Klusproject - Sloep

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Klusproject - Sloep

Berichtdoor pimkerckhaert » 11 Apr 2021, 22:28

Hi allemaal,

Ik heb vorig jaar einde zomer een sloep gekocht die momenteel nog in de winterstalling ligt. Ik wil er de komende weken / maanden flink aan gaan klussen en heb het idee dat onderhoud noodzakelijk is. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik hiermee moet beginnen en hoe ik dit precies aan moet pakken. Ik hoop enorm dat jullie mij hiermee zouden kunnen helpen en mij kunnen voorzien van enkele handige tips!

Zie enkele fotos in de volgende link: https://we.tl/t-5D7kaE6XAi

Waar ik tegenaan loop is het volgende:

- gezien de huidige staat, zouden jullie het nodig vinden onderhoud te plegen op dit moment of kan ik nog een aantal jaar vooruit?
- ik heb de antifouling getest gedaan en heb het idee dat er zachte anti foiling op zit, ik heb gelezen dat er dan eerst een primer op moet en vervolgens de anti foiling, klopt dat?
- kunnen jullie zien of er harde of zachte anti foiling op zit uberhaupt? En zou het gezien de fotos ook volstaan om er alleen de anti foiling direct op te smeren?
- zoals jullie zien is mijn roerblad erg klein, dit maakt dat het soms (op de drukke grachten erg vervelend) lastig sturen is, is het handig om een extra oppervlak toe te voegen aan het roerblad zodat ik makkelijker kan sturen. Heeft dat zin?

Ben erg benieuwd of iemand mij hiermee zou kunnen helpen. Hoor het graag.
pimkerckhaert
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 Apr 2021, 22:11
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Klusproject - Sloep

Berichtdoor elrenegado » 12 Apr 2021, 13:39

Welkom op het forum,
de meeste stellen zich altijd even voor in het daarvoor bedoelde gedeelte ;-)


Ik zie diverse roest vorming op het onderwaterschip,
Doet moet je sowieso aanpakken.
Maar ik zie ook nergens anodes op de fotos, anodes zorgen ervoor dat je staal beschermt is tegen corrosie e.d.
Deze horen bv op je roer, vlakbij de schroef, en meestal nog 2 ergens voorop.

Als antwoord op je vragen
- als jij niet weet of, en welk onderhoud er uitgevoerd is, moet je er vanuit gaan dat onderhoud nodig is, dus motor een beurtje e.d
- je moet altijd een primer gebruiken als je er andere AF op zet dan erop zat.... tenzij je weet welke erop zat (dus merk, en type) alleen dan kunnen sommige er direct over gesmeerd worden.
bij onbekende lagen, zoveel mogelijk verwijderen en opnieuw opbouwen met primer en AF
- op een foto kunnen we dat niet zien, je kan een testje doen door met natte handen erover te wrijven, geeft het erg af, dan is het zelfslijpende.
- ik denk dat je roerblad wel groot genoeg is (geen idee hoe groot het bootje precies is) maar het lijkt alsof het roer te ver van de schoef verwijderd zit, iets verlengen aan de voorkant zou kunnen helpen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten