LifePo4 Low budgetplan

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 21 Okt 2023, 13:02

aquanaut schreef:Aad,
De loodzuur parallel via een diodebrug werkt namelijk dan als "dumpload" bij het afschakelen van de dynamo tevens zorgt deze voor een beïnvloeding van de spanningsregelaar zodat de dynamo nooit volaan blijft doorladen en zodoende verbrand.
Deze techniek passen we al enige jaren te op vele riool inspectie voertuigen.
Aquanaut

Aquanaut,
De showstopper even van de rem: Toch nog een overweging, aanvullen met de diodebrug is wellicht een betaalbaar voorlopig alternatief, de Victron Argodiode 160A-2AC Isolator?
De diodebrug die je noemt, ik zou dan de boegschroef-accu als dumpload kunnen bestemmen. Kan ik dan ook (voorlopig) alle laadinrichtingen, de dynamo èn de Multi en BlueSolar als + voeding aansluiten op deze diodebrug? Hoe zit het dan met de keuze van spanningen, kan ik qua instelling mijn doel van 14,0 en 13,35 voor de LifePo4 handhaven? Aansluitend kan ik me dan bezig houden met een bus-systeem.

Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 22 Okt 2023, 14:27

Aquanaut,

Zie idee hierboven en nu ik een tekening maak van de situatie kom ik uiteraard op een probleem. de Multi kan niet via de diodebrug, de Multi is acculader maar maakt ook zelf gebruik van de accu om (zonodig veel) 12v af te nemen om 230v te verzorgen wanneer er geen (of te weinig) walstroom is. De Multi moet dus na de diodebrug op de accu en dan is er nog steeds het risico van de inrush van de Multi. ( Na wat zoekwerk begrijp ik dat dit de enorme klap van de condensatorset in de Multi is? ) Dit kan dus optreden wanneer de BMS af/aan schakelt. Is het een idee om dan voorlopig een gloeilamp over de BMS in-out te plaatsen als beveiliging tegen de inrush van de Multi?

Aad
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aquanaut » 23 Okt 2023, 12:18

Aad,

Even voor de duidelijkheid, de oplossing met de diodebrug (spanningscompensatie niet aansluiten!!) is alleen ter beveiliging van de dynamo.
Het zorgt ervoor dat de spanning aan de uitgang van de dynamo omhoog gaat zodra er laadstroom de batterijen in gaat.
Dit zorgt er weer voor dat de stroom zakt, immers de spanningsregelaar zal altijd tussen stroom en spanning balanceren.

Ook bij het onverhoopt afschakelen van het BMS blijft de BS accu verbonden vangt de klap op en beschermt de dynamo.

(daarbij de kanttekening voor Felix: e.e.a. is wel afhankelijk van de grootte van de Li batterij en het vermogen van de dynamo).

De inrush van de Multi heeft niets met de oplossing hierboven te manken, daar kun je alleen maar wat aan doen met een pre-charge oplossing.
Dat mag een lamp zijn, allee moet je die wel met hand bedienen en pas als deze gedoofd is kun je het BMS weer veilig inschakelen.
De Multi heeft dus verder niets met de diodebrug te maken (net als alle andere DC verbruikers overigens...)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 23 Okt 2023, 15:34

Aquanaut,

Dank voor de toelichting, deze gaat het worden: Victron Argodiode 160-2AC, aansluiten Dynamo en LifePo4 305Ah en de loodzuur boegschroefaccu 185Ah.
De Multi en de BlueSolar gaan rechtstreeks aan de LifePo4 durf ik wel aan omdat van deze de spanning en stroom ingesteld kan worden. Mogelijk ook nog een softstart voor de Multi proberen uit te vogelen, de kabels zijn zelden los geweest maar ik schrok dan wel van de vonk. Nooit aan gedacht dat inrush zo heftig is.
Vervolgens ga ik een poging wagen om software te ontwikkelen om op de CAN-bus output van de JK-BMS te reageren en te handelen.
Nu maar eerst alles op papier uitwerken en uitvoering aan boord na de winter. Wordt vervolgd, ik zal hier de resultaten weer melden.

Aad
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aquanaut » 23 Okt 2023, 16:28

Stuur me maar een PM Aad.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 23 Okt 2023, 17:34

aquanaut schreef:(daarbij de kanttekening voor Felix: e.e.a. is wel afhankelijk van de grootte van de Li batterij en het vermogen van de dynamo).


Ik wil dit draadje niet kapen. Maar de vraagstelling komt exact bij de vragen die ik ook heb. Vandaar dat ik toch nog even reageer. Sorry Aad.

Ik heb een 24v systeem en ik heb een 24v 200 aH lifepo4 drop-in accu besteld die ik wil gaan laden met een standaard dynamo van 55A of met een Mastervolt dynamo van 75A met een laadregelaar die nog niet geschikt is voor lifepo4. Dit i.c.m. een loodaccubank om te starten van 24v 105aH.
Ik heb al een TS800 dc-dc lader van Victron hiervoor klaar liggen. Maar als het zonder deze dc-dc lader ook kan geef ik daar de voorkeur aan. Hoe simpeler hoe beter. Als ik het via een laadstroomverdeler kan regelen dan hoef ik feitelijk niets aan de installatie aan te passen. Alleen moet ik misschien de uitgaande spanning van de dynamo iets laten verhogen.
@aquanaut, denk je dat deze combinatie kans van slagen heeft?
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 23 Okt 2023, 20:03

Felix,

We hebben vergelijkbare plannen dus dit lijkt me geen kapen. Ik lees met belangstelling mee, ga gerust door in dit draadje.
Een medeschipper op onze jachthaven is bezig met een ontwerp en heeft een installatie met DCDC laders in gedachten. Dat zie ik niet zitten omdat ik toch aan de busstructuur wil gaan werken en dan misschien schakels overbodig maak. Minimaal twee DCDC laders voor een min of meer korte periode zou dan verkeerde uitgave zijn. De tip van Aquanaut de Victron Argodiode is een mooie tussenoplossing en betaalbaar voor tijdelijk of desnoods permanent. Heb je ook een Alpha Pro regelaar in combinatie met je dynamo?

Aad
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 23 Okt 2023, 23:44

Ik heb momenteel nog een Iskra dynamo van 24V en 55A gemonteerd zitten voor mijn loodaccu's. Maar ik heb al een 75A Mastervolt helemaal klaar liggen met aanbouw bracket al helemaal pasklaar. Daarbij inderdaad ook een Alpha Pro laadregelaar. Alleen is de regelaar van een type wat nog niet uitgelegd is voor lithium batterijen.

Onze projecten verschillen wezenlijk op het punt van de besturing/controle. Ik wil juist zo min mogelijk apparatuur aan elkaar geknoopt hebben. Wat mij betreft hoe simpeler, hoe beter. Daarom ben ik ook zo geinteresseerd in de suggestie van @aquanaut. Nu worden mijn loodaccus ook via een laadstroomverdeler geladen. Als dat met een lithiumaccu i.c.m. een loodaccu ook kan dan wordt het pas echt drop-in.

Ik had eigenlijk voor een TS 800 dc-dc lader gekozen omdat ik daar a. goedkoop aan kon komen en b. deze heel eenvoudig en nauwkeurig af te stemmen is op de karakteristiek van een lithium accu. Alleen zo'n lader beperkt ook de capaciteit van de dynamo want hij kan maar max 25A bij 24V laden. En alhoewel ik denk dat 25A voor mij ruim voldoende is is het natuurlijk wel een beetje jammer als je dynamo wat meer aan kan. En daarnaast vraagt het ook nog wat aanpassing van het systeem.

Ik heb overigens ook overwogen (en overweeg het nog steeds) om mijn lithium accu in eerste instantie maar eens uitsluitend via walstroom te gaan laden om eerst ervaring met zo'n accu op te doen. Ik heb een Victron Phoenix smart charger daarvoor klaar staan. Mijn loodaccu's zijn nog goed genoeg om het nog minstens een jaar of 3 uit te houden. En zo'n lithium accu heeft zoveel capaciteit dat ik daar meerdere dagen mee vooruit kan. Buiten de vakanties is walstroom helemaal geen probleem. En in de vakantie lig ik gemiddeld minimaal 1x per week wel ergens een nacht aan de walstroom. En eenmaal in mijn gewenste vaargebied in Scandinavie kan ik weer vrijwel iedere dag aan de walstroom omdat het daar in heel veel havens toch in het havengeld zit. De grootste verbruiker stil liggend is bij mij de koelkast. Dus dat hou ik met een lithium accu erbij, maar alleen op walstroom, wel vol. En dan houd mijn dynamo het ook gewoon vol.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 24 Okt 2023, 12:19

Felix,
Je kan de Alpha-Pro zelf bijregelen maar de default waarden zijn redelijk geschikt voor LifePO4 en ik ga dat in ieder geval zo laten. Gezien de waarschuwing van Aquanaut, het risico van ernstig defect raken van de dynamo wanneer de BMS afschakelt ga ik zoals Aquanaut adviseert een Victron ArgoDiodebrug toevoegen. Jouw optie van DCDC is mij ook al eerder gesuggereerd door een medeschipper maar dat wil ik niet om dezelfde reden als jij.

In de installatie handleiding van de Alpha-Pro is goed beschreven hoe spanningen en eventueel de absorptie timer bij te regelen. Default zijn de spanningen overigens Abs 14,2 en de Float 13,8 (bij 12v) en voldoende om de LifePo4 te laden. Ik neem aan dat je ook wel een BMS bij de LIfePo4 gaat plaatsen. Welke BMS ga jij daarvoor inzetten? Er is op youtube heel erg veel te leren over LifePo4, zoek maar eens naar Off-Grid Garage.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Okt 2023, 14:46

Ik heb een batterij van Teze Power gekocht Daar zit een Daly BMS, verwarming en Bluetooth in. Als ik voor losse cellen had gekozen zou ik ook voor een JK BMS gekozen hebben. Maar na lang wikken en wegen heb ik toch besloten voor een kant en klare drop-in batterij te gaan. Als ik alle kosten bij elkaar optel dan zal een zelfbouwbatterij maar nauwelijks goedkoper uitkomen dan zo'n kant en klare batterij. Dus dat heeft mij tot mijn besluit gebracht. En als de eerste batterij goed bevalt en functioneert is het voornemen om er een tweede bij te bestellen. Je moet maar eens op G8N kijken. Die man heeft meerdere Teze Power batterijen open gemaakt, aan de tand gevoeld en beoordeeld. Mijn accu moet nog geleverd worden. Ik hoop hem ergens binnen nu en een maand te gaan ontvangen. Daarna ga ik pas fysiek met de inbouw en eventuele aanpassing van mijn systeem beginnen. Nu is het allemaal nog denkwerk en verzamelen van de bijbehorende spullen.
Offgrid Garage volg ik al heel lang. Erg interessant en leerzaam. Maar bij al die zonnecel goeroe's is het voor ons jammer dat zij niet met dynamo's te maken hebben waardoor deze nooit aan bod komen. En dat is voor ons als botenmensen (en wellicht ook voor eigenaren van campers) het meest kritische onderdeel van het systeem.
De handleiding van de Alpha Pro heb ik, dus die zal ik opnieuw gaan bestuderen. Overigens denk ik dat zolang je onder de 14,6 (29,2) volt blijft met laden dat je BMS niet in zal grijpen. Bij Teze Power geven ze aan 28,8 volt +/-0,4 volt oftewel 3,55-3,65 volt per cel. De eerste waarde komt overeen met de waarde die dan standaard in de Alpha Pro staat ingesteld. Alleen de float zou dan wel wat omhoog mogen. Mijn Iskra dynamo heeft een gewone ouderwetse regelaar. Die heeft helemaal geen absorptie en float modus. Dus voor onze toepassing zonder dcdc lader denk ik dat een Alpha Pro wellicht zelfs minder geschikt is dan een ouderwetse dynamo/regelaar.
Ik begrijp alleen nog niet hoe de regelaar van een dynamo de (over)belasting van de dynamo blijft regelen als deze voor een laadstroomregelaar geplaatst wordt i.c.m. een lithium batterij met een loodbatterij.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten