Paravane stabilisatoren

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Paravane stabilisatoren

Berichtdoor Roadrunnertoao » 11 Apr 2023, 13:49

Hoe verloopt dit project verder?
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Paravane stabilisatoren

Berichtdoor pascall » 11 Apr 2023, 20:10

Roadrunnertoao schreef:Hoe verloopt dit project verder?


Hoi,

Het project is nog steeds lopend het het nadert het einde.
Tweede giek is geplaatst, tweede paravaan moet nog voorzien worden van twee laklagen.
Een paar aanpassingen gedaan en binnenkort weer testen.
Ik zal binnenkort het verhaal compleet maken inclusief foto,s.
Eind van dit jaar hoop ik iets te kunnen posten over het uiteindelijke resultaat.
Dat zou uit de praktijk moeten komen op een moment dat de zeeomstandigheden wat minder vriendelijk zijn :D

Wordt vervolgd!
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Paravane stabilisatoren

Berichtdoor pascall » 25 Apr 2023, 13:31

Even een kleine update zoals beloofd.

De tweede giek is geplaatst, de tweede paravaan ik gereed, beide zijn opgaslagen in de houders tegen de kuipwand.
Het koppelstuk wat de twee gieken verbind wanneer ze niet in rust zijn is vervangen voor een ander exemplaar waar geen speling op zit, de eerste versie zat teveel beweging in.
Wat rest, de tweede lier aanschaffen en monteren, het elektrische gedeelte ligt hier al klaar voor.
Dan testen testen en testen.

Wat ook nog aangepast is is de fundatie van de gieken op de mastvoet, deze zijn tevens afgestempeld op het stuurhuisdak.

Hier een paar plaatjes voor de beleving;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even een plaatje toegevoegd van het lichten van de buitenstuurstand, ook hier kunnen de gieken voor gebruikt worden.
Verder worden ze gebruikt voor het opzetten van een zonnetent, het laten zakken van de mast, het op en neer laten en opbergen van de loopplank, eventueel het lichten van de motor, het voeren van het bezaanzeil en uiteraard de paravanen.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Paravane stabilisatoren

Berichtdoor pascall » 15 Mei 2023, 06:42

In het weekend de tweede lier gemonteerd, na dat deze gemodificeerd is.
De modificatie houd in, alle bouten, moeren en schroeven vervangen voor RVS exemplaren, de ontvanger van de afstandsbediening in de behuizing van de lier onderbrengen (deze zit origineel buiten op)
Alleen de doorzichtige kunststof beschermkap van de kabeltrommel moet ik nog een RVS kapje voor maken maar dat komt nog wel, het huidige exemplaar is nog heel.
Het is even uitzoeken wat de juiste volgorden is voor het uitbomen van de twee gieken, maar eenmaal duidelijk zijn de gieken binnen tienminuten operationeel.
Als je van te voren weet dat de omstandigheden buiten, het gebruik van de paravanen vereisen, dan kan je al een deel voorbereiden in de haven.
De gieken kunnen dan in de haven al worden uitgeschoven , de paravanen kunnen bevestigd worden inclusief de twee schoorlijnen, wat overblijft is de gieken naar buiten draaien en een druk op de knop voor het laten zakken van de paravanen.

Vervolgens weer proefgevaren, maar nu met twee paravanen, dit tijdens rustige omstandigheden en het ziet er hoopvol uit.
Tijdens het gebruik van de paravanen de snelheid opgevoerd tot vol gas, en buiten verwachting, kost het 0,5 km in snelheid.
Nu is het nog uitvinden wat het geheel doet in minder goede condities, en wat voor invloed het heeft dat de paravanen onder een andere hoek worden ingezet.

De tijd weer raad!

Hier een paar plaatjes van de opstelling, nog even dit, de totale breedte uitgeboomd is 11 meter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Paravane stabilisatoren

Berichtdoor Roadrunnertoao » 15 Mei 2023, 11:37

Heel gaaf project!!
Ben erg benieuwd naar de krachten die op de gieken komen te staan...
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Paravane stabilisatoren

Berichtdoor pascall » 15 Mei 2023, 20:05

Roadrunnertoao schreef:Heel gaaf project!!
Ben erg benieuwd naar de krachten die op de gieken komen te staan...


Bedankt Roadrunnertoao.

Wat de krachten betreft die uitgeoefend wordt op de gieken, mast, tuigage en uiteindelijk op het schip is nog steeds gissen.
Deze vraag is menig keer gestel op het Amerikaanse trawler forum, daar zijn hele topics aan geweid maar geen concrete antwoorden.
Tot op het heden zijn er nog geen metingen verricht in de praktijk, zover het forum voorziet van informatie, daar is een toezegging gedaan door twee personen om metingen te verrichten.
Een persoon zou de meetapparatuur verzorgen, de andere het schip met paravanen, beide zouden samenkomen en metingen gaan verrichten.
Dit zou veel helderheid geven, helaas nog niets vernomen, ik hou het Amerikaanse forum nauwlettend in de gaten.
Er zijn door enkele personen berekeningen gemaakt maar die lopen zover uiteen dat je er niet verder mee komt.
Kortom, de praktijk moet het uiteindelijk uitwijzen of het goed geconstrueerd is, daar is geen basis in de vorm van een berekening aan vooraf gegaan.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Paravane stabilisatoren

Berichtdoor pascall » 16 Mei 2023, 06:28

Om het verhaal compleet te maken, gisteren een begin gemaakt met het zonnescherm die over de gieken kan worden getrokken.
Door de beide gieken deels uit te bomen ontstaat er een frame zodat op vier punten, twee aan de verstaging op het stuurhuis dak en twee op de uiteinde van de gieken, en zonnescherm vastgemaakt kan worden.
Voor het bevestigen van het zonnescherm op de gieken heb ik van RVS twee bevestigingspunten gemaakt die worden op het uiteinde, boven op de gieken geschroefd.
De stof hebben we al, deze is tevens waterdicht en vrouwlief is inmiddels druk in de weer met de naaimachine.
Ook de ringen zijn aangeschaft die in het doek geplaatst worden, hier moet alleen nog een pons voor worden gemaakt, de oude schroefas (enkele jaren geleden vervangen) is vast lang genoeg om een pons uit te draaien :D

Uit een stukje RVS afval de bevestigingspunten vervaardigd;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd;

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Paravane stabilisatoren

Berichtdoor ErikHa » 19 Sep 2023, 16:51

Ik mag aannemen dat de stabilisatoren inmiddels getest zijn. Bevallen ze?

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Paravane stabilisatoren

Berichtdoor pascall » 20 Sep 2023, 06:18

ErikHa schreef:Ik mag aannemen dat de stabilisatoren inmiddels getest zijn. Bevallen ze?

Gr.

Erik


Hoi,

Nou nee, nog niet getest :roll:
We hebben wel een mooi reisje gemaakt op doorgaans ruim water waar zeker de paravane, indien nodig, goed tot hun recht zouden kunnen komen.
Maar het was, of niet ruw genoeg, de afstand te kort zodat het de moeite niet was, of het waaide zo hard dat we stil lagen of aan hogerwal zaten :lol:
Dus nog niet getest, wat wel veelvuldig gebruikt is zijn de gieken als zonnetent, en dat voldoet prima!

Afbeelding

Zodra dat de paravane daadwerkelijk zijn ingezet deel ik mijn ervaringen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Paravane stabilisatoren

Berichtdoor ErikHa » 20 Sep 2023, 20:46

Jammer (of is het beter?) dat je ze niet nodig hebt gehad. Mooi plaatje!

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten