Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 05 Sep 2022, 12:33

Beste watersporters,

Ik ben met een nieuw project begonnen, het betreft een polyster motorboot (wie het model weet mag het zeggen;) en ik wil alle spanten vervangen plus er een nieuwe vloer inleggen.

de boot heeft niet netjes op trailer gelegen maar hebben we nu in onze autobrug hangen zodat de bodem mooi orginele vorm aanneemt (hoop ik).

De spanten waren aan alle kanten met extra latjes verstevigd en achterin haalde ik een stuk vloer weg en daaronder zal een lading pur plus achterin vond ik nog meer pur.

Ik heb alles weggehaald en er een fan heatertje op gezet en tot nu toe geen houtrot oid gevonden in achterste spant (onder spiegel) . De vochtigheidsmeter geeft op de verschillende plekken tussen de 5% en 15% vochtigheid aan.

De spanten zijn 20mm dik (de boot is gemiddeld 167cm breed op vloerhoogte en 275cm lang).

Nu is mijn vraag, welk hout gebruiken voor de spanten? Voor de vloer ben ik van plan multiplex okoume 18MM te gebruiken (uiteraard in de epoxy etc), maar voor de spanten vraag ik me af of ik met hetzelfde 18mm okoume aan de gang kan (en door de lagen epoxy ze vanzelf wel 20mm dik worden zoals oorspronkelijk spant) of dat ik bijv 2 x 10mm okoume multiplex op elkaar verlijm en op die manier de 20mm spanten verkrijg.

Oj juist heel ander materiaal (geschaafde balken welk hout?) Ik wil mallen van de kapotte spanten maken die na schoonmaken en bewerken van de bodem op zelfde plek plaatsen, aan bodem verlijmen, dan de oude opstaande glasweefsel laagjes wegslijpen en mooie filletverbindingen maken plus wat glasmatjes erover heen. Is dit een aan te raden manier van werken?

Ik wil er geen vermogen aan uitgeven maar het wel op de juiste manier doen en uiteraard alles in de epoxy.

Bij voorbaat dank voor jullie advies! Ik ben al begonnen, maar heb dit niet eerder gedaan dus alle tips en tricks zijn meer dan welkom!!!

Hieronder wat fotos van huidige situatie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Guali85 op 05 Sep 2022, 14:51, in totaal 3 keer gewijzigd.
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spante en vloer polyster motorboot verva

Berichtdoor eagle » 05 Sep 2022, 13:48

Ehh... Das een moeilijke....

Mijn heel persoonlijke mening: Dit is een DHZ gebouwde boot, en dat is niet al te best gedaan.. Ook lijkt het onderwaterschip volkomen plat, daar is niet veel van te verwachten..

Ook met jouw beste wil van de wereld zie ik dat nog geen succes worden, helaas.. Neem afscheid (..) en spendeer je goede geld en energie aan een beter project...

Met meelevende groet,
Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Aantal gebroken spante en vloer polyster motorboot verva

Berichtdoor Guali85 » 05 Sep 2022, 14:16

Thanks voor je eerlijke mening Eagle!

Dus je raad aan in deze staat te verkopen en volgende project te beginnen? Of in ieder geval spantjes vervangen en vloertje leggen (we hebben in onze loods alle soorten gereedschap om er redelijk snel mee klaar te zijn) en dan in ieder geval 'vaarklaar' verkopen?

bij deze nog wat foto's kunnen vinden van onderzije, ben niet op locatie dus ik moet het hier even mee doen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Popeye » 05 Sep 2022, 20:38

Doe hetzelf gebouwde polyester boot lijkt me sterk daar moet je een mal voor hebben. Spantjes zou ik niet van multiplex doen maar van een of ander hardhout. Geen meranti. Bij multiplex loopt de houtdraad kruislings dus minder sterk!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 05 Sep 2022, 20:49

Dank je wel voor je reactie Jack!

Ik heb inderdaad wel naar meranti gekeken, maar heb ook het idee dat het iets goedkoper kan ;) Ik ben doorgaans meer de techneut op motorisch gebied dus weinig kennis van houtsoorten en eigenschappen in dit geval.

Hardhouten geschaafde latten/balken, waar aan moet ik dan denken indien ik meranti laat liggen? Eikenhout lijkt me dan meest voor de hand liggend. geschaafde vuren latten lijken me (ook al zet ik ze in 3 lagen epoxy) geen goede optie.
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor chaea » 06 Sep 2022, 17:52

In dit geval 100% eens met Eagle, het is geen merkboot en de staat is erbarmelijk mbt spanten. En geloof mij ik heb al vele boten polyester boten onder handen gehad.

Wil je dit goed doen dan ben je heel wat uren en lamineerwerk verder. De waarde zal nauwelijks stijgen.

Mijn tip begin met een opknapper zonder direct lamineerwerk te willen doen. Dus schuur, herstel en licht polyester e/o epoxywerk. Verdiep je in de verfsystemen ( ik doe altijd 2 k met een filler) en kom er achter hoeveel werk dat al is.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Mopolcamper » 06 Sep 2022, 18:29

Meranti is geen hardhout en nauwelijks duurzamer dan vurenhout. Dat gezegd zijnde, hier zou ik ook niet aan beginnen.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Oeverloos » 06 Sep 2022, 18:45

Als dit in het water zou liggen
en je hangt er een motor aan,
en je komt er zelf ook nog bij zitten,
dan twijfel ik aan het drijfvermogen.
Wel een mooie tent!

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Blacktoppie » 06 Sep 2022, 23:15

Als je tijd over hebt en zin in een project.. zeker doen al is het alleen maar om te leren. De winter komt er aan dus tijd zat om te klussen.
Natuurlijk kan je het perfect aan pakken en heel veel geld kwijt zijn. Je kan ook gewoon wat moois maken. wat een paar jaar mee gaat en wat leergeld kost en je als ervaring meeneemt naar de volgende boot.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor henkvd » 06 Sep 2022, 23:33

Komt een beetje vreemd over, zonder verder de boel af te kraken maar wat ik niet helemaal kan vatten is:
Er is een vermogen uit geven aan de tent.

Is dit nog een losse vloer die gemaakt is op de dubbele bodem, want ik herken die niets als enige vorm van een spanten, die zitten dan een stuk lager.
Dan kan je er gewoon een losse vlonder in leggen en is het klaar.

Als je nu in de boot staat heb je dan het idee dat je minimaal met een been er doorheen trapt of is dit best solide ?

Nu denk je er nog niet aan, maar hoe is de temperatuur in de loods, over 2 maanden zonder verwarming wordt epoxy al zeuren, 15 C wil je minimaal hebben.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten