Opknapbeurt polyestersloep

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Opknapbeurt polyestersloep

Berichtdoor Jellebr » 12 Nov 2020, 11:48

Beste forumleden!

Renovaties van enorme projecten zijn goed vertegenwoordig binnen dit forum. Maar een projectje die redelijk simpel als de mijne had ik ook graag gezien, vandaar dat ik jullie ga proberen mee te nemen in de flinke opknapbeurt van mijn crescent allure 21 polyestersloep. De boot is in de verhuur geweest afgelopen seizoen en dat is te zien :roll:

Ik heb diverse producten besteld bij nuwatersport.

Geplande werkzaamheden:
-Reinigen gehele boot met Lime Remover
-Schuren onderwaterschip
-Aanbrengen twee lagen antifouling
-Bovenwaterschip polijsten in 3 stappen

Stap 1 is polijsten met Heavy icm met een vachtpad (matteren)
Stap 2 is polijsten met Reflex icm met een mediumpad
Stap 3 is handmatig inpoetsen UV15 en uitpoetsen met een softpad
-Kabelaring per kant losmaken en met azijnoplossing poetsen
-Radio inbouwen met lcd schermpje besteld via alibabba (kijken of het wat is)
-Voor de motorklep heb ik een soort fake teak plakspul gekocht wat ik ook wil uitproberen, als dit er ook maar iets goedkoop uitziet trek ik t er weer af.


Ik zal proberen de foto's direct te plaatsen alleen lukt dit vooralsnog niet, linkjes verwijzen je ook naar de foto's.
Als er tips of tricks zijn hoor ik het natuurlijk graag!

Afbeelding
https://imgur.com/a/jVojXNT
Afbeelding
https://imgur.com/FuZDPvw
Afbeelding
Jellebr
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 15:53
ligplaats: Loosdrecht
info: Crescent Allure 21

Re: Opknapbeurt polyestersloep

Berichtdoor Jellebr » 16 Nov 2020, 12:44

Dit weekend de eerste stappen gezet.

Eerst hebben we de boot met een grove handschuurspons met ammoniak oplossing geschuurd.
Vervolgens de hele boot ingespoten met acid cleaner om de gele aanslag te verwijderen.
Tot slot de waterlijn afgeplakt en 1x in de primer gezet en 1x in de nieuwe antifouling laag.

Fotos
https://imgur.com/a/jVojXNT
Jellebr
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 15:53
ligplaats: Loosdrecht
info: Crescent Allure 21

Re: Opknapbeurt polyestersloep

Berichtdoor FKZ » 16 Nov 2020, 12:59

ziet er weer netjes uit. Heb je overwogen om een andere kleur AF te smeren? is vind rood er altijd goedkoper uitzien dan b.v blauw of zwart. Ziet er meteen netter uit. Heb je harde of zacht AF gesmeerd? ingeval van zachte lees even na hoelang het "droog" mag staan een aantal zachte AF vinden het niet leuk om lang niet onder gedompeld te zijn. Controleer dat even zou zonde zijn om nu nog een tweede laag aan te brengen en daar niet het effect van te zien volgend jaar.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Opknapbeurt polyestersloep

Berichtdoor Jellebr » 16 Nov 2020, 22:40

FKZ schreef:ziet er weer netjes uit. Heb je overwogen om een andere kleur AF te smeren? is vind rood er altijd goedkoper uitzien dan b.v blauw of zwart. Ziet er meteen netter uit. Heb je harde of zacht AF gesmeerd? ingeval van zachte lees even na hoelang het "droog" mag staan een aantal zachte AF vinden het niet leuk om lang niet onder gedompeld te zijn. Controleer dat even zou zonde zijn om nu nog een tweede laag aan te brengen en daar niet het effect van te zien volgend jaar.


Heb ik overwogen alleen de volledige kussenset is in het rood dus dat matcht wel goed bij elkaar. Ik overweeg overigens wel om een extra waterlijnstreep te zetten voor meer body.
De zachte AF mag gesmeerd worden een half jaar voordat die erin gaat dus dat zit wel goed. Deze week gaat de polijst machine tegen het verweerde doffe rompje aan, ben heel benieuwd wat hiervan het resultaat gaat zijn!
Jellebr
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 15:53
ligplaats: Loosdrecht
info: Crescent Allure 21

Re: Opknapbeurt polyestersloep

Berichtdoor FrankM » 16 Nov 2020, 23:55

Met wat ga je poetsen ?
Poets nu met Riwax, bizar. Eerst matteren met waterproof 2000, dan polisch 2, dan 6 en dan was RS 10. Glim blim.
Ben benieuwd.

Succes
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Opknapbeurt polyestersloep

Berichtdoor Jellebr » 17 Nov 2020, 00:10

FrankM schreef:Met wat ga je poetsen ?
Poets nu met Riwax, bizar. Eerst matteren met waterproof 2000, dan polisch 2, dan 6 en dan was RS 10. Glim blim.
Ben benieuwd.

Succes


Ik ga het Silverpakket van nuwatersport.nl gebruiken beetje zelfde idee. Hoop echt op mooi resultaat!
Jellebr
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 15:53
ligplaats: Loosdrecht
info: Crescent Allure 21

Re: Opknapbeurt polyestersloep

Berichtdoor Jellebr » 19 Nov 2020, 10:28

Van de week de volledige boot zoals beschreven gepolijst.
Ik heel tevreden over het resultaat. De boot is ongeveer 14 jaar oud, volledig dof geworden en onder de strepen en vegen, na een zware middag polijsten is die weer als nieuw, bizar gewoon! Check de foto's
https://imgur.com/gRmP4im
https://imgur.com/TLK5ddq
https://imgur.com/NOQTDRl


Kabelaring blijft een pijnpunt, ik heb de handelingen gedaan zoals in een vorige topic beschreven door een lid. Los gehaald, azijn eroverheen gespoten en schrobben maar.. Mos is verdwenen maar de kabelaring ziet er nog oud en smerig uit.. Ik zie hem graag wat bleker worden terug naar hoe die aan t begin van het seizoen was. Iemand tips?

Een week voor we de boot in het water gooien doen we nog een keer de waterlijn in de AF, ik zit ook te denken aan een extra randje de maken voor de sier.. Zou dat dan met primer en AF kunnen of moet dat met waterlijn tape?
Jellebr
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 15:53
ligplaats: Loosdrecht
info: Crescent Allure 21

Re: Opknapbeurt polyestersloep

Berichtdoor Jellebr » 30 Nov 2020, 13:37

Kabelaring toch schoongespoten met hogedruk.

https://imgur.com/4fEDFHS

Is supernetjes geworden en niet beschadigd.
Jellebr
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 15:53
ligplaats: Loosdrecht
info: Crescent Allure 21

Re: Opknapbeurt polyestersloep

Berichtdoor Amersfow » 01 Dec 2020, 09:11

Ziet er goed uit. Bij mij is de rafeling een stuk erger (wellicht door jaren afspuiten met hogedrukspuit). Ik brand elk jaar alles terug, maar het blijft terugkeren. Als het te erg wordt ga ik m proberen om te keren.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Opknapbeurt polyestersloep

Berichtdoor Jellebr » 01 Dec 2020, 10:34

Amersfow schreef:Ziet er goed uit. Bij mij is de rafeling een stuk erger (wellicht door jaren afspuiten met hogedrukspuit). Ik brand elk jaar alles terug, maar het blijft terugkeren. Als het te erg wordt ga ik m proberen om te keren.


Ja voldoende afstand gehouden. Bij ons is die ook omgedraaid. Hou er dan rekening mee om de kabelspanners ook om te draaien ander ben je uren aan t kutten :D
Jellebr
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 15:53
ligplaats: Loosdrecht
info: Crescent Allure 21

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten