Even wat minder tijd voor de boot,
Toch nog wat zaken gedaan waar je niks van ziet op foto's
Machine kamer ontdaan van de oude "geluids" isolatie Lijkt een soort vilt/paardenhaar/stofzuigerzak achtige goed van ongeveer 3cm met een klein wafel patroontje. De onderkant zat vol met olie/diesel etc. Het zal op 90% van de plekken ook niet meer vast. Verder nog meer ontvetten ontvetten ontvetten. zou eigenlijk de bildge verven maar het is te koud dus de het staal heeft ongeveer dauwpunt temperatuur wat het schilderen onmogelijk maakt.
Nog wel twee oude afsluiters verwijderd alle niet motor gerelateerde afsluiters zijn "normale" doorvoeren met kogel kranen. Naast de motor zijn 2 van buiten af door geboute schuif afsluiters. 1 van de 2 was aangesloten de andere stond dicht en lijkt ooit een functie gehad te hebben welke is mij niet bekent.
2x drie bouten met vlas afdichting, binnen een rubberpakking het gat wat voor de afsluiter zit is er gewoon uitgebrand en zat vol met mossels. Plaatje er over en voor de nieuwe motor op een nieuwe plek een gat boren voor de aanvoer van koelwater.
verder nog de stalen diesel tank leeg laten lopen en los gemaakt. Als ik naar binnen ga voor staal en motor plaats werkzaamheden kan de winter tent er af en deze tank eruit. Op de plek van de dieseltank komt de watertank en naast de motor komt een nieuwe diesel tank. Water heb ik altijd te kort en diesel altijd te veel. hopelijk kunnen we dan wat meer dagen zonder water tanken.
Ik laat in het voorjaar het ows stralen en coaten. 8 jaar geleden is het kaal geweest maar er zijn of niet genoeg coating opgezet of de hechting is niet goed geweest. De laag dikte loopt uit een van 0 Mu coating (lees kaal en beetje roest) tot 120 mu met afspuiten kwam naast de antifouling ook de coating er af. Je ziet de kleine putjes van de perago netjes zitten. Even getwijfeld of ik het ows helemaal zou schuren tot kaal staal en dan zelf conserveren. Prijs technisch wel interessanter maar tijd technisch niet zo. Gezien er voor bijna 1000 piek epoxy op gaat smeren moet de voorbereiding top zijn. Dit is zelf bijna niet te doen naast het werk met alle overcoat intervallen en droogtijden. Is ff slikken maar dan is het goed en blijft het niet een terug kerende zorg.
Omdat ik het ows laat stralen en coaten twijfel ik om direct een boegschroef in te bouwen. Of wellicht enkel de tunnel. Ik kan tussen de toilet afsluiters en het toilet vloertje een koker en motor kwijt. De boegschroefmotor zal dan horizontaal geplaatst moeten worden. Echter door de scherpe hoek van het vlak aan de voorkant kan ik enkel de motor kwijt op hart schip en niet zoals vetus, sidepower, quick etc met een ofzet van 2.5 tot 8 cm zodat dan de schroef in het midden van de tunnel zit. volgens de berekeningen heb ik ongeveer een 50kgf boegschroef nodig. Een tunnel met een binnen diameter van Ø150mm past op die plek. Een aantal leveranciers gebruiken een 150mm tunnel en een aantal een 140mm tunnel. In alle gevallen zit de motor 2.5 tot 8 cm uit het midden. Hoeveel kwaad kan het om de tunnel een beetje asymmetrische te maken? En dan de schroef in de richting van de lange kant van de buis en het staart stuk in de korte kant? Dit is niet volgens de specificatie van de fabrikant. Mogelijk zou de stuwkracht links of rechts anders zijn veracht ik. Maar dat is bij een schip toch al zo ivm de wielwerking van de aandrijf schroef.
Omdat het te koud en nat was om de bilge te verven begonnen met het kaal halen van de teak houten opbouw beetje hulp van mijn pa bij het kaal halen. in een halve dag 1 achter paneel helemaal kaal gemaakt. Her en der zitten wat slechte plekken en zal 1 nieuw raamlijstje moeten maken en 2 nieuwe raam bochtjes die zijn nu met epoxy opgevuld ipv hout. Ook zitten er in sommige raamlijsten ijzeren spijkers ipv koper deze haal ik er uit en vervang ik door koper. waar nodig gaatje boren propje er in lijmen en nieuw spijkertje er in ben ik die zwarte vlekjes ook kwijt.
Het halve stuurhuisje