Oude laptop

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Oude laptop

Berichtdoor stefan » 18 Okt 2020, 12:51

Laptop van 16 jaar oud... dat is toch niet meer te doen met de huidige programmatuur die een veelvoud aan geheugen nodig heeft ivm 2004.
Ik zou er geen energie meer insteken, naast wachten op de computer levert dat alleen maar frustratie op!
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Oude laptop

Berichtdoor heuvels » 18 Okt 2020, 13:03

Inderdaad, eerst maar proberen voor je er geld in gaat steken. Het is natuurlijk wel een leuk en leerzaam projectje om de winter door te komen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Oude laptop

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Okt 2020, 13:24

Als ITer kan ik me alleen maar bij de laatste reacties aansluiten.

Ik had ook zo'n ding uit 2000-weinig met Windows 7. Werkgeheugen bij prikken was er niet bij, rommel(overbodige sw) opruimen ook niet en OpenCPN was werkelijk niet vooruit te branden.

Uiteindelijk een jaar of 4 geleden maar een nieuwe gekocht met 4Mb, schone W10 installatie (dus niet dat baggerpakket wat de fabriek er op zet, maar vanaf de installatie CD) en dat gaf een aanzienlijke verbetering.
Maar nog niet je van het, pas toen ik de HD had vervangen door een SSD liep hij naar tevredenheid.

Heuvels mag dan stellen, dat het een leuk hobby project is voor de winteravonden, ik zou in een laptop 15 jaar oud geen tijd, laat staan geld meer steken.

Goede hardware kost geld, "mooie aanbiedingen" zadelen je vaak met beperkte hw cap en software op die je niet alleen nooit gebruikt, maar vaak ook nog eens automatisch wordt gestart omdat de leverancier dat wil.
Sw die capaciteit vreet, geen toegevoegde waarde heeft en die je vaak niet eens kunt verwijderen.

Een goede leverancier (en vaak is dat gewoon de speciaalzaak op de hoek!) zal altijd bereid zijn je een schone machine te leveren, dwz met alleen Windows en verder niets.

Voor laptops werkt het helaas niet, want de afzonderlijke onderdelen zijn iha niet of nauwelijks verkrijgbaar, maar de DeskTop PC waar ik dit op zit te tikken heb ik gewoon helemaal zelf gebouwd.
Kwestie van componenten bestellen en een avondje hobby. De hele handel zit nog steeds in de kast van 15 jaar geleden met de oorspronkelijke voeding.

Succes er mee in elk geval
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oude laptop

Berichtdoor Kwokko » 18 Okt 2020, 13:48

Het is wel vaak zo ,dat een andere CPU zelden mogelijk mogelijk is ,omdat deze er vast op zitten.
Toch moet ik zeggen ,dat een HP Compaq 6515s er met een SSD en 2 gig aan mem ,en W7 er aardig op vooruit is gegaan.
Was voor moeders ,kon ze fatsoenlijk feestboeken en chatten.
Ik zeg altijd ,wat wil je ermee.
Moet die alles kunnen van heden ten dage ,koop dan maar een nieuwe.
Maar als je hem alleen wilt gebruiken voor bv watersport navigatie ,is dat best te doen.
Het is maar net wat voor eisen je hebt.
Het zal inderdaad nooit een i7 worden,dat is een feit.

Voor op de boot heb ik nog een Delletje 10inch ,ook daarin zit nu een SSD met W7 Start erop,en WinGPS.
GPS dongeltje erbij ,en het werkt.
2 GB mem erin,en het ding draait als een tierelier.
Of die W10 trekt weet ik niet.
Ga het er ook niet op zetten.
Kwokko
 

Re: Oude laptop

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Okt 2020, 14:09

Tip:
Verdeel je schijf in partities, bv C en D
Zet Windows en alle software op C: en al je Data op D:

Als er dan iets is met je Windows installatie, hoef je niet bang te zijn voor de je gegevens.

In mijn Desktop heb ik zelfs fysiek aparte drives.
Toen ik mijn C (met de sw dus) verving door een SSD met schone W10 hoefde ik verder niets te doen om m'n data over te zetten.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oude laptop

Berichtdoor PARO » 18 Okt 2020, 14:30

stefan schreef:Laptop van 16 jaar oud... dat is toch niet meer te doen met de huidige programmatuur die een veelvoud aan geheugen nodig heeft ivm 2004.
Ik zou er geen energie meer insteken, naast wachten op de computer levert dat alleen maar frustratie op!


Werkt perfect en snel, ozieexplorer en vaarkaart nederland draaien goed.
Ik wil eventuele data van de vorige gebruiker er volledig af
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Oude laptop

Berichtdoor heuvels » 18 Okt 2020, 14:42

PARO schreef:Werkt perfect en snel, ozieexplorer en vaarkaart nederland draaien goed.
Ik wil eventuele data van de vorige gebruiker er volledig af
Daar is geen standaard procedure voor. Ik zou iemand daar naar laten kijken die daar ervaring mee heeft. Data kan overal en nergens staan, en ook nog in verborgen bestanden...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Oude laptop

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Okt 2020, 15:02

PARO schreef:Ik wil eventuele data van de vorige gebruiker er volledig af

Als je dat écht goed wilt doen, is er maar één oplossing: Formatteren en volledige herinstallatie van Windows (incl. al z'n updates!) of een restore van de installatie zoals die vaak in op een aparte partitie gezet wordt of wordt meegeleverd op een aparte CD. Ook dan zit je aan al je updates vast en ik weet niet of en in hoeverre die van oudere Windows versies nog beschikbaar zijn.

En om gez. op dat vlak te voorkomen ben ik jaren geleden al afgestapt van het gebruiken van kopie-van-kopie CD's of kopie-van-installatie-van-de-buurman en gebruik ik alleen nog maar sw waar ik een officiële licentie van heb of waarvan ik een originele installatie CD heb (open source sw als OpenCPN natuurlijk uitgezonderd).
Voordeel: Geen gedoe, stabiel als maar wat, automatische updates etc. etc. Nadeel: kost een paar centen
Laatst gewijzigd door R.C.Grootveld op 18 Okt 2020, 15:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Oude laptop

Berichtdoor henkvd » 18 Okt 2020, 15:06

Als het zich goed draait en er geen reden is om Win10 te herinstalleren, dan ruim je al een hoop op door de map mijn documenten en dowloads leeg te maken.
Niet gebruikte programma's te verwijderen via instellingen en Apps en installeer een andere browser, neem geen gegevens mee en verwijder de oude.

Het kan nog beter, maar dan moet de bekendheid met Win10 ook hoger zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Oude laptop

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Okt 2020, 16:30

henkvd schreef:Als het zich goed draait en er geen reden is om Win10 te herinstalleren, dan ruim je al een hoop op door de map mijn documenten en dowloads leeg te maken.
Niet gebruikte programma's te verwijderen via instellingen en Apps en installeer een andere browser, neem geen gegevens mee en verwijder de oude.

Het kan nog beter, maar dan moet de bekendheid met Win10 ook hoger zijn.

Probleem is, dat het vaak lastig te onderkennen is of een programma gebruikt wordt of niet.
Vooral bij de PC's en Laptops (ik zwijg maar over de SmartPhone) wordt vaak uit commerciële (verborgen advertentie) overwegingen software voor geïnstalleerd meegeleverd die je vaak nooit gebruikt, niet nodig hebt maar zo verpakt is dat je ze niet herhent en dus lastig kunt verwijderen, als dat überhaupt al kan.
Zo stond er op onze eerste laptop software om video te monteren en DVD te branden. Wat moet ik daarmee tijdens het varen? Maar verwijderen was geblokkeerd.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten