Goedemiddag,
Wij laten op dit moment een nieuw schip bouwen bij een kleine werf.
Wij hebben contractueel vast laten leggen dat het vaartuig in aanbouw en alle materialen en toebehoren die hiervoor zijn bestemd, zijn het
eigendom van de koper (wij dus) zijn zodra deze zaken op de werf arriveren of op een andere plaats onder berusting van de verkoper komen. Door middel van pandrecht etc is ook de verkoper verzekerd van betalingen en heeft hij de verzekeringen afgedekt.
Er wordt maar 1 boot per keer op de werf gebouwd en contractueel is heel duidelijk te maken wanneer de bouw start en wanneer hij eindigt. Ook doen we alleen aanbetalingen over zaken die dan vast aan de boot zitten. Er is bij faillissement dus duidelijk aan te geven wat ons eigendom is en wat we betaald hebben.
We gaan natuurlijk uit van het positieve.....
We vragen ons gezien het bovenstaande nog wel af wat meerwaarde is van (voorlopige) inschrijving en waarmerken boot door Kadaster is bovenop deze contractuele afspraak. We realiseren ons dat het dit natuurlijk bovenop de contractuele vastlegging nog meer helder maakt wat van ons is in geval van onverhoopt faillissement van werf, maar vragen ons of dit gezien het eerder beschrevene wel echt meerwaarde heeft.
Wat zijn de voor- en nadelen van inschrijving bij kadaster van een (nieuw) schip, mogelijk ook op langere termijn? Zien we iets over het hoofd?
Ik heb gezocht op internet maar is me toch nog niet helemaal duidelijk.