Mercury outboard 75 hp onderwater

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Mercury outboard 75 hp onderwater

Berichtdoor Zwarteduiker » 15 Mei 2022, 17:35

Tijdens het duiken ben ik een buitenboordmotor tegen gekomen.( Het betreft zoet water. )

Weet iemand het bouwjaar van deze motor en heeft hij nog enige waarde voor onderdelen en/of is het de moeite waard om hem te repareren? Dit is alle info die ik heb, zie onderstaande video.

https://youtu.be/rfZKU4TPxlU

Het is niet dat ik er veel geld aan wil verdienen, maar ik vraag me af of we hem laten liggen als duik object of dat we de motor beter uit het water kunnen halen.

Ik verwacht niet dat ik hem zelf kan reviseren, ik heb er te weinig tijd voor en heb wel ervaring met brommers, maar ik denk niet dat dat voldoende is voor deze motor.
Zwarteduiker
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 Mei 2022, 17:16
ligplaats:
info:

Re: Mercury outboard 75 hp onderwater

Berichtdoor broekerhaven » 15 Mei 2022, 18:28

Het is een 7.5 pk , een 75 is een stuk groter.

Lekker laten liggen, staan er genoeg te koop die al weinig opbrengen...
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Mercury outboard 75 hp onderwater

Berichtdoor Zwarteduiker » 15 Mei 2022, 19:24

broekerhaven schreef:Het is een 7.5 pk , een 75 is een stuk groter.

Lekker laten liggen, staan er genoeg te koop die al weinig opbrengen...


Bedankt voor de reactie, 7,5 pk is niet veel, mijn brommer had nog meer vermogen. :roll:

Ik heb de motor wel gezien, als hij niet waardevol is kan ik de locatie net zo goed delen met andere duikers. :)
Zwarteduiker
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 Mei 2022, 17:16
ligplaats:
info:

Re: Mercury outboard 75 hp onderwater

Berichtdoor chaea » 16 Mei 2022, 06:21

Er liggen heel wat motoren op de bodem, zitten niet goed vast op de spiegel en dan op snelheid een bocht maken en dan is de motor foetsie.
Je kan er dus vanuit gaan dat de motor lopend de diepte in is gegaan en daardoor motorisch overleden.

Ik zou hem wel weghalen, het is een stukje vervuiling natuurlijk, maar er zit zeker nog waarde aan. Tussen 50 en 150 aan onderdelen nog wel.
chaea
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Mercury outboard 75 hp onderwater

Berichtdoor Zwarteduiker » 16 Mei 2022, 10:08

chaea schreef:Er liggen heel wat motoren op de bodem, zitten niet goed vast op de spiegel en dan op snelheid een bocht maken en dan is de motor foetsie.
Je kan er dus vanuit gaan dat de motor lopend de diepte in is gegaan en daardoor motorisch overleden.

Ik zou hem wel weghalen, het is een stukje vervuiling natuurlijk, maar er zit zeker nog waarde aan. Tussen 50 en 150 aan onderdelen nog wel.



Dat klinkt wel als behoorlijk logisch dat als hij draaiend onder water gaat er behoorlijke schade ontstaat. Ik laat hem sowieso nog wel even liggen zodat andere duikers hem nog kunnen zien/bergen.
Zwarteduiker
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 Mei 2022, 17:16
ligplaats:
info:


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: john keemink en 7 gasten