LifePo4 Low budgetplan

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 24 Okt 2023, 15:13

SimondeDanser schreef:Maar bij al die zonnecel goeroe's is het voor ons jammer dat zij niet met dynamo's te maken hebben waardoor deze nooit aan bod komen. En dat is voor ons als botenmensen (en wellicht ook voor eigenaren van campers) het meest kritische onderdeel van het systeem.

Dus voor onze toepassing zonder dcdc lader denk ik dat een Alpha Pro wellicht zelfs minder geschikt is dan een ouderwetse dynamo/regelaar.
Ik begrijp alleen nog niet hoe de regelaar van een dynamo de (over)belasting van de dynamo blijft regelen als deze voor een laadstroomregelaar geplaatst wordt i.c.m. een lithium batterij met een loodbatterij.
Mvg Felix


Inderdaad jammer dat de Solar goeroes niet met dynamo's te maken hebben waardoor deze nooit aan bod komen, ze bieden zoveel informatie....
Dat de Alpha Pro regelaar wellicht zelfs minder geschikt is zoals je hierboven schrijft, begrijp ik niet. Abs en Float zijn instelbaar immers. De regelaar heeft een aansluiting genaamd reg-on en die moet buiten de diodebrug om aan de B+ (bij mij nu al via het startcontact en een relais). Dit start de Alpha Pro regelaar en de regelaar meet hierop de spanning om abs en float in te stellen. Dit geeft wellicht tevens antwoord op je vraag.

Hoe een traditionele dynamo dit regelt, en dan ook nog over een diodebrug, weet ik niet.

Afbeelding

Zie de reg-on aansluiting: regelaar aan en is tevens de meetaansluiting voor de besturingslogica.

Aad
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor jkb » 24 Okt 2023, 21:09

Felix. Je gebruikt zowel LFP4 als loodaccu voor de verbruikers begrijp ik. Hoe doe je dat? Met een omschakelaar?
Dat een en ander zonder de Victron Orion TR smart dc-dc lader kan volg ik nog niet helemaal. En vaak zie ik de loodaccu in het begin van het laadproces van de dynamo vrij veel ampère de loodaccu ingaan. Als je de amps van de Lfp4 erbij optelt is dat dan een korte tijd niet teveel voor een dynamo van 55A? Ook al zit de diode rug ertussen? Domme vragen mogen toch ook?
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Okt 2023, 22:29

Ik weet niet helemaal precies meer hoe het zit. Het is al weer enige tijd geleden dat ik me in dit deel van de problematiek heb verdiept. Maar ik zal me er nogmaals in gaan verdiepen.
Maar mijn opmerking had te maken met het feit dat een lithium accu het liefst in één fase wordt vol gepompt. Die hoef je, afhankelijk van hoe vol je hem wilt laden, pas op het laatste moment een beetje af te remmen. Maar de lader hoeft er niet halverwege al voor terug te gaan regelen.
Een oudere laadregelaar op een dynamo heeft deze fases helemaal niet. Die laadt wat hij kan.
Bij een oudere Alpha Pro laadregelaar zoals wij hebben zitten 3 laadfases ingeprogrammeerd. En o.a. op basis van tijd gaat de lader na verloop van het laadproces overschakelen van de bulk- naar de absorptiefase en nog verder naar de floatfase. En dat heb je dus eigenlijk niet nodig of in het elk geval niet zoals het voor geprogrammeerd zit. Maar je kunt geen fases uit zetten. Dus je zult de instellingen aan moeten passen zodanig dat ze toch acceptabel zijn voor een lithiumaccu.
Alleen weet ik niet of dat ook noodzakelijk is als je via een laadstroomverdeler een lithiumaccu gaat laden. Dat weet aquanaut hopelijk wel.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 24 Okt 2023, 23:07

jkb schreef:Felix. Je gebruikt zowel LFP4 als loodaccu voor de verbruikers begrijp ik. Hoe doe je dat? Met een omschakelaar?
Dat een en ander zonder de Victron Orion TR smart dc-dc lader kan volg ik nog niet helemaal. En vaak zie ik de loodaccu in het begin van het laadproces van de dynamo vrij veel ampère de loodaccu ingaan. Als je de amps van de Lfp4 erbij optelt is dat dan een korte tijd niet teveel voor een dynamo van 55A? Ook al zit de diode rug ertussen? Domme vragen mogen toch ook?

Nou, ik vind dat geen domme vragen hoor.
Voor mij is het idee om niet via een dc-dc lader een lithium accu op te laden ook nieuw. En de werking van deze methode is mij ook nog niet helemaal duidelijk.
Wat betreft mijn eigen systeem. Ik heb nu 3 loodaccupakketten van 24V staan. Eén om te starten en twee voor huishoudelijk gebruik. Alle drie de accus worden via een laadstroomverdeler geladen. Alle drie de accus staan verder volledig gescheiden van elkaar. Via een schakelaar kan ik het huishoudelijk gebruik tussen de twee huishoudaccus omschakelen. Ik gebruik dus of van de ene of van de andere set. Maar nooit tegelijk van beide. Als ik een lithiumaccu via een laadstroomverdeler kan laden wil ik één van de huishoudbanken vervangen door een lithium accu. En dan wil ook ook aan de laadzijde een scheiding aanbrengen met een schakelaar. Oftewel ik ga de startaccu en de huishoud loodaccu laden of de startaccu en de lithium accu. Maar niet meer alles tegelijk zoals nu, want dan vrees ik dat mijn dynamo inderdaad wat te licht is. En dan zal de ervaring uit moeten wijzen hoeveel capaciteit er voor de lithium accu over blijft. Ik hoop toch wel ca. 20 amps voor de lithium accu beschikbaar te hebben.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 25 Okt 2023, 10:09

SimondeDanser schreef:Maar mijn opmerking had te maken met het feit dat een lithium accu het liefst in één fase wordt vol gepompt. Die hoef je, afhankelijk van hoe vol je hem wilt laden, pas op het laatste moment een beetje af te remmen. Maar de lader hoeft er niet halverwege al voor terug te gaan regelen.
Een oudere laadregelaar op een dynamo heeft deze fases helemaal niet. Die laadt wat hij kan.
Mvg Felix

Een oudere laadregelaar doet misschien teveel vandaar dat er dan vaak goed instelbare min of meer dure DCDC omvormers worden toegepast.

Een moderne lader doet ook wat hij kan en het is minder ingewikkeld dan het lijkt met die drie stappen: Juist met deze drie stappen is deze lader meer geschikt voor de LifePo4 accu's. Wat gebeurt er in die drie stappen: Er wordt begonnen met bulk, de dynamo mag laden zoveel hij kan en de accu zorgt voor de tegenspanning waarop de regelaar reageert. Zodra tijdens de 1e (bulk) fase de vooraf ingestelde absorptiespanning wordt bereikt dan weet de lader dat het bijna voor elkaar is. Lood accu's willen dan graag nog even doorgeladen worden en afhankelijk van het type kan je bij een instelbare regelaar de absorptietijd en -spanning instellen. Om deze (ouderwetse) laders dus nog te gebruiken voor LIfePo4 zet je de absorptie tijd zo kort mogelijk. Aansluitend gaat dan de float fase in en de truc is dan om te zorgen dat er (bijna) geen stroom meer loopt. Het is dus een kwestie van instellen van de absortiespanning, floatspanning en de absorptietijd om met deze techniek de LifePo4 (of Litium) te laden. Het is eigenlijk een verouderde techniek voor lood waarbij de verschillende stappen zijn ontwikkeld voor o.a. de verschillen tussen gewoon loodzuur, GEL en AGM die je misbruikt om toch LifePo4 te kunnen laden.

Eigenlijk is er om LifePo4 te kunnen laden een totaal nieuwe techniek beschikbaar, vanuit de accu moet er een mededeling komen 'stop maar met laden accu is vol' en hier komt dan het BMS om de hoek kijken. Het BMS bewaakt de accu en weet wanneer de accu vol is. Er moet dan een bericht naar de laadinrichtingen dynamo-solarlader-walstroomlader/omvormer met de mededeling om het laden te stoppen. Deze berichten lopen over een netwerksysteem zoals Masterbus van Mastervolt, VE.bus van Victron of CAN-bus zoals tegenwoordig in elke auto te vinden is. Vrijwel elk LifePo4 BMS voorziet in een CAN-bus en/of een RS485 aansluiting waarover deze berichten beschikbaar zijn.

In het LifePo4 schema van Yep is dit duidelijk te zien, alle besturing loopt over de Victron VE.bus. In mijn plannetje wordt om reden van Low-Budget geen bus-systeem toegepast maar zoveel mogelijk gebruik gemaakt van oude bestaande laadinrichtingen. De instellingen absorptiespanning en absorptietijd benaderen zoveel mogelijk de wens van LifePo4 om in een keer volgeladen te worden. De instelling van floatspanning heeft tot doel om de stroom zo laag mogelijk te krijgen zodat er eigenlijk niet meer geladen wordt en de accu ook geen stroom terug gaat sturen.

Zodra een en ander functioneert ga ik een poging doen om een eigen busssysteem te ontwikkelen, te beginnen met eens te kijken of de berichten van JK-BMS te zien zijn en hoe daar op te reageren.

Het primaire doel van mijn laadstroomverdeler de Victron ArgoDiode is eigenlijk niet om de boegschroefaccu te laden maar om in noodgevallen, wanneer het BMS abrupt de verbinding verbreekt de dynamo te beschermen, de dynamo kan in zo'n geval ernstig defect raken. Door de ArgoDiodebrug is de dynamo dan niet helemaal de weg kwijt. Ik ga de spanningen in de Alpha-Pro afregelen voor LifePo4 en ik weet nog niet of mijn boegschroefaccu dan voldoende geladen wordt.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 25 Okt 2023, 11:44, in totaal 5 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Yep » 25 Okt 2023, 10:31

aadbloem schreef: ........ en de truc is dan om te zorgen dat er (bijna) geen stroom meer loopt.

En een plaatje hoe het MG BMS dit regelt.
Let wel, dit betreft 1120 Ah bij 24 volt dus de totaalwaarden (amperage) liggen wat hoger.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 25 Okt 2023, 21:55

Aad, ik heb mijn geheugen m.b.t. die laadfases vandaag weer even opgefrist. En ik onderschrijf je verhaal.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 26 Okt 2023, 10:33

Ik heb gisteren vier LifePo4 cellen en een jk-bms besteld. Zodra het binnen is ga ik thuis een eenvoudige proefopstelling maken en de cellen laden met een losse 230v blue-smart lader die normaal 's-winters mijn start- en boegschroefaccu bijhoudt. Alleen nog een ArgoDiodebrug bestellen bij Aquanaut maar dat hoeft pas wanneer de set naar de boot gaat. De prijs van de order komt overeen met 2x een loodzuur accu van 185 Ah die nu na 6 jaar vervangen moeten worden.
Wordt vervolgd...
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor bassie77 » 27 Okt 2023, 07:18

aadbloem schreef:Ik heb gisteren vier LifePo4 cellen en een jk-bms besteld. Zodra het binnen is ga ik thuis een eenvoudige proefopstelling maken en de cellen laden met een losse 230v blue-smart lader die normaal 's-winters mijn start- en boegschroefaccu bijhoudt. Alleen nog een ArgoDiodebrug bestellen bij Aquanaut maar dat hoeft pas wanneer de set naar de boot gaat. De prijs van de order komt overeen met 2x een loodzuur accu van 185 Ah die nu na 6 jaar vervangen moeten worden.
Wordt vervolgd...


Hi Aad, welke jk bms heb je besteld? De nieuwste kan (na firmware update) communiceren met de multiplus. Door middel van het instellen van max laadspanning kan je de multi aansturen (binnenkort na de update) hierdoor blijft de overspanningsbeveiliging als 2e trap beschikbaar.

Ik heb er 1 besteld dus zal binnenkort laten weten hoe dit werkt.

Groet Bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 27 Okt 2023, 09:57

bassie77 schreef:Hi Aad, welke jk bms heb je besteld? De nieuwste kan (na firmware update) communiceren met de multiplus. Door middel van het instellen van max laadspanning kan je de multi aansturen (binnenkort na de update) hierdoor blijft de overspanningsbeveiliging als 2e trap beschikbaar.
Ik heb er 1 besteld dus zal binnenkort laten weten hoe dit werkt.
Groet Bas

Bas,
Dat is nieuw voor mij, geen idee dus. Ik heb deze JK BMS besteld: B2A8S20P-HC
Heb jij het over deze modellen: Jkbms Smart Inverter Bms 8S 16S 24V 48V 100a 150a 200a 8S-16S Familie Energie Opslag Lifepo4??
Groet
Aad
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten