Vandaag begonnen met de kabelboom uit te zoeken om de motor te kunnen starten en testen.
Stap 1: aansluitingen op de motorAlle aansluitingen gecontroleerd bij de motor. Gelukkig allemaal in orde, de vorige eigenaar is daar niet aangekomen.
Stap 2: kabelboom van de motor naar het dashboardNa wat zoekwerk in de spaghetti onderin de boot de kabelboom gevonden die van de motor naar het dashboard loopt.
Ook die was gelukkig intact, waar ik heel blij mee was.
De kabelboom en de kleuren van de kabels komen ook nog overeen.
In één van de doosjes met kabels ook de contrastekker gevonden, met 8 aansluitingen.
Deze was verder wel afgeknipt:
Dat is op zich geen probleem.
Van de kabelboom naar de motor ga ik de stekker toch afknippen, ik vertrouw de oude stekkers niet.
Ik heb een setje automotive stekkers gekocht die ik binnenkort verwacht en daar ga ik een nieuwe verbinding mee maken naar de meters van het dashboard.
Stap 3: nieuwe layout dashboardVerder ben ik totaal niet gelukkig met de indeling van het dashboard
Hier ga ik iets anders van maken.
Ik heb besloten van het bestaande dashboard een kader te maken waar ik een geborstelde aluminium plaat overheen ga leggen met een nieuwe indeling waar de metertjes in komen te zitten.
Er zitten nu ook wat loze gaten, en twee meters die ik er niet eens in wil hebben zitten (de klok (ik gebruik een horloge) en de draaiuren van de motor (die kan ook prima in de motorruimte komen, heb ik vooraan niet nodig)).
In het grote gat in het midden zat een kompas.
Die had de vorige eigenaar nieuw gekocht, met een lange kabel eraan, naar een apparaat die je dan ergens op de boot kwijt kan.
Ik maak daar later nog wel een foto van, die gaat waarschijnlijk in de verkoop ofzo. Ik wil dat op een andere manier weer terug op de boot zetten later.
Verder een hoop oude schakelaars met zekeringhouders, en een contactslot waar ik de sleutels niet van heb.
De schakelaars ga ik vernieuwen met deze:
Het contactslot komt niet meer in het instrumentencluster, maar ergens anders op de console waar de instrumentcluster in komt te zitten.
Op het instrumentencluster komt alleen een startknop in het midden:
Ik heb in Fusion 360 een tekening gemaakt van de aluminium plaat, zoals de nieuwe indeling wordt:
De gaten van boven links naar rechts zijn voor:
1. Olie temp
2. Olie druk
3. RPM
4. Snelheid boor
5. brandstof
6. Accu spanning
onder van links naar rechts
1. Schakelaars (met USB lader)
2. STartknop
3. schakelaars (met USB lader)
Ik kan er altijd later nog wat aan toevoegen natuurlijk, er is nog ruimte