Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Vhutrecht » 19 Dec 2020, 21:54

Hier trouwens een foto van de fundatie, heeft voor de elektromotor een Albin op gestaan.

Afbeelding
Afbeelding
Vhutrecht
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Dec 2020, 22:42
ligplaats: Breukelen
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Amersfow » 19 Dec 2020, 23:10

Mijn sloepje is van polyester, die heeft aan een handvol pk genoeg. Ik weer niet wat jou boot weegt, wellicht heb je wat meer nodig. Ik zou zelf geen lombardinie nemen. Met een BBM wordt je wel met enige minachting nagekeken, is het toch net niet ;-) Maar met een werkschroef kan het prima natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Blacktoppie » 19 Dec 2020, 23:25

Als je toch voor een bbm gaat is het zo zonde dat je de electro motor er uit hebt gehaald.

Denk overigens dat 20 pk zwaar over bemeten is.. pktje of 8 met eventueel een werkschroef moet voldoende zijn.

Verder mooi schip.. kan het zijn dat ik hem een tijdje terug op marktplaats tegen ben gekomen?
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Vhutrecht » 20 Dec 2020, 10:35

Ja deze weegt ergens tussen de 2500-3000 kg staal dus sleept wat meer kilo’s met zich mee dan een vergelijkbare polyester sloep. Ik lees 5-6 pk per ton, dus tussen 12 en 18 pk. Al vind ik het erg belangrijk dat de motor rustig/zo stil mogelijk loopt, en heb ik nog geen goed beeld bij de mate waarin dat voor een 3 cilinder verschilt van een 2 cilinder.

Eens, bbm voelt als ‘net niet’; zou dus inderdaad niet echt meewerken voor ons imago haha.

Wat maakt dat je niet voor een Lombardini 11 pk zou kiezen? Dat het een aluminum is of het merk zelf?

Hij komt inderdaad van Marktplaats, daar in originele staat aangeboden als zeilsloep mét mast:
(Mocht iemand interesse hebben in de mast en het zeil?)

Afbeelding
Vhutrecht
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Dec 2020, 22:42
ligplaats: Breukelen
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor FKZ » 20 Dec 2020, 15:40

5pk per ton is een hele ruime vuistregel. Ik zou persoonlijk voor een 2 cilinder kiezen ivm de kosten tov een 3 cilinder.

De loop tussen 2 en 3 is niet zo verschillend. Persoonlijk zou ik een lombardini 2dehands niet doen ivm de distributie riem voor de kleppen etc. Die vervangen is best kostbaar. Nieuw zou ik niet zo zeer twijfelen maar onbekend maakt vaak onbemind.

Persoonlijk zou ik voor een 16 pk kijken. Net ff wat meer koppel.
Voor een rustigere loop kan je dan een wat zwaardere schroef monteren. Zodat je bij lagere toeren een mooie kruissnelheid maakt.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Vhutrecht » 22 Dec 2020, 23:07

Opmerkelijk, de waterafdichting/seal van de schroefas lijkt ook een stuwdruklager te hebben. Iemand bekend met dit systeem? Houden zo of beter losse stuwdruklager?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vhutrecht
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Dec 2020, 22:42
ligplaats: Breukelen
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Vhutrecht » 22 Dec 2020, 23:10

@FKZ, goed te weten en dank voor de tip! De beta- of sole 16 staan op de shortlist.
Vhutrecht
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Dec 2020, 22:42
ligplaats: Breukelen
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Navigo » 23 Dec 2020, 13:01

HH,

Goed systeem niets mis mee.

Je hebt wel een korte uitgaande as, zorg wel voor een goede flexibele verbinding naar de motor.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Vhutrecht » 27 Apr 2021, 19:08

Update, inmiddels al bijna een half jaar verder, wat stappen gemaakt maar uiteraard (VEEL!) meer werk gebleken dan verwacht. Desalniettemin super leuk project.

We hebben o.a. de hele boot gestript, strak gelast en geplamuurd, opnieuw gespoten en zelf een teakdek dak gemaakt. Super tevreden met de kleur. Nu hoofdstuk motor inbouwen en zitting/opbergruimte in de kuip. De motor is een 25 pk beta marine (Kubota blok) geworden.

Zie onderstaande foto's voor een impressie.

Nadat de motor is ingebouwd willen we beginnen aan de zitting en motor omkisting in de kajuit. Kunnen hier goed wat advies voor gebruiken. We willen het zo clean mogelijk houden. Vooralsnog is het een idee met een grote 'U' te werken, vanuit de achterkant helemaal tot de kajuit. Waarbij de banken in het midden bij de motor wat smaller zijn.

Hebben jullie advies over hoe dit te realiseren is? Indeling- en constructie?


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vhutrecht op 27 Apr 2021, 19:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
Vhutrecht
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Dec 2020, 22:42
ligplaats: Breukelen
info:

Re: Project sloep staal 7 meter elektrisch - diesel

Berichtdoor Vhutrecht » 27 Apr 2021, 19:16

Flexibele koppeling trouwens een centaflex M127 gebruikt
Vhutrecht
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Dec 2020, 22:42
ligplaats: Breukelen
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten