Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 08 Feb 2021, 20:37

@lexvdpoel nu je het zegt de dssr 20 is eigenlijk gewoon een schakelaar. Dus geen pwm of mppt regelaar. Je moet de spanning van de panelen afstemmen op dat van je accu. Als hij mag laden staat de schakelaar open als dat niet mag dan dicht. In de min zit een zekering in de plus een automaat dus eigenlijk ook een zekering waar je ook direct de feed van het paneel uit kan zetten. De kabel naar de verdeel box word ook gezekerd dus lijkt mij veilig.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Lexvdpoel » 08 Feb 2021, 21:42

Ik doe er altijd wel een zekering tussen maar dit systeem ziet er wel aardig geavanceerd uit, maar toch ook weer als een doorontwikkeld hobby project van een handige techneut. Hoe kom je zo bij dit systeem? En waarom geen MPPT tracker van Victron oid?
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 09 Feb 2021, 10:34

Lexvdpoel schreef:Ik doe er altijd wel een zekering tussen maar dit systeem ziet er wel aardig geavanceerd uit, maar toch ook weer als een doorontwikkeld hobby project van een handige techneut. Hoe kom je zo bij dit systeem? En waarom geen MPPT tracker van Victron oid?


Tja MPPT en lifepo daar is ea over geschreven. Komt ook voort uit de ervaring met een 48 volts set in de e sloep. Ik wou graag een klein zonnepaneeltje om de accu wat te laden door de week zodat die wat meer lading heeft voor het gebruik in het weekend. In de mindere weken compenseerde het paneel het verbruik van het BMS en andere apparatuur. Toen 2014 waren er enkel grote en hele dure MPPT en PWM regelaars voor 48 volt (inmiddels heeft victron ook een kleiner model). Een elektrotechnicus heeft mij toen geadviseerd om een buck boost converter te gebruiken om de accu te laden uit een 12 volt paneel van 100 watt. de 12 volt van het zonnepaneel word dmv de buck boost op een spanning gebracht geschikt voor de accu. Op mijn vraag hoe dat dan werkt kreeg ik de volgende leken uitleg; Een paneel gedraagt zich als een stroombron waarvan de stroom evenredig is met de hoeveelheid zon die op het paneel valt. Voor een 80Wp paneel met de Umpp bij 17V kom je dan aan 80/17 = 4,7A paneelstroom. Door de lage intern weerstand (Ri) van de lifepo zal het paneel dit als bijna kort sluiting ervaren. En zo zijn maximale stroom naar de accu proberen te krijgen.

Op de site van electradacus word deels een zelfde uitleg gegeven. Zodra het paneel een voltage maakt wat hoger is dan het accu voltage zal het paneel gaan laden met alle stroom die het kan maken. De efficiëntie van de DSSR20 tov een MPPT is gemiddeld even hoog. De keuze is voro een groot deel geld gedreven 25 euro of 150 euro voor een zelfde functionaliteit. De SBMS is ook mijn accu monitor, ik had niks aan elektra aan boord dus of 200 euro voor een BMV van victron of 180 euro voor een SBMS die dezelfde en meer functies kan vervullen. Inmiddels heeft de SBMS ook een scherm wat erg lijkt op de color control gx van victron met een accuutje verbruikers en laders en pijltjes hoe de laadstroom loopt. In de sloep kon ik alles bekijken van cel voltages temperatuur lading in en uit, hoeveel er geladen werd etc.Het enige wat ik na een tijdje bekeek was hoe vol de accu was in percentage en verder niks. Hopelijk heb ik het zo uit gedacht dat het straks ook zo is omdat er genoeg energie is voor de boehoefte.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Lexvdpoel » 09 Feb 2021, 11:34

Ik hoop het voor je, zou zonde zijn als dat niet zo is :) Mooi project in ieder geval, veel succes!
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 23 Feb 2021, 13:28

Weer wat plaatjes,

NA al het schuur en wat herstel werk eindelijk de eerste lagen lak op het stuurhuis

eerst netjes afplakken van de ramen:
Afbeelding

eerste laag
Afbeelding

Tweede laag 4 uur later en als een malle de tape eraf
Afbeelding

in de wacht tijd boegschroef uitmeten en uit zagen:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

ondertussen de accus cellen laden voordat ze als 12 volt pack samen gesteld kunnen worden
Afbeelding
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor broekie » 23 Feb 2021, 19:49

Goed bezig, Lakwerk ziet er goed uit.
Zelf ben ik overgegaan op Epifanes hardolievernis. Erg tevreden over.
Heb je een planning?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2550
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 23 Feb 2021, 20:23

Half april te water. Dan kan ik via het water naar de straler varen die het ows gaat stralen. Zaterdag motor er in ( schroefas zit inmiddels op zijn plek. Stuwdruklager montageplaat af lassen. En dan kan het laatste onderdeel van de aandrijflijn de opmaat gemaakte homokineet besteld worden. Eind april klaar voor het seisoen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 01 Mrt 2021, 10:55

Een dagje met ups and downs.

Stond al heel lang op het lijstje om de dieseltank er uit te halen. Deze zit onder het achterdek en zou via de bank achter nu er uit kunnen omdat de hennegats koker tijdelijk weg is. Ik had als eens onder het dek gekeken en zag dat de uiteinde van de tank op een aan het kajuit schot gelaste hoek profielen stond. Voor hing deze in 3 beugels. Tank leeg laten lopen, diesel en leiding alle andere aan het schip gemonteerde ont en vul leidingen los (allemaal stalen fitting werk) beugels los en het zou naar voren moeten kunnen schuiven. Helaas. Onder zat nog een hoeklijn aan de tank vast gelast en met 4 bouten en moeren door het schot vast gemaakt. Op goed geluk van binnen gaan draaien na 2 slagen draaide alle bouten mee. Dus 4x er in er uit om een sleutel om de moeren onder de tank te leggen (60 cm diep en ongeveer 10 cm hoog dus alles op de tast) daarna worstelen. Helaas moest de stalen uitlaat er ook nog uit om de tank te kunnen kantelen en er uit te halen. Ook weer oud fit werk met bochten schroefkoppelingen etc. de uit laat ging met een 90 graden bocht met draad en een moer door de spiegel heen. De moer wou niet los ook niet na 2x inslijpen dus uiteindelijk meer slijpen en met hamer en beitel de buis stukgeslagen.
Afbeelding

gat was wel direct pas voor de nieuwe doorvoer
Afbeelding

NA een worsteling van 3 uur stond die dan eindelijk toch buiten in de kuip.
Afbeelding

Tweede taak was het "passen" van de motor. Voordat het zover was de schroefas koker gemonteerd en het stuwdruklager in een oud spant gemonteerd. Rond gat maken en 2 gaten boren. En nu steekt deze mooi door het spant. Helaas geen foto's van komt later nog wel

motor hijsen:

Afbeelding

Past gekanteld net in de diagonaal door het motorluik:
Afbeelding

Plaatje van voor
Afbeelding

Plaatje van boven:
Afbeelding

plaatje van achter:
Afbeelding

De oude fundatie zichtbaar op de foto van achter knijpt te veel aan de achterkant dus die moet er toch uit. vervolgens laat ik de motor maximaal zakken dus er moet ook in het schot onder de KK ruimte gemaakt worden. Dan zit de KK onder het niveau van de vloer in de AK en hoef ik eerst niet een nieuw trapje te maken. Voor schuift de motor 10cm naar achter tov de oude sabb zodat we voor wat meer binnen ruimte krijgen en een mogelijkheid voor een groot 2 persoons bed ontstaat. Bed wordt dan ongeveer 150 breed aan het hoofdeind en 210 lang en iets van 90cm breed aan het voeten eind. maar dat is voor volgend jaar.

nog een plaatje van de schroefas met schroef toch jammer dat die mooie werk onder water verdwijnt

Afbeelding
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 11 Mrt 2021, 12:24

Wat staal werk en hout werk aan het doen. Na het passen van de motor besloten om de oude fundatie er toch uit te halen. En de motor waterpas te zetten met de waterlijn. De schroefas komt onder 3 graden binnen. dat geeft een mooi verschil voord e homokineet koppelingen. Nog een keer gepast afgetekend klaar voor het lassen etc. De tussenas laat ik op maat maken zodat de Keerkoppeling onder de vloer van de AK valt dat komt allemaal mooi uit.

Ondertussen de gaten voor de boegschroef tunnel pas gemaakt en de tunnel gepast. Omdat het binnen nogal een krappe passing is ga ik eerst passen onder welke hoek de motor het beste past en monteerbaar en of ik de motor 25mm uit het hart kan plaatsen van de middenlijn zoals op de tekening van de boegschroef staat of dat de motor in het midden staat en dan dus de schroef 25mm meer naar 1 kant.

Afbeelding

Na 2x epoxy de opbouw 4x in de pp vernis nu uit harden nogmaals schuren en dan aflakken in de DD lak. Alle losse onderdelen zijn ook klaar. Er is nog wat staal werk te doen voordat de opbouw teruggeplaatst kan worden

Afbeelding

Afbeelding

In de tussentijd de lifepo accu aangesloten op het BMS om te kijken of alles werkt zoals het hoort. Moet de multi nog programmeren om samen te werken met het BMS.
4x 280 amp cellen in een grote accu box (normaal voor een 120 amp start accu oid) maakt een 12 volt 280 amp accu weegt ongeveer 25 kg en is vergelijkbaar qua capaciteit met 3x 200 amp AGM accus.
In het doosje
Afbeelding
tijdelijke bedrading en shunt
Afbeelding
Deksel er op en klaar
Afbeelding

Op de plek van de oude 180 liter diesel tank wil ik 3 tanks terug plaatsen 2x water en 1x diesel.

Voor water dacht ik aan de 80 liter STLA tanks veel gebruikt in de camper wereld. 3x dezelfde tank zou mooi zijn echter krijg ik geen reactie of ik ook diesel in een STLA tank kan stoppen.
er staat genoeg ballast gewicht onder het dek om het meer gewicht van 60 ltr extra water te kunnen compenseren.

opgave voor RVS was behoorlijk prijzig.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Kwokko » 11 Mrt 2021, 19:03

FKZ schreef:...........zou mooi zijn echter krijg ik geen reactie of ik ook diesel in een STLA tank kan stoppen.

Denk dat dat niet gaat.
Vaak zijn dergelijke tanks wel bestand tegen zuren,maar niet tegen oplosmiddelen.
Diesel is een oplosmiddel,en tast dus het kunststof aan.
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten