Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 04 Nov 2020, 18:39

@jade dat is ook interessant
Zit ook te kijken naar epoxy voegmortel/lijm
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 16 Nov 2020, 12:49

Even wat minder tijd voor de boot,

Toch nog wat zaken gedaan waar je niks van ziet op foto's

Machine kamer ontdaan van de oude "geluids" isolatie Lijkt een soort vilt/paardenhaar/stofzuigerzak achtige goed van ongeveer 3cm met een klein wafel patroontje. De onderkant zat vol met olie/diesel etc. Het zal op 90% van de plekken ook niet meer vast. Verder nog meer ontvetten ontvetten ontvetten. zou eigenlijk de bildge verven maar het is te koud dus de het staal heeft ongeveer dauwpunt temperatuur wat het schilderen onmogelijk maakt.

Nog wel twee oude afsluiters verwijderd alle niet motor gerelateerde afsluiters zijn "normale" doorvoeren met kogel kranen. Naast de motor zijn 2 van buiten af door geboute schuif afsluiters. 1 van de 2 was aangesloten de andere stond dicht en lijkt ooit een functie gehad te hebben welke is mij niet bekent.
Afbeelding 2x drie bouten met vlas afdichting, binnen een rubberpakking het gat wat voor de afsluiter zit is er gewoon uitgebrand en zat vol met mossels. Plaatje er over en voor de nieuwe motor op een nieuwe plek een gat boren voor de aanvoer van koelwater.

verder nog de stalen diesel tank leeg laten lopen en los gemaakt. Als ik naar binnen ga voor staal en motor plaats werkzaamheden kan de winter tent er af en deze tank eruit. Op de plek van de dieseltank komt de watertank en naast de motor komt een nieuwe diesel tank. Water heb ik altijd te kort en diesel altijd te veel. hopelijk kunnen we dan wat meer dagen zonder water tanken.

Ik laat in het voorjaar het ows stralen en coaten. 8 jaar geleden is het kaal geweest maar er zijn of niet genoeg coating opgezet of de hechting is niet goed geweest. De laag dikte loopt uit een van 0 Mu coating (lees kaal en beetje roest) tot 120 mu met afspuiten kwam naast de antifouling ook de coating er af. Je ziet de kleine putjes van de perago netjes zitten. Even getwijfeld of ik het ows helemaal zou schuren tot kaal staal en dan zelf conserveren. Prijs technisch wel interessanter maar tijd technisch niet zo. Gezien er voor bijna 1000 piek epoxy op gaat smeren moet de voorbereiding top zijn. Dit is zelf bijna niet te doen naast het werk met alle overcoat intervallen en droogtijden. Is ff slikken maar dan is het goed en blijft het niet een terug kerende zorg.

Omdat ik het ows laat stralen en coaten twijfel ik om direct een boegschroef in te bouwen. Of wellicht enkel de tunnel. Ik kan tussen de toilet afsluiters en het toilet vloertje een koker en motor kwijt. De boegschroefmotor zal dan horizontaal geplaatst moeten worden. Echter door de scherpe hoek van het vlak aan de voorkant kan ik enkel de motor kwijt op hart schip en niet zoals vetus, sidepower, quick etc met een ofzet van 2.5 tot 8 cm zodat dan de schroef in het midden van de tunnel zit. volgens de berekeningen heb ik ongeveer een 50kgf boegschroef nodig. Een tunnel met een binnen diameter van Ø150mm past op die plek. Een aantal leveranciers gebruiken een 150mm tunnel en een aantal een 140mm tunnel. In alle gevallen zit de motor 2.5 tot 8 cm uit het midden. Hoeveel kwaad kan het om de tunnel een beetje asymmetrische te maken? En dan de schroef in de richting van de lange kant van de buis en het staart stuk in de korte kant? Dit is niet volgens de specificatie van de fabrikant. Mogelijk zou de stuwkracht links of rechts anders zijn veracht ik. Maar dat is bij een schip toch al zo ivm de wielwerking van de aandrijf schroef.

Omdat het te koud en nat was om de bilge te verven begonnen met het kaal halen van de teak houten opbouw beetje hulp van mijn pa bij het kaal halen. in een halve dag 1 achter paneel helemaal kaal gemaakt. Her en der zitten wat slechte plekken en zal 1 nieuw raamlijstje moeten maken en 2 nieuwe raam bochtjes die zijn nu met epoxy opgevuld ipv hout. Ook zitten er in sommige raamlijsten ijzeren spijkers ipv koper deze haal ik er uit en vervang ik door koper. waar nodig gaatje boren propje er in lijmen en nieuw spijkertje er in ben ik die zwarte vlekjes ook kwijt.

Het halve stuurhuisje Afbeelding
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 23 Nov 2020, 12:43

Nog steeds vochtig dus door met het houten stuurhuisje
Achterste deel kaal gehaald met de krabber. Ik heb 12 driehoek krabbers deze had ik thuis al geslepen, en over de dag nog 3x totaal 3x12x4= 144 botte kantjes gemaakt. Resultaat achter stuk van de stuurhut is helemaal kaal en klaar om te gaan schuren. Voorkant van de opbouw is aan de binnen kant kaal. Een deel van de glaslatten zijn beschadigd ik twijfel om alles gelijk te schaven en ipv een oversteekje een rond kantje aan te schuren. Voordelen is minder werk met schuren en eventueel toekomstige lak beurten. Nadeel je verliest een detail en het zo niet voor niets ooit zou gemaakt zijn. Heeft iemand een idee waarom glaslatten op schepen meestal oversteken tov het hout?

paar foto's van het werk:

achterkant binnen en buiten kaal
Afbeelding
voorkant buitenkant kaal hier op zie je ook het overstekende lijstje
Afbeelding
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Popeye » 24 Nov 2020, 12:15

FKZ schreef:Heeft iemand een idee waarom glaslatten op schepen meestal oversteken tov het hout?

Sponningen zijn ondiep. Verspringen ten opzichte van raam of kozijn is het mooist, dus als je verspringt naar binnen houdt je geen glaslat over, in tegenstelling tot een glaslat in een kozijn bij een huis. Bij ramen in een woning steekt de glaslat ook meestal over.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 24 Nov 2020, 16:20

inmiddels gelezen dat twee houten gelijk maken erg lastig is. dus daarom verspringen. De aangehaalde neuslat werkt anders die sluit het raam af maar laat ruimte over aan de onderkant om het kozijn te laten luchten. Denk dat het 2 nieuwe bochten en wat nieuw lijst werk word. Ea verlijmt en een paar kop spijkers die diep in het hout gaan zodat je ze niet tegenkomt met schuren en krabben.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor aquanaut » 24 Nov 2020, 16:37

De timmerman bij ons op de werf had het altijd over:
Gelijk is ongelijk.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 28 Nov 2020, 21:25

Vandaag half dagje krabben, weinig fotos. Het herstellen van raam lijsten valt mee dus we laten het ongelijk ;-).Nog even bezig geweest om een stuurpomp uit een oude console te halen. Dit is een teleflex stuurpomp in prima staat echter zonder terugslag kleppen. Buiten stuur ik met een helmstok direct op de roerkoning. Ik overweeg om in het stuurwerk een dubbele gestuurde terugslagklep te zetten. Klopt het dat als je dubbel gestuurde terugslag kleppen plaatst je roer niet vanzelf naar de middenstand loopt? Dit lijkt mij namelijk best vervelend. Wat zijn de voor en nadelen van het toevoegen van kleppen. Ik heb een enkele stuurpomp, volgens mij kan ik dan kiezen met of zonder kleppen. Kies ik voor kleppen dan zal ik ook een kortsluitkraan moeten plaatsen om met het helmhout te sturen. En voegt een extra handeling toe aan het buiten sturen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor aquanaut » 29 Nov 2020, 10:01

Nadeel, minder gevoel op het roer.
Dit vinden vooral zeilers erg vervelend.
En het moeten bedienen van de kortsluitkraan indien je op de helmstok wilt sturen.
Voordeel is dat je niet continue je stuurwiel hoeft vast te houden en niet uit het roer loopt bij gewichtsverplaatsing aan boord.

Aquanaut
(een kleine tip, koop zo'n klep bij de hydrauliek boer en niet bij de watersport juwelier)
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Arjen » 29 Nov 2020, 16:54

Gaaf project fkz...

Ik kan me voorstellen dat het steeds nieuwe uitdagingen biedt waar je je hoofd over kunt breken "hoe kan ik dit het best aanpakken". Ik zou me er in ieder geval wel mee kunnen vermaken hoor ;)
Mijn ervaring is inmiddels dat eigenlijk alles wel op te lossen is. Het hangt af van hoe "drastisch" je te werk wil gaan. En dit heeft weer alles te maken met: "wat ligt nu binnen mijn vermogen...".
En, gek genoeg, soms kom je dingen tegen die achteraf weer juist heel simpele oplossingen nodig hebben.

Ik ben benieuwd naar hoe het verder gaat.

Groet
Arjen
Arjen
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 29 Nov 2020, 16:01
Woonplaats: Dronrijp
ligplaats: Dronrijp
info: Zelfbouw Pocketship in Aluminium (kleine kajuitzeilboot)

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 04 Jan 2021, 10:59

Tijdje niet gepost de fotos van het schuren zijn niet echt leuk om naar te kijken ;-) kost wel een bult uren al dat schuren het voordeel is dat het teak er wel mooi onder vandaan komt. besloten om de raamlijstjes te houden zoals ze waren dus met een kleine oversteek. 2 hoeken van de achter opbouw waren slecht deze van het weekend vervangen door nieuwe teak hoekjes. Even wat afwisseling naar het schuren van alle lijstjes met de hand. overal een ronding aan geschuurd zodat de lak straks blijft zitten.

hoekje pas niet afgewerkt.
Afbeelding

Afbeelding

Met schuurpapier en spookschaaf ea pas maken.
Afbeelding
en dat 2x

volgende klus is het herstellen van de verbindingen die ga ik vol laten lopen met epoxy om de verbinding weer opnieuw vast te krijgen. Tevens nog 2 stukken verlijmen die eerder slecht gerepareerd zijn met schroeven en lijm.

Als het goed is gaat de romp snel naar binnen zodat de motor er in kan. Dan kunnen we mooi de tijd afwisselen met lakken en mechanische zaken.

oh ja en de stroom was een drama, dus de motor krijgt een start accu en alles aan de huishoud kant moet opnieuw aangesloten.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten