Project: Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Project: Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

Berichtdoor thornycroft » 26 Okt 2021, 03:07

Dag allen.

Ik ben recentelijk de trotse eigenaar van een thornycroft notarisboot uit 1946. Het doel is om haar te restaureren naar oude glorie. De boot heeft een mitsubishi 25pk 3 cilinder diesel motor.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

To do lijst is aardig uitgebreid:
- olielekkage in bilge grondig schoonmaken en bilgenverf aanbrengen
- motor en schroefas testen
- bilgepompen eventueel vernieuwen
- Elektronica compleet herzien en vernieuwen incl. startpaneel
- nieuw dek (waarschijnlijk teak)
- interieur helemaal opschuren en in blanke lak zetten
- nieuw breeuwkatoen tussen de naden aanbrengen
- nieuwe waterlijn
- onderwaterschip antifouling helemaal verwijderen en opnieuw aanbrengen
- laklaag buiten strippen en boven de waterlijn marine blauwe lak aanbrengen
- metaalbeslag polijsten tot hoogglans (als dat lukt)

Uitdagingen:
- olie in bilge ruimte is erg naar. Bilge is erg vies. Ik ga dit aanpakken met een messing staalborstel, veel sop e.d. 1 van de spanten is ook gebroken zag ik. die moet wellicht nieuw.
- ik denk dat het hout niet rot is, maar het voelt her en der wat zacht aan
- Motor werkt volgens oude eigenaar en jachthaven waar die stond, maar motorisch ben ik niet zo begaafd
- schroefas moer kon volgens oude eigenaar niet goed erop en er moest een nieuwe draad gedraaid worden. Tja, daar kom ik later wel op terug. Schroefas lijkt in ieder geval recht en niet krom. En ik kan 'm ook draaien met de hand

Momenteel ben ik bezig met het verwijderen van de huidige dek die bestond uit half uit grenen bouwlatten en deels een multiplex plaat met nep teakfoam. Dat zag er niet uit.
thornycroft
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Okt 2021, 02:20
ligplaats: Amsterdam
info: Thornycroft houten notarisboot 1946

Re: Project: Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

Berichtdoor FKZ » 26 Okt 2021, 08:23

mooi project, en mooi lijntje.

Je hebt nog genoeg tijd maar weet je zeker dat je hem blauw wilt maken gelakt past wel bij dit bootje. Wel meer onderhoud maar zeker de moeite waard. Binnen in de bilge verf is denk ik niet zo een goed idee voor dit soort bootjes. wellicht onder de buik denning een goede 1 component primer op olie basis. Wij hebben een grenen bootje uit 1963 en dat gaat aan de binnen kant elk jaar in de owatrol D1. Buiten staat het bootje wel in de traditionele lak net als de banken en het potdeksel. succes en benieuwd naar de foto's

Let op met krabben en schuren dat je de klinken niet weg schuurt of rare holletjes maakt tussen de klinken.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project: Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

Berichtdoor thornycroft » 26 Okt 2021, 11:34

FKZ schreef:mooi project, en mooi lijntje.

Je hebt nog genoeg tijd maar weet je zeker dat je hem blauw wilt maken gelakt past wel bij dit bootje. Wel meer onderhoud maar zeker de moeite waard. Binnen in de bilge verf is denk ik niet zo een goed idee voor dit soort bootjes. wellicht onder de buik denning een goede 1 component primer op olie basis. Wij hebben een grenen bootje uit 1963 en dat gaat aan de binnen kant elk jaar in de owatrol D1. Buiten staat het bootje wel in de traditionele lak net als de banken en het potdeksel. succes en benieuwd naar de foto's

Let op met krabben en schuren dat je de klinken niet weg schuurt of rare holletjes maakt tussen de klinken.


Blauw of blanke lak is sowieso pas echt te kiezen zodra ik huidige lagen heb gekrabt en geschuurd. Als de boot er mooi bij ligt kan blank mooi zijn. Ik zag wel dat sommige koperen spijkers niet mooi symmetrisch zijn aangebracht. Ik als dwangneuroot kan daar moeilijk naar kijken.

Wat is het nadeel van bilgeverf? Ik zat te denken aan epifanes multi marine primer en dan epifanes bilgeverf. Wat is het voordeel van owatrol D1 in jouw ervaring?
thornycroft
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Okt 2021, 02:20
ligplaats: Amsterdam
info: Thornycroft houten notarisboot 1946

Re: Project: Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

Berichtdoor heuvels » 26 Okt 2021, 12:31

Owatrol D1 is dunner dan water en impregneert het onbehandelde kale hout. Doorsmeren tot hout verzadigd is daarna af deppen.

Ik gebruik het op mijn houten kajuit.
https://owatrol.nl/product/owatrol-deks-olje-d-1/
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Project: Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

Berichtdoor thornycroft » 26 Okt 2021, 13:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet het er uit in de bilge. In het midden was er veel olie gelekt. Heb ik grotendeels schoongemaakt. Gedept met absorberend papier.

Het enige wat me zorgen baart is dat het hout erg zwart is. Ook aan de zijkanten. Ook hebben ze aan de binnenkant op de naden iets geplakt, waarschijnlijk om het waterdicht te maken ofzo? Heel erg sterk plakkend rubberachtig zwart materiaal. Zit op elke naad in de bilge. Geen idee wat dat is.

Wat is jullie impressie van deze bilge? Ik heb nog geen ervaren oog m.b.t. bilges namelijk.

Als ik met een staalborstel het hout lichtjes opschuur komt de viezigheid er best wel van af, maar het hout blijft wel zwart, vooral waar de olielekkage was. De rubberen afdichting gaat er ook van af. Is het een goed idee om dit te verwijderen?

Is het een goed idee om dit schoon te maken zo goed als mogelijk, versterken met nieuw hout waar nodig en dan een 1 component primer op oliebasis?
thornycroft
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Okt 2021, 02:20
ligplaats: Amsterdam
info: Thornycroft houten notarisboot 1946

Re: Project: Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

Berichtdoor heuvels » 26 Okt 2021, 16:00

Grote kans dat die kit Sikaflex is, wordt veel gebruikt in de watersport .Zo veel mogelijk weghalen en vervangen door nieuwe.
Hout dat nog goed hard is niks aan doen, wat zacht is repareren cq vervangen.
Wel alles goed schoonmaken en krabben/schuren. Goed ontvetten met aceton voor je er iets op gaat smeren of kitten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Project: Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

Berichtdoor FKZ » 26 Okt 2021, 19:18

Als het zachte kit is wat voelt als niet uitgehard zou het bitumen kiy kunnen zijn lost op in thinner. Of shell tixophalte wet en seal fix. Ook een bitumen product wat wel gebruikt werd om naden dicht te maken. Voordeel vannoloe is dat het het hout laat ademen en vocht op nemen dit is nodig om de boot dicht telaten trekken. Sluit je het hout af van vocht dan zal het dicht trekken lastiger gaan. Orgineel werden loodmenie onder de vlonders gebruikt en olie op de binnen kanten. Daarnaast verwerkt olie makkelijk en heeft goede kruip eigenschappen wat weer goed is om tussen spantjes en gangen te kruipen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project: Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

Berichtdoor thornycroft » 26 Okt 2021, 22:25

FKZ schreef:Als het zachte kit is wat voelt als niet uitgehard zou het bitumen kiy kunnen zijn lost op in thinner. Of shell tixophalte wet en seal fix. Ook een bitumen product wat wel gebruikt werd om naden dicht te maken. Voordeel vannoloe is dat het het hout laat ademen en vocht op nemen dit is nodig om de boot dicht telaten trekken. Sluit je het hout af van vocht dan zal het dicht trekken lastiger gaan. Orgineel werden loodmenie onder de vlonders gebruikt en olie op de binnen kanten. Daarnaast verwerkt olie makkelijk en heeft goede kruip eigenschappen wat weer goed is om tussen spantjes en gangen te kruipen.


het lijkt qua kleur en materiaal idd op die bitumen kit, maar het is best breed. Het zijn van die rubberen lapjes bijna.

Dus als ik het goed begrijp. Gewoon weghalen die zooi en met olie behandelen aan de binnenkant zodat het goed kan ademen en dichttrekken makkelijker wordt na tewaterlating? Zoals die Owatrol D1?
thornycroft
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Okt 2021, 02:20
ligplaats: Amsterdam
info: Thornycroft houten notarisboot 1946

Re: Project: Mahonie houten thornycroft notarisboot uit 1946

Berichtdoor FKZ » 27 Okt 2021, 09:26

Je gaat het scheepje kaal halen daar droogt en krimpt het hout van. Bij terwaterlating zal het hout weer opzwellen en uitzetten. Neem je verf dan gaat dit knappen op elke gang. Als de verf ook afsluit gaat de boel rotten. Dit soort bootjes drijven al jaren op geoliede binnenkanten is zou daar niet van afwijken. Olie is tolerant voor krimpen en uitzetten breek niet en heeft goede kruipende eigenschappen. Allemaal eigenschappen die passen bij een constructie met veel kieren zoals een overnaads gebouwde boot. Ik verwacht dat er nu ook een olie of teer product aan de binnen kant zit.
Ik ben geen fan van borstelen omdat je dan het zachte hout tussen de nerven meer weghaald wat een grof uuterlijk geeft. Schuren met een multitool of schrapen met de hand. Een optie is om het hele bootje kaal te krijgen en de hout kleur weer te herstellen is logen. Maar dan moet je wel een loog bad vinden waar het bootje geheel in kan en moet alles er uit en af wat niet tegen logen kan. Kost wat maar schreelt je zo 6 weekenden schuren krabben etc. Samen met mijn vader 15 jaar geleden een 12voets jol opgeknapt. Vooral de binnen kant netjes krijgen was een bult werk. Elk vakje moest schoon we deden beide 7tot 10 vakjes op een avond (4man uur) met 450 vakjes een bult werk. Vakje is 5x17 cm 12 gangen per kant van ongevee 5 cm en spant afstand van 18 cm hoh. Zeg 180 uur krabben en schuren.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten