Koken

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Koken

Berichtdoor quichot » 03 Jun 2021, 09:50

Precies. O, o, o, wat is gas toch onveilig, maar we vullen wel een loeiheet brandertje bij met spiritus of benzine.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koken

Berichtdoor varg » 03 Jun 2021, 10:57

Ja Ja..."van het gas af" is populair! Het kookt heerlijk natuurlijk en met wat ervaring weet je ook welke fles weer in te leveren. Helaas is er elk jaar wel weer een ongeluk dat ruim in de pers wordt uitgemeten en dat beïnvloed een hoop schippers. Die ongelukken worden veelal veroorzaakt door onoordeelkundige aanleg of gebruik. Het zou goed zijn als er wat meer aandacht werd geschonken aan gas-installaties op recreatie-schepen. Je komt er niet met wat bouwmarktspullen en een handige neef. Daarom maar weer eens een verwijzing naar het onovertroffen werk van wijlen Henk Bos: https://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-50.pdf die niet alleen de regelgeving behandeld maar ook zorgt dat je er wat van snapt!
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Koken

Berichtdoor Oeverloos » 03 Jun 2021, 13:51

Ja, exact Arnold, bedankt voor het posten van het stuk van de nog steeds zeer gewaardeerde Henk Bos.

Ik gebruik ook propaangas en voor de mensen die dat ook doen geef ik in overweging om de gasinstallatie te laten keuren.

Op oudere schepen zijn de (tussenschot) koppelingen en of slangen vaak verouderd en zal de keurmeester die vervangen.

Zit dat er niet in, koop dan een gasdrukregelaar met een manometer en overdruk afblaas er op.
Er zijn regelaars voor 30 en 50 milibar.

Gaskraan opendraaien.
Lees de stand van de manometer af,
kraan dicht,
kijk een uurtje later weer.
Staat deze op nul dan is je gasleiding lek.

Propaangas is zwaarder dan lucht,
kan onder in je schip zakken en het is muizen.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Koken

Berichtdoor Lotte » 03 Jun 2021, 16:07

Dank allemaal voor de input over gas, maar gaat hem bij mij niet meer worden. Origo spiritus ook niet (je hebt gelijk Quichot). Er zijn er maar weinig onder jullie/ons die op diesel koken? Heb me wat meer verdiept in Wallas diesel koken en is eigenlijk een prachtige oplossing. Duur? Ach, net zo duur als je diesel kachel/verwarming, die volgens zelfde principe perfect z'n werk doet. Alleen vraag het wel wat meer installatiewerk.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Koken

Berichtdoor kajoe » 03 Jun 2021, 19:27

wij koken op gas dit al zins heugenis .eerst op butaan tot dat niet meer mocht uit veiligheid .
toen ik mijn eigen schip kocht zat t een door de schipper zelf gefabriceerde installatie op met slangetjes en slang klemmetjes ellende .
dus naar de scheepvaart inspectie in Rijswijk daar kregen we het binnenschepen besluit mee om het schip aan te passen .
de inspecteur kwam 2 dagen later even kijken en aanwijzeginden geven hoe je een veilige installatie kon aanleggen die als het klaar was getest moest worden door een erkend bureau dus dat gedaan anders kreeg je je attest niet en mocht je niet varen dit was voor een gasstel en geiser en een koelkast .
maar goed het hele schip moest onder inspectie
wij hadden 2 flessen in gebruik en 6 in reserve gasdichte kast met aan de onderkant een afvoer naar dek ,
van af 1968 tot 1988 zo rond gevaren ook maar de minste ellende gehad alle kontroles door de mannen in blauw doorstaan zelfs in duitsland .
nee voor mij blijft het gas me een hoop andere genoemde dingen zijn ook meerdere ongelukken gebeurd maar niet alles komt aan het licht .
en ja je kan geluk hebben maar met veel aparaten word nou niet door de meest ervaren mensen gewerkt en daarbij gas is nog altijd schoner dan gasolie stoken en men wil toch zo graag groener ?????.
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten