Project Rijo kruiser

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor paradoxi » 24 Apr 2021, 20:03

pascall schreef:Dat in de epoxy zetten met matten, wat zie je hier de meerwaarde van in?

Mijn lijkt het niet zo goed idee.

Mvg,

Pascal.


Ik heb met name gezocht naar het repareren van roestgaten zonder te lassen. En ben daar vaak deze methode tegengekomen bij mensen die vooral grote gaten repareren in oldtimers.
We gaan erachter komen. Het doel is om maandag dit te gaan proberen. Zal laten weten hoe het mij is vergaan ;-)
paradoxi
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Feb 2021, 01:37
ligplaats: Oostvoorne
info: Rijokruiser

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor paradoxi » 24 Apr 2021, 20:07

In de tussentijd ben ik vandaag wat aan het spelen geweest met de indeling. Waarbij er een douche aan boord komt. Met achter de douche een "technische ruimte" voor een butagas geiser, een waterfilter om opgepompt water enigszins te filteren, kleine warmwateropslag e.d. En in de kont een bed (zal maatje twijfelaar á 160cm worden).

Kleine slag om de arm want ik ben geen professionele 3D tekenaar. En ik heb alles uit de losse pols gedaan. Dus de verhoudingen en maten kloppen in deze tekening nog voor geen kanten. Maar helpt mijzelf wel in het denkproces.
Voor jullie plezier ook hier:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
paradoxi
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Feb 2021, 01:37
ligplaats: Oostvoorne
info: Rijokruiser

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor paradoxi » 26 Apr 2021, 18:48

Ook vandaag weer wat extra tijd vrij kunnen maken.

Combinatie van werken en boot klussen tegelijkertijd. Maar goed dat mag, aangezien ik zelf de baas ben en ik denk zo onderhand wel 10.000 overuren op mijn naam heb staan ;-) En met een laptop bij de hand kon ik prima een paar videocalls doen in de kop terwijl achterin de kont de epoxy aan het drogen was.

Vandaag dus geëxperimenteerd met de glasvezel en epoxyhars. En daar heb ik wat gemengde gevoelens bij. Op zich werkte het op maat knippen van het glasvezel met een huis tuin en keukenschaar prima.
Maar de twee componenten epoxy was een stuk langer vloeibaar dan ik had geanticipeerd. Mede omdat het niet al te warm was vandaag en het metaal vrij koud was logischerwijs. Dus mocht ik dit opnieuw moeten doen zou ik zeker een haarfohn oid gebruiken om het te verhitten en dus sneller uit te laten harden.

Afbeelding

Maar goed het zit erop. En het idee is nu om de eerstvolgende keer de cirkel van de patrijspoort in de epoxy / fiberglas te zagen. En er dan vervolgens met "reguliere" twee componenten filler het verder dicht te smeren. Vervolgens het te schuren. En in theorie als ik alle youtube filmpjes moet geloven. Zou het dan weer spic en span moeten zijn en net alsof er nooit iets gebeurt is. Fingers crossed.

Tegelijkertijd kriebelde het enorm om met verf aan de gang te gaan. Dus zodra het enigszins kon de kont binnen geschuurd, ontvet en in een eerste bescheiden laag gezet. Werd uiteindelijk ook wel een principekwestie. Omdat ik mij voorgenomen had dit voor elkaar te krijgen. ;-) Ondanks dat het gepiel met de epoxy veel langer duurde dan ik had geanticipeerd.
Afbeelding
paradoxi
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Feb 2021, 01:37
ligplaats: Oostvoorne
info: Rijokruiser

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor Amersfow » 26 Apr 2021, 20:14

Mij lijkt me je boot niet zo groot dat je én een douche én een bed én een technische ruimte in de AK kwijt kan. Als ik jou was zou ik een lekker ruim bed maken en het daar achterin bij laten. En dan de douche combineren met het toilet voorin. Dan heb je stahoogte. Filteren van douchewater hoeft niet meer met de huidige douchewaterpompen, die drukken alles erdoor. De geiser kun je overal monteren. Meest handig is bij het aanrecht in de kombuis.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor paradoxi » 27 Apr 2021, 11:25

Amersfow schreef:Mij lijkt me je boot niet zo groot dat je én een douche én een bed én een technische ruimte in de AK kwijt kan. Als ik jou was zou ik een lekker ruim bed maken en het daar achterin bij laten. En dan de douche combineren met het toilet voorin. Dan heb je stahoogte. Filteren van douchewater hoeft niet meer met de huidige douchewaterpompen, die drukken alles erdoor. De geiser kun je overal monteren. Meest handig is bij het aanrecht in de kombuis.


Ik zou het redelijkerwijs helemaal met je eens zijn. Maar in mijn specifiek geval (ik ben hier toch verder anoniem). Mijn vriendin heeft behoorlijke OCD / smetvrees. Niet van het type oh nee dat vind ik niet zo fris. Maar echt medisch gediagnosticeerd.
Dat betekent dat als ik haar mee wil krijgen op de boot ik hier rekening mee wil houden. Want zij gruwelt bij de gedachte van een publieke doucheruimte, toilet etc.

Dus heb ik mij als doel gesteld dat ik voor haar geschikte faciliteiten aan boord ga regelen, zowel toilet als douche.

En ja het is niet gigantisch allemaal. Maar ik heb het ea gemeten en met wat creativiteit (en koppigheid). Kom je dan best een heel end. Ik heb zoals ik het nu heb een douchecabine(tje) van 72cm breed, 80 diep. en een bed formaat twijfelaar van 120cm breed bij 220 lang. Achter de douche zo'n 60 cm breed voor techniek zoals geiser, Webasto heater, pompjes en vuilwatertank.

Ik neem jullie gewoon mee op de (klus)reis de komende maanden. Zoals het er nu uitziet kan ik 's maandags een combinatie van werken aan de boot en mijn werk maken. En op vrijdagen volledig gecommitteerd aan de boot werken. Dit samen met een volle week of 2 deze zomer zou ik een heel eind moeten komen.
paradoxi
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Feb 2021, 01:37
ligplaats: Oostvoorne
info: Rijokruiser

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor henkvd » 27 Apr 2021, 12:13

Even een opmerking over je gebruikte materiaal.

Epoxy is prima spul maar en dat wil nog niet erg deze weken, een minimale temperatuur van 15 graden heb je wel nodig.
Verder glasvezel( mat) is normaal gesproken niet geschikt voor epoxy, het bindmiddel lost niet op in epoxy waardoor het niet de sterkte krijgt die het zou hebben als deze wel oplost, glasmat is tenzij je een epoxy geschikte variant hebt ( zeldzaam)
voor polyester, bij epoxy gebruik je glasweefsel, daar zit geen bindmiddel in, het weefsel principe houdt de boel zonder dat bij elkaar.

Hopen dat het zonnetje de temperatuur snel wat hoger krijgt en de koude noordelijke wind geen spelbreker blijft.
glasweefsel gebruiken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4473
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Project Rijo kruiser

Berichtdoor Hooveld960 » 28 Apr 2021, 08:55

Even een tip voor je bed. Ik heb in mijn boot een bed van 130 cm. Ik wilde minimaal 140 cm (we hebben jarenlang een caravan gehad en hadden daar 140x200 en dat ging prima) maar bij veel boten die ik ging bekijken in mijn zoektocht was het bed vaak te klein (te smal of te kort of een combi). Dus toen ik mijn huidige boot tegenkwam en we (mijn vrouw en ik) een heel goed gevoel hadden bij de boot, alleen het bed was te smal naar mijn zin, toch de boot gekocht. Tot op de dag geen spijt van onze aankoop. Maar het bed blijft een dingetje. Het is gelukkig lang zat, 220 cm, maar slechts 130 cm breed. We, vooral ik, vinden het toch net te smal. Dus als je naar 140 of meer kan zou ik dat altijd doen. De 120 cm die jij in je hoofd hebt zou mij echt veel te smal zijn.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: SimondeDanser en 76 gasten