Vochtige kajuit drogen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor Martzen » 15 Sep 2020, 07:56

Hallo bootliefhebbers,

Wij hebben een opknapper (waarschip) van en vriend gekocht. Er heeft een tijd lang een laag water in gestaan (door lekkage bovenop de kajuit welke al een tijd verholpen is). We hebben de hele kajuit leeg gehaald. Aardig wat schimmelvorming; we gaan deze week grondig schoonmaken. Alles zit wel goed in de lak gelukkig.
Wat we willen is de kajuit zo droog mogelijk maken voor de winter. Dat het nu nog even goed weer is is mooi meegenomen. Raampje opengezet en alle ventilatieroosters open gemaakt (deze zat dichtgeplakt, geen idee waarom).

Hebben jullie nog tips? Heeft het plaatsen van vochtvreters bijv zin? Electriciteit is helaas niet in de buurt.

Alvast bedankt! :-D
Martzen
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 Aug 2020, 13:45
ligplaats: Hallum
info: Waarschip

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor heuvels » 15 Sep 2020, 08:19

Ik gebruik een luchtontvochtiger maar je hebt helaas geen walstroom. Dus moet je behelpen met vochtvreters en ventilatie.
Kussens en beddengoed dus van boord halen, en eventueel vloerbedekking.
Ik heb wel een tip om je bilge droog te houden. Leg een paar goedkope wc-rollen onderin. Water en olierommel trekt daar in en je kunt ze gemakkelijk weggooien. Scheelt weer werk met pompen en dweilen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor Martzen » 15 Sep 2020, 17:36

Bedankt voor de tip!

]
heuvels schreef:Ik gebruik een luchtontvochtiger maar je hebt helaas geen walstroom. Dus moet je behelpen met vochtvreters en ventilatie.
Kussens en beddengoed dus van boord halen, en eventueel vloerbedekking.
Ik heb wel een tip om je bilge droog te houden. Leg een paar goedkope wc-rollen onderin. Water en olierommel trekt daar in en je kunt ze gemakkelijk weggooien. Scheelt weer werk met pompen en dweilen.
Martzen
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 Aug 2020, 13:45
ligplaats: Hallum
info: Waarschip

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor vuuren1 » 15 Sep 2020, 23:42

Wat is een luchtontvochtiger die op walstroom werkt?

Ik heb nog nooit kussens e.d. van boord gehaald, als dat nodig is dan mankeert er nogal wat aan de isolatie van het vaartuig of er is zelfs lekkage.
In de bilge mag helemaal geen water komen.

Isoleren van een boot blijkt een vak apart waarvan de meeste jachtwerven niets van weten.
Daarom is de boel vochtig en ruiken boten muf.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Sep 2020, 23:43

Bij ons zijn alle (4) patrijspoorten (voorzien van regenkappen en horregaas) altijd open, zomer en winter (in het water).
's Winters zet ik 3 vochtvreters neer van Bison oid en die zijn na de winter 'op'

Tot op heden nergens last van en alles blijft gewoon aan boord.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor heuvels » 16 Sep 2020, 00:29

vuuren1 schreef:Wat is een luchtontvochtiger die op walstroom werkt?

Ik heb nog nooit kussens e.d. van boord gehaald, als dat nodig is dan mankeert er nogal wat aan de isolatie van het vaartuig of er is zelfs lekkage.
In de bilge mag helemaal geen water komen.

Isoleren van een boot blijkt een vak apart waarvan de meeste jachtwerven niets van weten.
Daarom is de boel vochtig en ruiken boten muf.

Eind oktober gaat een winterzeil over mijn boot, dekt de hele bovenbouw af. Met een luchtontvochtiger (google eens als je ze niet kent) trek ik de kajuit en stuurhut zoveel mogelijk droog, een liter of twee komt er al gauw uit. Daarna een paar vochtvreters. In februari herhaal ik het nog eens.

Toen ik deze boot pas had nam ik niet zoveel maatregelen, met als gevolg veel narigheid. Nu geen enkel probleem meer.

Bij mooi droog weer de boel openzetten en lekker luchten helpt ook wel trouwens.

Mocht je in de winter wat last hebben van inregenen of zoiets dan loopt het altijd de bilge in.
Trouwens, als het goed is ken jij mijn boot nog wel...
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor Popeye » 16 Sep 2020, 07:31

Een Waarschip geïsoleerd?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor broekie » 16 Sep 2020, 09:02

De vochtvreters heb ik nog nooit begrepen.
De verkoper moet zich telkens weer rot lachen dat mensen die dingen kopen.
Waar ben je namelijk mee bezig als je zo'n ding plaatst in een geventileerde boot?
Heel simpel, de hele omgeving probeer je te ontvochtigen.

In de verse lucht wordt voortdurend nieuw vocht aangevoerd naar gelang de weersomstandigheden.
De relatieve vochtigheid van die lucht wordt bepaald door de hoeveelheid vocht die de lucht bevat t.o.v. de maximale hoeveelheid vocht die mogelijk is.
Staat het winterzonnetje buiten en is de rel. vochtigheid daar bv 90%, loopt het water langs de wanden in je nog koudere bootje na de nacht.
De relatieve vochtigheid van diezelfde maar koudere lucht daar, overstijgt de 100% en condenseert de overtollige waterdamp in water.
Of wel de vochvreters die je plaats en ietsjes van de totale hoeveelheid opnemen, zijn gelijk vol en klaar. Dus vervangen die inhoud en morgen weer terugkomen om hetzelfde te doen. Zinloos dus.
De wisselende temperaturen zullen voortdurende condensatie veroorzaken. Hoe meer je ventileert, hoe minder condensatie. Dat werkt.
Een bison vochtvretertje doet daar niet echt veel aan. Dat litertje is niets.

Anders wordt het als je de ruimte secuur afsluit en de lucht gaat ontvochtigen. Dan niet meer ventileren.
Dan komt er geen nieuw vocht binnen en kun je de rel. vochtigheid naar beneden brengen en houden t.o.v. de situatie buiten.

Dan zijn er mensen die een klein kacheltje zetten. Je moet dan de temperatuur boven de 15 graden brengen en ventileren om vocht kwijt te raken. Wonen aan boord.
Onder die temperatuur introduceer je alleen een warmteverschil met buiten en zal het water langs de wanden lopen door condensatie op niet geïsoleerde vlakken. Een watermaker is gecreëerd.
Ik ken iemand die drie kleine kacheltjes had geplaats in de boot in een loods. Alle deuren van het schip klemden in het voorjaar, er zat namelijk nog 100 liter water in de bilge. Het was een slechte loods vond men. Paar honderd euro stroomkosten. Dit als voorbeeld van de misvattingen die er ontstaan bij onwetendheid.
Men gaf de loods de schuld.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor varg » 17 Sep 2020, 12:26

Ik heb de boot boven de waterlijn geisoleerd met een combinatie van armaflex en 8 cm schapenwol. De boot blijft heerlijk droog en ruikt ook prettig als je binnenkomt. Om eerlijk te zijn heb ik wel fors geïnvesteerd in dubbel glas. Gek genoeg kost een betere isolatie niet zoveel, je betaald het ook maar 1 keer en zowel de zelf-plakkende armaflex als de schapenwol verwerken erg prettig. Bijkomend voordeel is dat je geen dampdichte laag hoeft toe te passen. Warm aanbevolen! groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor pascall » 17 Sep 2020, 12:46

vuuren1 schreef:Wat is een luchtontvochtiger die op walstroom werkt?

Ik heb nog nooit kussens e.d. van boord gehaald, als dat nodig is dan mankeert er nogal wat aan de isolatie van het vaartuig of er is zelfs lekkage.
In de bilge mag helemaal geen water komen.

Isoleren van een boot blijkt een vak apart waarvan de meeste jachtwerven niets van weten.
Daarom is de boel vochtig en ruiken boten muf.


Beetje kort door de bocht.
Als je een stalen schip hebt wat niet volledig is voorzien van pur isolatie, dus ook onder de waterlijn!
Je verblijft op het schip tijdens de winter met de kachel aan mag je mij uitleggen hoe je kan voorkomen dat er geen condens ontstaat op het staal waar geen isolatie zit.
En welk schip is zo volledig geïsoleerde?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten