Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Vhutrecht » 07 Dec 2020, 22:53

Hoi!

Deel hier met trots ons nieuwe project. Een stalen kajuit (zeil)sloep van zo een 7,5 meter.

Er zit nu een elektrische aandrijving in van Golden Motor, 5kw.

Op zich niets mis met elektrisch varen, al toch de beslissing gemaakt ‘m om te bouwen naar een Sole 29- of 33 pk diesel aandrijving.

Verder nog aanpakken; mast verwijderen, verf, houten delen opknappen, een rondzit maken, teak op het dak, (flexi)teak op vloer etc.

Zal zo veel mogelijk hier delen, waarbij advies of inzichten erg welkom zijn.

Dan ook de eerste vraag; wie herkent het type schip en kan er wellicht ook iets over vertellen? Wij komen hierin niet ver ;)
Afbeelding
Afbeelding
Vhutrecht
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Dec 2020, 22:42
ligplaats: Breukelen
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor FKZ » 07 Dec 2020, 23:38

Ziet eruit als een beenakker vlet. Ook wel als motorbootje gemaakt. Zit er ook een zwaardkast in? Leuke bootjes die 27 pk is meer dan zat voor het bootje zou zelfs wel 16 pk kunnen zijn je hebt ongeveer 10pk nodig voor rompsnelheid de rest is leuk maar voegt niks toe behalve golven
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor broekie » 08 Dec 2020, 07:33

Ziet er degelijk uit, maar heb geen verstand van deze vletten verder.
Een vriend had een Tukker vlet, lijkt hij ook op.
Lelievlet als zeilsloep heeft ook deze vorm.

De elektrische aandrijving kan niet behouden blijven zeker naast een diesel?

Misschien eens bekijken of je vaargebied en vaargedrag de elektrische aandrijving aankan.
Hoeveel accucapaciteit is er en hoe lang kun je ermee varen?
Er komt wel iets bij kijken om er een diesel in te zetten. Hebben we het niet eens over de investering van de ombouw.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor stefan » 08 Dec 2020, 10:06

Over een paar jaar wil iedereen juist elektrisch.... (ik niet...:-) )

14 pk is meer dan zat voor dat bootje! yanmar 2GM20 ofzo.

ombouwen naar diesel is best een groot project denk ik, succes en we zien graag je vorderingen!
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor FKZ » 08 Dec 2020, 13:01

Ombouwen valt best mee, deze boot is al eens omgebouwd is van D naar E aangezien er al een schroefas koker etc in zit. Voor je een motor kiest even goed naar de fundatie kijken breedte en lengte en de schroef. Je zou maar net een te brede motor kopen dan heb je veel werk aan de fundatie. Tenzij je zelf kan lassen dan maakt het niet zo veel uit. De op mitsubishi gebaseerde motoren zijn wat breder dan die op kubota. Zelf heb ik een sloep van D--> E-->D omgebouwd reken voor deze ombouw op rond de 5000 euro met een redelijk recent net 2de hands motor. De motoren in 2 en 3 cylinder zijn 2de hands gewild dus daar moet je even naar speuren. Op marktplaats is de spoeling wel erg dun momenteel. Benieuwd naar meer foto's en de vorderingen
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor heuvels » 08 Dec 2020, 13:24

FKZ schreef:Ombouwen valt best mee, deze boot is al eens omgebouwd is van D naar E aangezien er al een schroefas koker etc in zit. Voor je een motor kiest even goed naar de fundatie kijken breedte en lengte en de schroef. Je zou maar net een te brede motor kopen dan heb je veel werk aan de fundatie. Tenzij je zelf kan lassen dan maakt het niet zo veel uit. De op mitsubishi gebaseerde motoren zijn wat breder dan die op kubota. Zelf heb ik een sloep van D--> E-->D omgebouwd reken voor deze ombouw op rond de 5000 euro met een redelijk recent net 2de hands motor. De motoren in 2 en 3 cylinder zijn 2de hands gewild dus daar moet je even naar speuren. Op marktplaats is de spoeling wel erg dun momenteel. Benieuwd naar meer foto's en de vorderingen

Is het niet handig om een buitenboord motortje mee te nemen om je actieradius te vergroten? Dan kun je met korte tochtjes toch lekker blijven genieten van de stilte....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Vhutrecht » 08 Dec 2020, 21:50

C
Vhutrecht
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Dec 2020, 22:42
ligplaats: Breukelen
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Vhutrecht » 08 Dec 2020, 22:30

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dus dat meer vermogen dus niet meer veel brengt dan rompsnelheid.

Vind het wel erg belangrijk dat de motor zo rustig mogelijk loopt, is het verkeerd gedacht dat een motor met meer cilinders en/of vermogen beduidend rustiger loopt op rompsnelheid omdat het systeem dan minder hard moet werken? Voorkeur gaat uit naar een nieuwe omdat we zeker willen zijn van een probleemloze motor, en garantie is ook fijn. Er wordt best gestunt met nieuwe motoren van oa sole op het moment.

Verder is goede geluidsisolatie natuurlijk een belangrijke. Hier wil ik veel (tijd) in investeren wanneer nodig. Al zal ‘ie nooit fluisteren ;-)

Zou een stuwdruk lager een groot positief effect hebben op trillingen/dreunen?

Er zitten geen zwaardkasten in, wel twee vinnen aan weerszijde, bevestigd met bouten in een soort rails, nog net te zien op de foto.
Vhutrecht
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Dec 2020, 22:42
ligplaats: Breukelen
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Amersfow » 08 Dec 2020, 23:57

Ik heb 11pk in een 7m sloepje en dat is al belachelijk overgemotoriseerd. Dus niet meer dan nodig doen, heeft weinig zin. Wel is zo'n 11 pk een 2 cilinder, dus het schud wel degelijk wat meer; ook met homikineet erachter. Dat stoombootgeluid bij stationair heeft wel zijn charme, vanaf 1300 rpm is het rustig met trillen. Zorg dat je zo zacht mogelijke motorsteunen hebt en nergens geluidslekken (zeker de sluiting van de motorkap) dan valt het goed te doen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Vhutrecht » 19 Dec 2020, 20:56

De zoektocht voor de motorisering:
inmiddels al wat in opties terug gebracht.

1) Beta Marine (Kubota blok) 20 of 25 pk
2) Sole (Mitsubishi blok) mini 29
3) Bun inbouwen voor buitenboordmotor 20 pk

Lees veel goeds over Beta qua betrouwbaarheid en mooie loop, iets duurder dan Sole maar scheelt niet veel. Iets maakt dat hier mijn voorkeur naartoe gaat.

> Ben vooral benieuwd of volgens jullie optie 3 echt vloeken in de kerk is. :mrgreen: Is een stuk goedkoper, en bovenal een stiller te krijgen optie. En scheelt natuurlijk een hoop inbouw werk.

@Amersfow Kwam ook een Lombardini LDW502M tegen, naast meer trillen (2 cil) 11 PK dus flink minder vermogen maar dat zou dus niet veel uit moeten maken. Moet het blok dan niet te hard werken? + dit is een aluminum blok voor zover ik begrijp heeft dat grote voor/nadelen? Kan daar niets over vinden.
@heuvels, inderdaad op termijn ook elektrisch buitenboordmotortje mee voor gebieden waar je elektrisch moet of stil wilt varen.
Vhutrecht
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Dec 2020, 22:42
ligplaats: Breukelen
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten