LifePo4 Low budgetplan

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Amersfow » 01 Apr 2024, 18:35

Als die cellen met strips in serie gezet zijn, hoe kan zoon bms dan toch de cellen individueel balanceren? Lijkt me onmogelijk
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 01 Apr 2024, 20:05

Amersfow schreef:Als die cellen met strips in serie gezet zijn, hoe kan zoon bms dan toch de cellen individueel balanceren? Lijkt me onmogelijk

Het is wel mogelijk hoor, de BMS heeft ook aansluitingen per LifePo4 cel en de interne elektronica doet het werk:
Afbeelding
De balanceerstroom is naar keuze 1A of 2A
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Beemer » 01 Apr 2024, 20:30

aadbloem schreef:De LifeP4 accu van 308Ah staat inmiddels in de boot en vervangt twee loodzuuraccu's die tezamen 360Ah waren.
....................
Een maandje testen en dan hopelijk vaststellen dat ik een Low-budget LifePo4 accu heb gerealiseerd die slechts weinig meer kostte dan de twee loodzware 180Ah loodzuur bakken.


Knap gedaan allemaal. Een beslist applause voor je lef en research- en test werk.
Een zeer leerzaam project, ik ga dit hele draadje nog eens goed nalezen.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Arjen9 » 01 Apr 2024, 22:19

Bij mij draait inmiddels een dubbele set ali- express lifepov4. Dat wil zeggen 2x 24 volt sets opgebouwd uit losse cellen. Ik had hier voor gekozen om de boeg - en hekschroef elk te kunnen bedienen. Een uitgebreid monitor systeem zoals jij hebt gebouwd heb ik niet , enkel 2 stuks JK bms die ingrijpen bij overschrijding van waarden. Ik heb wel een shunt met monitor geplaats om de stroom in de gaten te houden.

Achteraf had ik waarschijnlijk ook afgekund met één enkele set, het is ongelofelijk hoeveel stroom die dingen leveren. Loodzuur heeft zijn langste tijd wel gehad denk ik.

Enige waar ik over twijfel is de lader en dynamo, die draaien door totdat de bms ingrijpt. Gevolg is wel dat je altijd op 100% uitkomt terwijl 80% eigenlijk het beste zou zijn?

Ik zou de bms eerder kunnen laten ingrijpen ( gestuurd op celvoltage?) maar daar twijfel ik nog over. Ik geloof niet dat ze daarvoor bedoed zijn.
Hoe heb jij dat ingericht? Of stuur je dat juist vanuit je software aan?
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 01 Apr 2024, 23:41

Arjen9 schreef:Enige waar ik over twijfel is de lader en dynamo, die draaien door totdat de bms ingrijpt. Gevolg is wel dat je altijd op 100% uitkomt terwijl 80% eigenlijk het beste zou zijn?
Ik zou de bms eerder kunnen laten ingrijpen ( gestuurd op celvoltage?) maar daar twijfel ik nog over. Ik geloof niet dat ze daarvoor bedoeld zijn.
Hoe heb jij dat ingericht? Of stuur je dat juist vanuit je software aan?

het ingrijpen door de BMS is heel erg rigoureus want de BMS verbreekt het circuit volledig. In jouw geval waarschijnlijk niet zo erg, het gaat alleen om de boeg- en hekschroef. Ik ben wel heel benieuwd hoe je de laadstroom hebt kunnen beperken, ik heb bij aanvang overal gelezen dat met name de dynamo defect (heet lopen) kan raken omdat de interne weerstand van LIfePo4 erg laag is. Verder is het in mijn installatie ondenkbaar dat de BMS grofweg de boel verbreekt. Wanneer bij totale afschakeling ook de gebruikers verbroken worden dan vindt er bij herinschakelen een enorme stroomstoot plaats veroorzaakt door de omvormer. Dit heet de rush-in en hier kan de BMS dan weer defect van raken.

Ik stuur de laadapparatuur met een RaspberryPi minicomputer drie relais aan waarbij ik naar wens op SoC en/of spanning het laden per apparaat kan uitschakelen. De BMS zal als het goed is nooit uitschakelen bij mij. Op dit moment is er een (zuinige) instelling van SOC 100% en spanning 13,8 volt. De dynamo, de blue solar lader en de lader (van de omvormer) worden dan gestopt qua laden (zie mijn vorige reactie). De waarden SoC en spanning haal ik op uit het JK-BMS met een RS485 koppeling. De dynamo, solarlader en de lader van de omvormer staan ook ingesteld op 13.8 volt absorptiespanning en de absorptietijd zo kort mogelijk. Ik ga er van uit dat de spanning nog zeker omhoog kan naar 14 volt of misschien zelfs 14,2 volt waarbij ik dan de alarmen op de BMS (overvoltage) ook in de gaten hou. Ook die alarmen haal ik op met de RS485 koppeling en uitaard hou ik de JK app op mijn smartphone in de gaten.

80% wat je zegt is prima maar 100% en/of een bepaald voltage mag ook hoor. Zolang ik geen overvoltage meldingen zie is het okee.
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor Arjen9 » 02 Apr 2024, 07:45

Het hele systeem draait op lifepo4.

Misschien is het wel niet de bms die afschakelt maar de dynamo, dat is in ieder geval wat ik zie op de ampere meter. Die tikt uit naar 0.ik interpreteer dat als de bms die uitschakelt maar het kan ook de dynamo zijn. Aan verbruikers merk ik niets, als het de bms is dan kan deze sturen op charge en discharge.

De dynamo wordt geregeld door een "Safiery canbus Alterator Controller" dat is stiekem gewoon een wakespeed ws500 alles is hetzelfde als wakespedd, je stuurt hem ook aan met de app van wakespeed. Alleen de prijs is anders ;)

(https://university.safiery.com/view/205341/)

Ik heb nu net wel gezien dat ik daar een domme fout heb gemaakt in de polarisatie van de shunt, misschien verandert daardoor het gedrag van de dynamo nog.

Mijn systeem is wat simpeler uitgevoerd dan die van jou, ik zal m'n ervaringen delen, ook als het misgaat ;)
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 02 Apr 2024, 08:41

Aad, een heel leuk project en petje af voor wat je hebt gemaakt.
Wat je niet schrijft is of je de dynamo ook nog monitort op temperatuur? Laat je de dynamo met vol vermogen gaan laden bij koude motor en schakel je hem dan af als de temperatuur boven een bepaalde grenswaarde komt? En zo ja, wat gebruik je als grenswaarde hiervoor?
En wat doe je dan als je dynamo (te) warm wordt, en dus afgeschakeld is, terwijl je accu nog niet vol zit? Of heb je dit alles heel anders uitgedacht?
Ik ben heel erg benieuwd hoe je systeem gaat draaien. En met name hoe het zich houdt bij duurtesten, bijv. 12 uur lang aaneengesloten draaien bij bijv. 75% van je maximale motortoerental. Dan warmt alles lekker door en zou het hele zaakje ook stabiel moeten blijven.
Succes verder.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 02 Apr 2024, 09:59

Arjen9 schreef:als het de bms is dan kan deze sturen op charge en discharge.

Arjen, ik heb inderdaad de indruk dat het BMS gescheiden Charge en Discharge kan afschakelen. Ik heb ook veel gelezen dat dynamo zomaar afschakelen ook tot schade kan leiden van de veldwikkeling maar bij jou wordt dat waarschijnlijk beveiligd door de pseudo wakespeed en bij mij door de Alpha Pro regelaar. Overigens blijf ik als het goed is altijd onder de BMS afschakelwaarde.
SimondeDanser schreef:Wat je niet schrijft is of je de dynamo ook nog monitort op temperatuur?
Mvg Felix

Felix, de Bosch dynamo wordt geregeld met een externe Mastervolt Alpha Pro B en die heeft een eigen temperatuurbewaking in de regelaar en een sensor op de dynamo. Vooralsnog kan ik deze temperatuursensor (nog) niet monitoren. Er is dus ook (nog) geen controle of plan voor het laden bij koude/warme motor. Ik ga een maand uitgebreid (duur)testen en de zaak controleren, voelen en handmatig meten of de dynamo warm/heet wordt. Ik verwacht van niet, het is een forse dynamo die 130A-150A kan leveren en ik hoop dat dat door de tegenspanning van de LifePo4 ruim onder die waarde blijft.
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor SimondeDanser » 02 Apr 2024, 18:22

aadbloem schreef:.... het is een forse dynamo die 130A-150A kan leveren en ik hoop dat dat door de tegenspanning van de LifePo4 ruim onder die waarde blijft.

Ik ben heel benieuwd of je daar gelijk in krijgt. Want dat is nu net waarvoor je steeds gewaarschuwd wordt dat dit juist niet zou gebeuren. We gaan het horen. Succes verder.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: LifePo4 Low budgetplan

Berichtdoor aadbloem » 05 Apr 2024, 13:13

Arjen9 schreef:Enige waar ik over twijfel is de lader en dynamo, die draaien door totdat de bms ingrijpt. Gevolg is wel dat je altijd op 100% uitkomt terwijl 80% eigenlijk het beste zou zijn?

Arjen,
Het is bij mij volledig software gestuurd vanuit een RaspberryPi

Voor wat betreft jouw ingrijpen BMS of Dynamo: Misschien kan je wat zien in de app van JK-BMS rechtsboven op die puntjes drukken en dan op System-log. Volgens mij moet je daar kunnen zien of de BMS de boel afschakelt of eventueel een ander BMS alarm. Als je daar niks kan vinden dan misschien uit de pseudo Wakespeed, kan je daar iets uit opvragen?
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten