Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 06 Jan 2021, 14:33

Omdat er feitelijk geen electrisch installatie was. Tussen kerst en oud en nieuw nog een schema in elkaar gezet. Wacht al een tijdje op lifepo accu cellen die mijn nieuwe huishoud accu gaan vormen.

Afbeelding

Zal tzt de bouw tzt ook vast
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 26 Jan 2021, 10:37

Weer klein beetje voortgang wat foto waardig is ;-)

Bootje staat inmiddels binnen zodat er wat las slijp werkzaamheden gedaan kunnen worden. Ook de motor kunnen we binnen inbouwen. Daarvoor een aantal nieuwe onderdelen binnen gekregen:
Afbeelding
Schroefas koker, schroefas en schroef alles nieuw en de achter flens is pas op de oude gaten van de SABB dus geen gerommel aan de getapte draad die al in de boot zit. Stuwdruklager etc liggen ook allemaal al klaar. Motor moet gepast en op positie en dan moet alleen de tussen as tussen de KK en het stuwdruklager besteld worden voor een complete aandrijflijn. Motor komt tov de sabb 10 tot 15cm meer naar achter zodat ik in de kajuit meer ruimte krijg.

Daarnaast herstel werk aan het stuurhuis nieuwe raam latten en wat scheuren plakken

Afbeelding

Afbeelding

Het noodstuur werk wil ik vaker gaan gebruiken om buiten te kunnen sturen. Daar zat een stuk slaghout op wat niks waard leek. Bleek het toch teak te zijn. Leek wel een teak dorpel met een gekke uitsparing er in en alleen maar scherpe randen. Vlak gemaakt met de schaven overal ronde kanten aan ziet het er weer goed uit. HEt stalen passtuk netjes verven en dan is het netjes bruikbaar.

Afbeelding

Nog een vraag zijn er mensen die ervaring hebben met een boegschroef bediening op afstand en dan de goedkope versie zoals via ali express en diverse webshops voor lieren word gebruikt. B.V deze adverteerder op MP: https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m1654454607-afstandsbediening-lier-24v-draadloos.html?previousPage=lr
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Amersfow » 26 Jan 2021, 13:20

Hmm hoewel ik Aliexpress Platinum ben, peins ik er niet aan met een boegschroef iets uit zo'n shopje te gebruiken. 2 knoppen op het dashboard is me ingewikkeld genoeg.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1891
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Oeverloos » 26 Jan 2021, 14:31

Hey FKZ,

Bijzonder dat je de refit hier op het forum met foto’s en al laat zien.
Ik volg dit al een tijdje met aandacht.
Knap werk!

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 26 Jan 2021, 15:13

Amersfow schreef:Hmm hoewel ik Aliexpress Platinum ben, peins ik er niet aan met een boegschroef iets uit zo'n shopje te gebruiken. 2 knoppen op het dashboard is me ingewikkeld genoeg.


Bij de nieuwe motor wil ik ook graag een gas en koppel handel hebben buiten bij de "nood besturing" zodat ik ook lekker buiten kan sturen. Hier zou ik ook de boegschroef willen bedienen. Dacht dit is een mooie "goedkope" toevoeging voor het bedienen op een andere locatie. Als ik naar de 250 euro kostende remotes van Vetus of Ander merk kijk dan zie ik niet zo heel veel anders behalve de prijs. Vind ik 225 euro voor een stekker die je zo kan inpluggen wel erg veel geld en de techniek is niet anders. Geen bereik is geen boegschroef functie. Dat gaat voor die dure ook wellicht kan je dan zien of je bereik hebt ja of nee maar daar werkt de boegschroef niet mee. Vetus gebruikt ook 433 mhz kanaal dus ook niks wat kan terug communiceren.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 26 Jan 2021, 15:15

Oeverloos schreef:Hey FKZ,

Bijzonder dat je de refit hier op het forum met foto’s en al laat zien.
Ik volg dit al een tijdje met aandacht.
Knap werk!

Mvrg. Oeverloos



dank is een kleine moeite en wellicht heeft iemand er wat aan. Het is in ieder geval een bult werk dat zie je op de foto's niet ;-)
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Beemer » 27 Jan 2021, 22:42

FKZ schreef:Weer klein beetje voortgang wat foto waardig is ;-)
Nog een vraag zijn er mensen die ervaring hebben met een boegschroef bediening op afstand en dan de goedkope versie zoals via ali express en diverse webshops voor lieren word gebruikt. B.V deze adverteerder op MP: https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/overige-hobby-en-vrije-tijd/m1654454607-afstandsbediening-lier-24v-draadloos.html?previousPage=lr

Ruime ervaringen met ali-afstandbedieningen: Boeg- en hekschroef, ankerlier, takel van bijboot, strijkbare mast en elektrische sloten op luiken, etc.
Alles is te bedienen via een eigen afstandbediening (boeg- en hekschroef hebben van oudsher ook nog bedrade schakelaars).
Ik heb al jaren, enkel positieve ervaringen met deze AB's. Nooit storingen gehad. De reserve unit ligt al jaren in mijn scheeps-magazijntje :lol: :lol:

Oh, en extra's AB's zijn ook achteraf nog in te leren :idea: :idea:
Voor de boeg-en hekschroef heb ik een extra 4-kanaals AB ingeleerd, waarmee ik beide schroeven kan bedienen. Tijdens vakanties heb ik deze AB altijd aan de broekriem (mocht er onverwachts iets gebeuren, ook als ik op de wal sta).
Voor de ankerlier heb ik een extra 4-kanaals AB ingeleerd, waarmee ik naast de ankerlier ook de kopschroef kan bedienen. Bij ankerop en een verwaaiende kop kan ik dan door gebruik van boegschroef voorkomen dat de ketting langs de scheepsboeg schuurt.
'Gemak dient de mens' :D :D

ps
Bestellen via Ali duurt soms lang, maar dat is een kwestie van plannen.
Indien toch haast, dan kopen via Ebay of MP, maar dan 2x de prijs voor exact hetzelfde artikel.
Beemer
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 28 Jan 2021, 12:19

Beemer schreef:Ruime ervaringen met ali-afstandbedieningen: Boeg- en hekschroef, ankerlier, takel van bijboot, strijkbare mast en elektrische sloten op luiken, etc.
Alles is te bedienen via een eigen afstandbediening (boeg- en hekschroef hebben van oudsher ook nog bedrade schakelaars).
Ik heb al jaren, enkel positieve ervaringen met deze AB's. Nooit storingen gehad. De reserve unit ligt al jaren in mijn scheeps-magazijntje :lol: :lol:

O

ps
Bestellen via Ali duurt soms lang, maar dat is een kwestie van plannen.
Indien toch haast, dan kopen via Ebay of MP, maar dan 2x de prijs voor exact hetzelfde artikel.


Dank voor je antwoord tijd genoeg om te wachten het is nog geen april eens kijken op ali zijn ook een aantal met een 10 day delivery status en dan betaal je rond de 9 euro
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 08 Feb 2021, 13:21

Na 2 halve dagen schuren en bijwerken is het stuurhuis klaar voor de eerste lak lagen. Ik heb alle verbindingen opnieuw gelijmd en een aantal galslatten opgedikt en 2 hoeken nieuw gemaakt.

Ondertussen is de nieuwe boegschroef en geleverd bij de werf
Afbeelding

En de cellen voor de nieuwe accu zijn na 7 weken uit china gearriveerd.
Afbeelding

In het midden van het dak op het stuurhuis zat een witte hechthouten lat. Ik heb nog wat teak liggen van een oud project. Daar zat precies de juiste lengte lat bij. Deze middenlat maak ik ook van teak denk dat het een mooi contrast geeft met het witte dak en de nieuw gelakte stuurhuis. Deze lat ga ik ook lakken nog een goede manier vinden om het dak eventueel demontabel te maken zonder schroeven los the hoeven halen. Het moet natuurlijk wel waterdicht. Denk dat ik de lat aan 1 kant vast schroef en aan de andere kant een rubber tochtstrip plaats. Zodat het bijna water dicht is. Onder de naad loopt de draagbalk. De draag balk fungeert als een soort goot maar hoe minder water hoe beter.
Afbeelding
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Lexvdpoel » 08 Feb 2021, 14:42

Bijzonder dat die DSSR20 niet afgezekerd hoeft te worden aan de ingang :? . Kon zo snel in het schema ervan ook geen zekering vinden :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten