Project Valkkruiser JVG2

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor Biertje1985 » 16 Dec 2021, 17:24

varg schreef:Ik dacht...ik reageer niet, je hebt het toch veel te druk. Maar: knap werk. Forse klus. Blauwe Daf? Nou ja...weer eens wat anders dan een Gouwe Daf. Ik wens je een goede winter...niet te koud. groet, Arnold


Bedankt Arnold het is erg koud ja soms, daarom uiteindelijk het nieuwe dubbelglas van Topwindows maar geplaatst, en een dieselkacheltje in de boot geplaatst, nu is het wel te doen.
Was overigens niet makkelijk, de topwindows waren niet helemaal goed dus ik heb nog het e.e.a. moeten lassen aan de opbouw.
Gezien ik geen lasser ben (bakker) was dat best een uitdaging. Gelukkig helpen de filmpjes van https://www.youtube.com/results?search_query=harry+the+ferryman Harry mij aan de benodigde lashulp.
Deze ramen zaten al los bij het casco overigens en buiten de garrantie, (tja om nou nieuwe aan te schaffen)
Nou mag ik ook niet klagen want de laatste tijd doe ik niet zo veel, soms ben ik het even zat en heb ik tijd nodig om dingen uit te zoeken of te overdenken ,ik heb geen deadline met de boot alleen dat stallen neemt wel een flinke hap uit het budget.

Iedereen die zo,een project is aangegaan zal denk ik wel beamen dat je er soms even helemaal zat van bent! Maar af komt ze echt wel!
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor varg » 17 Dec 2021, 21:34

Hoi, heb zelf ook dubbelglas. Een flinke uitgave en ook erg zwaar. Maar in voor en naseizoen heerlijk condensvrij aan boord. Een bijkomend voordeel is de geluidsdichtheid. Je hoort bijna niets mee wat buiten gebeurd. Ook het 'koud afstralen' van enkel glas ramen is weg. Je kunt het met je dieselkacheltje dus heel behaaglijk stoken.
Soms even afstand nemen van de klus is denk ik erg gezond. Het gaat vanzelf weer kriebelen.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor Biertje1985 » 16 Mrt 2022, 21:18

Yep, en nu kriebelt het weer dus ga ik er volle bak weet tegen aan! erg weinig gedaan de afgelopen maanden, maar ik hoop nu toch echt rond Juli te kunnen varen met de boot!
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor Biertje1985 » 21 Sep 2022, 13:21

Grappig het is inmiddels September, en in Oktober gaan we te water. De boot is nog lang niet af, maar kan wel drijven en varen... (In oktober dan)
Afbeelding

Afbeelding
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor aquanaut » 21 Sep 2022, 14:50

Biertje1985 schreef:Grappig het is inmiddels September, en in Oktober gaan we te water. De boot is nog lang niet af, maar kan wel drijven en varen... (In oktober dan)
Afbeelding

Afbeelding


Mooi hoor!
Leuk om te zien dat een kleur die je 10 jaar geleden niet kon bedenken nu steeds vaker op het water verschijnt.
Als ik je een tip mag geven, verf de bovenste pijp van de verschansing in de lichte opbouwkleur en maak een zelfde bies op de waterlijn.
Dit "breekt" de vrijboord hoogte en "strekt" het schip:
Afbeelding

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor Biertje1985 » 05 Okt 2022, 08:39

Mooi hoor!
Leuk om te zien dat een kleur die je 10 jaar geleden niet kon bedenken nu steeds vaker op het water verschijnt.
Als ik je een tip mag geven, verf de bovenste pijp van de verschansing in de lichte opbouwkleur en maak een zelfde bies op de waterlijn.
Dit "breekt" de vrijboord hoogte en "strekt" het schip:
Afbeelding

Aquanaut[/quote]

Mooi schip is dat ook, we hebben de binnenkant en de dekken lichtgrijs, daarom hebben we de rand ook meegenomen in Industrial Grey, de vorige boot had overigens 5 jaar geleden al dezelfde kleur. Ik weet de exacte waterlijn nog niet ivm het sterk veranderde gewicht, later willen we inderdaad een witte waterlijnrand aanbrengen.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor Biertje1985 » 10 Nov 2022, 20:43

Afbeelding

Hierbij een fototje, van de boot *nog lang niet af* in het water! (Ik ben benieuwd wat er van gevonden wordt)

De boot heeft nu nog de DAF 575 erin maar die gaat eruit er komt een VM motori 638 in maar die ben ik nog aan het mariniseren.
De DUCO 16Pk hekschroef en de 10PK boegschroef werken naar behoren, tenminste de hekschroef zit iets te hoog maargoed ik vraag mij toch wel eens af wat de meerwaarde van zo,een ding is bij een bootje van 12 meter. 230v aan boord komt van de Victron unit met een LifePo4 accu, getest met het koffiezetapparaat en de airfryer en dit blijkt prima te werken. De Kohler genset hoefte niet bij!

Nu moet eigenlijk de hele binnenkant nog opgeknapt worden, de betimmering is maar half aanwezig en in slechte staat daarbij moet ook alle bedrading / scheidingstrafo, verlichting, waterpomp, boiler ect ect. nog aangesloten worden.

Ik schat dat het totaal project nu op 60% voltooid is. Het is behoorlijk tegen gevallen af en toe, zeker omdat we alles zelf doen daardoor hebben we besloten aankomende 2 maanden even rust te nemen van het project, al ben ik op de achtergrond wel druk bezig met de komende klussen voor te bereiden. In ieder geval hebben we een boot die kan varen!

Als tip kan ik iedereen waarvan de gedachten nu beginnen af te dwalen naar een eigen project mee geven dat er best veel voor nodig is om zo iets te doen, we hebben er echt een paar keer doorheen gezeten maar we zijn nou eenmaal beide types die niets van opgeven willen weten. Zouden we het nog een keer doen, ZEKER! Maar wel op een andere manier.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor McBoaty » 10 Nov 2022, 21:23

Biertje1985 schreef:[de hekschroef zit iets te hoog maargoed ik vraag mij toch wel eens af wat de meerwaarde van zo,een ding is bij een bootje van 12 meter..

Die is donders makkelijk om je kont aan de kant te krijgen als je een keer alleen moet aanleggen...
Of als je met je kont in een box moet aanleggen, makkelijker als op je gewone schroef met roer.
Gemak dient de mensch.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor Peterl » 10 Nov 2022, 22:38

Hij ziet er van buiten al prachtig uit, maar waarom de DAF er weer uit, voldoet deze dan niet?
De kleur is ook erg mooi net als de ramen op het dek die behoorlijk naar achteren staan waardoor het een sportiever model lijkt.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor Biertje1985 » 12 Nov 2022, 11:43

Peterl schreef:Hij ziet er van buiten al prachtig uit, maar waarom de DAF er weer uit, voldoet deze dan niet?
De kleur is ook erg mooi net als de ramen op het dek die behoorlijk naar achteren staan waardoor het een sportiever model lijkt.


Bedankt voor de complimenten, de ramen hadden we al, in eerste instantie niet erg blij mee maar het oogt wel sportief inderdaad. Kenners zullen zien dat de ramen verder naar achteren staan dan normaal bij een Valkkruiser.
Dit komt ook omdat we nu een motorluik in het dek hebben zitten waarvoor eerst geen ruimte was.
De DAF voldoet eigenlijk best goed alleen rook bij een koude start voor de rest rookvrij en dat is best wel zeldzaam is mij verteld, er staat 2004 uur op de DAF.
We hebben ambitieuze plannen, er staat nog een VM motori 638 in de garage. (helemaal nieuw) deze zal ongetwijfeld een stuk zuiniger varen met minder emissies.

(compressieratio van 23 op 1 ipv 16 op 1 en daarbij ook nog een turbolader, en uiteraard 300kg lichter) Daarbij wil ik het verlies van gewicht compenseren met een(hoop)LifeP4 accus met elektromotor aan de aandrijflijn toe te voegen waarmee we 8km/u elektrisch kunnen varen, (*waarvoor we "slechts" 14kw nodig lijken nodig te hebben) Lijkt me geweldig wanneer we in een stad of bijvoorbeeld de Amstel varen, stil en zonder directe uitstoot en toch een echt jacht met accommodatie. In Utrecht is een verbarandingsmotor geloof ik niet meer toegestaan en ik verwacht dat er nog meer beperkingen gaan komen.

Maargoed dat is allemaal nog een ambitieus plan, waarvoor ik eerst de financiële middelen bij elkaar moet schrapen. Wij zijn denk ik relatief jong (Dertigers) en we willen nog jaren vooruit met het scheepje. Daarbij worden de DAFjes steeds schaarser. Als derde heb ik een bijna ongezonde interesse in techniek en innovatie en jeuken mijn handen om te beginnen.
We krijgen van menig veelal zeilboot eigenaren (90% in de haven) al boze blikken als ik een zuchtje blauwe rook uit de pijp blaas bij een koude start.

Lang verhaal, excuus.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten