contract & aandachtspunten bouw nieuwe custom boot

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

contract & aandachtspunten bouw nieuwe custom boot

Berichtdoor Hollandais1970 » 15 Aug 2021, 15:08

Goedemiddag,

wij zijn al jaren watersportliefhebber en willen nu een volgende stap gaan zetten.

Wij laten een boot bouwen waar we een gedeelte van jaar op willen gaan wonen.

Het is een interessant project en op basis van een bestaand ontwerp en al varend prototype hebben we de boot aangepast naar onze wensen.
Ideeën zijn goedgekeurd en beoordeeld door onafhankelijk keurmeester, etc.

Wij hebben veel vertrouwen in de bouwer, maar zoals ze zeggen 'vertrouwen is goed, controleren en goed afspreken is beter'. Ook gewoon om alle punten voor tekenen nog even goed door te spreken.

Kan iemand ons helpen aan een goed concept contract voor het bouwen van een nieuwe boot? Leek ons goed om deze even aan te houden tegen het voorstel van de bouwer om te borgen dat alle onderwerpen zijn geadresseerd (ook die waar je misschien niet meteen aan denkt).

Er is veel kennis hier en lezen altijd met plezier de informatie dus hoop dat iemand ons kan helpen. Fijn weekend verder.

groeten, Alex
Hollandais1970
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 Aug 2021, 14:56
ligplaats: Velserbroek, Netherlands
info:

Re: contract & aandachtspunten bouw nieuwe custom boot

Berichtdoor Oeverloos » 15 Aug 2021, 22:09

Als je van plan bent om een schip te laten bouwen door een jachtwerf zijn er enkele zaken die wellicht van belang kunnen zijn.

Insolventie van de jachtwerf:
Bij onverhoopte insolventie van de jachtwerf kan de werf failliet gaan.
De curator krijgt het beheer over de boedel en zal de schuldafwikkeling regelen.

Onder de boedel vallen naast het bedrijf en de inventaris ook alle schepen in aanbouw alsmede alle onderdelen (motoren, keerkoppelingen, etc.) die voor de schepen bedoeld zijn.
Dat betekent dat jou in aanbouw zijnde schip, en de onderdelen bedoeld voor jouw schip, en alle aanbetalingen die je hebt gedaan voor het in aanbouw zijnde schip, in de boedel vallen.

Daarmee zal de curator de schulden proberen af te lossen.
Jouw status is die van een van de schuldeisers. De belastingdienst heeft als schuldeiser voorrang.
Meestal betekent dit dat je én jouw boot kwijt bent én al je aanbetalingen of een deel ervan, omdat ze onderdeel zijn van de boedel van de jachtwerf.

Als je een schip laat bouwen door een jachtwerf is het dus van belang dat je in de “opdracht tot de bouw van een schip” laat opnemen
- dat je met de directie van de jachtwerf overeengekomen bent dat zodra het casco is afgelast het casco wordt ingeschreven in het kadaster inclusief brandmerk en eigendomsverklaring van het kadaster, waarmee het casco op jouw naam komt en alles wat er op of aangeschroefd wordt ook van jouw is en blijft.
en
- dat je overeenkomt dat de directie van de jachtwerf met de eigendomsoverdracht in stemt en hieraan meewerkt.
(Zie: https://www.kadaster.nl/producten/boten/teboekstelling)
- wanneer welke betalingen plaats vinden.

Hierdoor is het in aanbouw zijnde schip jouw eigendom en valt het buiten een onverhoopte faillissementsboedel.

KvK:
Daarnaast is het heel gewoon om bij de Kamer van Koophandel de gedeponeerde Balans en de Verlies en Winst rekening van het laatste jaar op te vragen.
Hiermee krijg je een idee van de financiële soliditeit van de jachtwerf.


Opdracht tot bouw:
De opdracht tot bouw overeenkomst wordt bijna altijd opgesteld door de jachtwerf. Het is dus belangrijk om jouw wensen kenbaar te maken en te zorgen dat in de overeenkomst alles is opgenomen wat jij nodig acht.

Dat laatste is minder eenvoudig dan je op het eerste gezicht denkt.
Het begint met het ontwerp en de bouwtekening. Als je daar later veranderingen in wilt aanbrengen, wordt dat meerwerk. Meerwerk is een los eind.
Verder is het ideaal als van elk onderdeel van het schip, dus b.v. de specs van de ankerlier, de homokineet, het schroefaslager, de dikte in micron van de gespecificeerde verflagen, de diepte en grootte van de kettingbak, lengte en specs van ankerketting, ankerrol, anker, etc. een specificatie wordt gegeven. Alles wordt schriftelijk vastgelegd. Mondelinge afspraken is vragen om problemen.

Standaard bouwt een jachtwerf een motor en een aandrijflijn (demperplaat, homokineet, stuwdruklager, as, schroefasdichting, schroefaslager) die voldoet aan de rating “recreational duty”.
Als je liever een andere rating wilt, b.v. light duty, medium, intermediate duty of heavy duty onderdelen wilt, dan moet dat vooraf met de werf overeen gekomen zijn.

Het punt is dus dat je de jachtwerf een aantal vragen kunt stellen en dat zij jou van advies kunnen dienen.
Een jachtwerf die al jaren schepen bouwt zal hier geen moeite mee hebben, maar het is aan jou of je tevreden bent met de voorstellen. In het algemeen geldt dat een jachtwerf die al jaren een bepaald type schip bouwt, precies weet wat ze doen en ook weet hoe bepaalde dingen beter kunnen. Dat heeft te maken met prijsstelling en marktpositie.

Mijn ervaring is dat je een keuze maakt uit de voorstellen van de jachtwerf maar dat je later toch weer zaken gaat vervangen omdat deze niet voldoen aan je verwachtingen. Dan koop je dus dingen twee keer.

Met name als het schip zeer goed voldoet ga je verdere reizen maken en hogere eisen stellen dan je aanvankelijk voor ogen had.
Voor een goed advies van de werf zou je hen de juiste informatie moeten geven, b.v. over het vaargebied.

Je denkt misschien, ik blijf op het binnenwater, maar als je schip fantastisch bevalt, ga je misschien de rivieren op of het wad op, naar Engeland of naar Denemarken.


Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: contract & aandachtspunten bouw nieuwe custom boot

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Aug 2021, 10:54

Ik sluit me volledig bij het bovenstaande aan.
Mbt het contract:
Toen wij ons schip lieten bouwen, werd er gebruik gemaakt van een standaard HISWA koopcontract waarin de hele genoemde verdeling en de daaraan verbonden betalingen waren vastgelegd.
Toen de romp klaar was, is de kadaster registratie direct geregeld.

En zoals hierboven ook al werd gezegd: Denk goed na .... vooraf

Wij hebben er bijna 3 jaar over gedaan voor we 'wisten wat we wilden' ....

En, afgezien van de aspecten die je kunt bestempelen als 'ingehaald door de techniek', zijn het een paar minimale details die we nu anders zouden doen.

Succes
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: contract & aandachtspunten bouw nieuwe custom boot

Berichtdoor Hollandais1970 » 31 Aug 2021, 15:23

Goedemiddag,

Dank voor alle bruikbare tips. Op basis hiervan heb ik contract al behoorlijk herschreven.

Ik heb nog een vraag. Hebben jullie advies over hoe een redelijk betalingsschema eruit kan zien?

Wat zijn logische momenten en daarbij behorende percentages?

dank!
Hollandais1970
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 15 Aug 2021, 14:56
ligplaats: Velserbroek, Netherlands
info:


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten