 2023, 11:14

Ondertussen even een update van het schema, de accu's zijn in dit schema omgewisseld want de aansturing van de regelaar moet op de boegschroefaccu:
Afbeelding
Dit plaatje is dus de juiste afbeelding.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 04 Dec 2023, 22:49

Het schema hierboven gaat voorlopig even on hold. Ik ga testen met de laadapparatuur direct aan de LifePo4 set. Op dit moment is de set al eens geladen tot 100% en ontladen tot 60% en opnieuw geladen. De Victron BlueSmart lader laad tot een absorptiespanning van 14,2 volt en gaat dan vrijwel meteen in Float omdat de absorptietijd op 5 minuten ingesteld is. Het blijft onder de afschakel waarden van het BMS (14,55v). De laadstroom in Float is dan nul. Op de RS485 bus van het BMS is een Raspberry Zero gekoppeld waarmee ik geautomatiseerd elke 5 minuten de SoC (State of Charge) opvraag. Vanuit de Raspberry wordt binnenkort een relais gestuurd, een relais dat de laadappratuur kan beinvloeden, een signaal te geven om minder of niet meer te laden. De proefopstelling staat thuis in de hobbykamer. 4 LifePo4 cellen, een JK-BMS systeem en een koppeling naar de Raspberry die ik kan volgen op mijn netwerk. Alle waarden die de BMS kan geven worden op geslagen en kunnen achteraf geraadpleegd worden. De relais zijn nog onderweg bij de post en hoop ik het weekend te kunnen opbouwen en besturen. Voor de Blue Solar lader en Multiplus verwacht ik dezelfde spanningen in te kunnen regelen als de BlueSmart lader 14,2 tot Absorptie en Float 13,8. De Dynamo is nog wel een uitdaging maar het idee is er: Een relais zet normaal de temperatuur bewakingsweerstand PTC aan de dynamobesturing en bij een SoC van 95% schakelt dit relais een weerstand in de plaats van de PTC, een weerstand van 2k7 die de PTC waarde van 70 graden simuleert waardoor de dynamo-regelaar stopt met laden. Dat is voorlopig het plan.
Tot nu toe nog steeds Low Budget LifePo4.
Afbeeldingfree photo hosting
Wordt vervolgd.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor rene79shovel » 04 Dec 2023, 23:01

best wel interessant , maar waarom al dat gedoe ? is dat allemaal nodig ? of vinden jullie dit gewoon leuk om te doen ?
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 05 Dec 2023, 00:02

rene79shovel schreef:best wel interessant , maar waarom al dat gedoe ? is dat allemaal nodig ? of vinden jullie dit gewoon leuk om te doen ?

Het is nodig omdat deze LifePo4 accu’s andere eisen stellen aan het laden. De interne weerstand van LifePo4 is veel lager dan loodzuur accu’s waardoor laadstromen flink uit de hand kunnen lopen en daar moeten oplossingen voor bedacht worden.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor rene79shovel » 05 Dec 2023, 07:19

aha , duidelijk
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor ErikHa » 05 Dec 2023, 22:01

aadbloem schreef:Vanuit de Raspberry wordt binnenkort een relais gestuurd, een relais dat de laadappratuur kan beinvloeden, een signaal te geven om minder of niet meer te laden.

Een relais zet normaal de temperatuur bewakingsweerstand PTC aan de dynamobesturing en bij een SoC van 95% schakelt dit relais een weerstand in de plaats van de PTC,


Slim bedacht! Let erop om dit fail safe uit te voeren in geval die RPI of het relais uitvalt.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 06 Dec 2023, 11:23

ErikHa schreef:Slim bedacht! Let erop om dit fail safe uit te voeren in geval die RPI of het relais uitvalt.
Gr.
Erik

In zoverre failsafe, niet dubbel uitgevoerd maar relais in rust (spanningsloos) de hoge weerstand 2k7 ingeschakeld ipv de PTC en relais ingeschakeld pas de PTC dus laden. Daarnaast de "menselijke" bewaking, de BMV op de stuurkast waar ik ook wel aan kan zien en merken dat het laden langer duurt dan gewenst. Verder zal de dynamo-regelaar op absorptie-spanning 14,2v ingeregeld worden met een absorptietijd van 1 minuut waarna float-spanning inschakelt op 13,8v waardoor de laadstroom laag of nul wordt.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 24 Dec 2023, 23:57

Inmiddels weer een paar stappen verder. De accuset wordt bewaakt door een JK-BMS (Battery Management System) en deze BMS wordt bevraagd met een hulpcomputertje Raspberry Pi 3B met een RS485 aansluiting naar het BMS. De laadtoestand SoC (state of charge) wordt opgevraagd en aan de hand daarvan worden de laadsystemen Dynamo, BlueSolar lader en de Multiplus vrijgegeven of geblokkeerd om te laden. De Raspberry stuurt 4 relais aan om de laadsystemen te besturen. Op de Raspberry is ook een web-app gerealiseerd die informatie weergeeft uit de BMS. Alle informatie uit de BMS wordt opgeslagen voor controle achteraf, grafieken en meer. Het web-app interface (op Smartphone of Laptop) waarbij met 4 knoppen ook desgewenst handmatig het laden aan/uit gezet kan worden. De voornaamste reden van al dit geknutsel is het feit dat LifePo4 accu's een ander laadregiem hebben, vol=stoppen met laden en ik wil wat oudere en nog in prima staat apparatuur behouden en geschikt maken voor het laden van een LifePo4 accuset bestaande uit 4 stuks 3,2 volt Cellen van 304Ah in serie.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door aadbloem op 25 Dec 2023, 00:37, in totaal 2 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Yep » 25 Dec 2023, 00:36

Leuk project Aad!

Er zijn vele alarmen/bewakingen standaard opgenomen in een (MG) BMS.
V.w.b. actieve alarmering (e-mail + VRM + smartphone) beperk ik me tot
- Te lage SOC
- Te lage temperatuur
- Te hoge temperatuur
- Te laag voltage
- Te hoog voltage

Even benieuwd welke alarmen jij hanteert of gaat hanteren.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten