Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor chaea » 07 Sep 2022, 22:03

jade schreef:Red ceder is misschien ook een houtsoort waar je naar kan kijken.
Het is erg licht van gewicht en goed bestand tegen vocht, waar het als je het goed lamineert niet mee in aanraking komt.
De hechting tussen epoxy en Red ceder is prima.


Red Cedar is tegenwoordig ook al peperduur, ik koop tegenwoordig yellow ceder, ruikt net zo lekker trouwens maar scheelt een slok.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor jade » 08 Sep 2022, 08:12

chaea schreef:
Red Cedar is tegenwoordig ook al peperduur, ik koop tegenwoordig yellow ceder, ruikt net zo lekker trouwens maar scheelt een slok.


Ik heb het tijdens de bouw van mijn interieur van de boot als partij gekocht, scheelt aanmerkelijk in prijs.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 09 Sep 2022, 01:55

Vandaag even bij Jachtwerf Roelofsen in Harderwijk binnengelopen waar ik uitgebreid de opties heb besproken en goed advies heb gekregen, vervolgens nog bij een houtgroothandel geweest om verschillende eigenschappen van de houtopties die er zijn uitgelegd te krijgen.
Met de scherpere prijzen voor Meranti hardhout dan die ik had verwacht plus de voordelen dat het vergeleken met een aantal andere hardhout soorten goed droog is, minders hars bevat en vooral ook goed te zagen is (ook zelfs met gewone decouperzaag en/of bijfrezen) komt onze keuze voor de spanten 99% zeker op Meranti.

Aangezien we maar 4 18mm spanten van ongeveer 175cm lang nodig hebben met een maximale breedte van zo'n 20cm, kunnen we bijvoorbeeld 2 planken van 360cm lang en 40cm breed pakken waarbij we zo'n 12 euro per meter betalen en dus totaal rond de 85 euro kwijt zijn voor de meranti spanten. dan nog 2 okoume multiplex platen van 80 euro per stuk (waarmee we precies de hele vloer kunnen leggen) en dan zijn we voor 240 euro aan materiaal klaar.

alles gaat uiteraard in de epoxy en alle spanten worden ook nog compleet gelamineerd over hele bodem. ijzersterke en duurzame constructie zoals het me werd uitgelegd.

In alle Epoxy en glasmatten zitten de kosten niet (alleen even flink aantal uurtjes aan de bak:) in de voer maken we wel aantal luiken en de aansluiting voor de bilgepomp ligt er al.

Hou jullie op de hoogte van de voortgang!
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor pascall » 09 Sep 2022, 06:10

Ik zou helemaal geen hout toepassen maar isolatieplaat.
Neem van die stevige isolatieplaat, niet van die witte piepschuim, zaag stroken en lammineer deze in met polyester/glasmat.
Breng verschijnende lagen aan waarbij de volgende laag de vorige laag overlapt.
Uiteindelijk bepaalt de hoogte, de dikte van het laminaat en in mindere maten de breedte van het spant de sterkte, wat er in zit is maar vulmiddel.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor chaea » 09 Sep 2022, 18:42

pascall schreef:Ik zou helemaal geen hout toepassen maar isolatieplaat.
Neem van die stevige isolatieplaat, niet van die witte piepschuim, zaag stroken en lammineer deze in met polyester/glasmat.
Breng verschijnende lagen aan waarbij de volgende laag de vorige laag overlapt.
Uiteindelijk bepaalt de hoogte, de dikte van het laminaat en in mindere maten de breedte van het spant de sterkte, wat er in zit is maar vulmiddel.

Mvg,

Pascal.


Dat kan ook een optie zijn, maar de spanten moeter er sowieso in.
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor henkvd » 09 Sep 2022, 22:06

Kijk allemaal nog eens naar de eerste foto's. dat witte dat is al de bovenkant van de dubbele bodem, de rest er boven op is er in geknoeid.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 10 Sep 2022, 13:50

pascall schreef:Ik zou helemaal geen hout toepassen maar isolatieplaat.
Neem van die stevige isolatieplaat, niet van die witte piepschuim, zaag stroken en lammineer deze in met polyester/glasmat.
Breng verschijnende lagen aan waarbij de volgende laag de vorige laag overlapt.
Uiteindelijk bepaalt de hoogte, de dikte van het laminaat en in mindere maten de breedte van het spant de sterkte, wat er in zit is maar vulmiddel.

Mvg,

Pascal.


Hoi Pascal, klinkt als een interessante optie. Bedoel je dan om op deze manier die 4 gebroken houten spantjes die over de breedte van de boot lopen te vervangen of bedoel je deze manier om vloerdelen voor op de spanten te maken? de gehele vloer zeg maar van gelamineerde isolatieplaat in plaats van garantiemultiplex?

Klinkt wel als een goedkopere oplossing dan 2 stukken okoume multiplex van 80-90 euro per plaat. En uiteindelijk als je zo'n isolatieplaat volledig in epoxy en lagen lamineerd wordt het net zo sterk en hard als een plaat multiplex lijkt me.

Maar wat voor isolatieplaten bedoel je trouwens in dit geval, kun je een voorbeeld linkje sturen? Pir/pex/oid, ik heb daar weinig kennis van behalve dat er een aantal zijn met keihard schuim ertussen, maar dit moet dan niet vocht opnemend zijn in geval van een gaatje of perforatie door ongelukje. En over wat voor dikte zouden we het dan hebben?
Laatst gewijzigd door Guali85 op 10 Sep 2022, 15:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 10 Sep 2022, 13:53

henkvd schreef:Kijk allemaal nog eens naar de eerste foto's. dat witte dat is al de bovenkant van de dubbele bodem, de rest er boven op is er in geknoeid.


Hoi Henk, ik begrijp niet helemaal wat de bedoeld met dubbele bodem. Wat zou volgens jou dan in dit geval de juiste manier zijn om nu te starten? of voor een hele andere strategie te kiezen qua herstel van de bodem/vloer?
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor chaea » 10 Sep 2022, 14:03

Guali85 schreef:
Hoi Henk, ik begrijp niet helemaal wat de bedoeld met dubbele bodem. Wat zou volgens jou dan in dit geval de juiste manier zijn om nu te starten? of voor een hele andere strategie te kiezen qua herstel van de bodem/vloer?



Dat de bodem al dubbel is en dat de spanten die je ziet over de bovenkant zijn gezet. Al denk ik dat het slechts een minimsle ruimte is en dat de zichtbare spanten er in zitten voor extra stevigheid. Maar alleen real life kan ik daar zekerheid over geven
chaea
 
Berichten: 729
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Aantal gebroken spanten + vloer polyester boot vervangen

Berichtdoor Guali85 » 10 Sep 2022, 15:12

Als ik op dit moment in de boot ga staan / lopen en ik zet mn hele gewicht op 1 plek dan voelt mijn maatje aan onderkant wel precies waar mijn voet staat zeg maar, dat is enkele cm's dik voor mijn gevoel, het enige wat ik zou snappen is dat er een deel dubbele bodem meer in lengte richting zit.
Maar ik ga wel eerst eens even googlen hoe dubbele bodems herkenbaar zijn haha, dit is mijn eerste ervaring met een bootje zoals deze.
Guali85
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 05 Sep 2022, 11:52
ligplaats: Harderwijk
info: Zodiac harde bodem,
polyster visboot (nieuwe spanten en vloer aan het maken) Laser 2 zeilbootje

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten