keer koppeling

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: keer koppeling

Berichtdoor Klaas » 15 Mrt 2012, 20:25

hierbij dan de foto van de keer koppeling weer in elkaar.

Afbeelding

zoals jullie kunnen zien is hij weer netjes zo, alles is vervanging wat er op of stuk was.
in middels ben ik er dus achter wat voor keer koppeling het is, en inderdaad een Hatz keerkoppeling welke speciaal ook voor deze motor is gemaakt.
straks komt er ook weer een hatz motor aan met nauwelijks draaiuren.
En dan mag het spul compleet de verkoop in.
incl keerkoppeling en motor, zo inbouwbaar druk op de knop en hij start. dus een hele leuke mooie motor.
de prijs welke ik ongeveer zou moeten vragen licht dan rond de 1200 euro, maar ik ben met 900 euro ook heel blij.

uiteraard dan netjes in 1 kleur.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: keer koppeling

Berichtdoor henkvd » 25 Dec 2013, 17:04

Bericht door BasCrama » do 03 mei 2012, 20:45

Dit is inderdaad een keerkoppeling van Hatz, het blokje zal hoogst waarschijnlijk ook van Hatz zijn. In Nederland ook wel bekend als Samofa motoren.
Zelf ben ik ook in het bezit van een Samofa Sh88 met aangebouwde keerkoppeling. Echter draait de koppeling niet meer soepel na het lichten van de achterste deksel.
Dit heb ik gedaan omdat er tamelijk veel olie lekte en de pakking verrot was. Dit probleem dacht ik te hebben opgelost met vloeibare pakking maar helaas bij het terug zetten is het een en ander niet goed gegaan.
Na het in elkaar zetten en daarna de koppeling in vrij stand te hebben gezet kon ik nauwelijks de uitgaande as draaien, wat voorheen heel soepel ging.
Misschien nog enige tips, trucs of uitleg over deze koppeling. En trouwens waarvoor dient die moer/bout aan de voorkant?

Groet, Bas
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: keer koppeling

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 17:04

Bericht door klaas » ma 07 mei 2012, 21:13

hee Bas,
die moer is echt een heel belangrijke, achter deze moer zit in de keerkoppeling een bronzen bus waar het tandwiel opzit van de overbrenging naar zijn achteruit.
tja en als er niets meer soepel draaid kun je mijn inziens ook nog als je de bovendeksel licht de platen losser stellen daar zitten inbus bouten in welke je omhoog kan draaien en vervolgens de platen losser of strakker kan draaien.
anders zou er een tandwiel of as probleem kunnen zijn, maar in eerste instantie klinkt het als een platen probleem.
heb je de hele keer koppeling ook er afgehad want ik heb deze om de deksel te kunnen lichten achter de keerkoppeling ook nog borgringen keerringen en lagers verwijderd om deksel te lichten en de het tandwiel wat achter de bout zit te verwijderen.
als je in de buurt woonde kon ik even bij je kijken.
zal ff kijken of ik nog een foto van war achter die bout zit heb daar ik de bus heb vernieuwd en het asje daar deze ruim waren en dus ongewenst geluid veroorzaakte door het rammelen van het tandwiel.

hatz heeft samofa overgenomen, maar het stelsel in den beginnen niet veranderd. ;)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: keer koppeling

Berichtdoor henkvd » 25 Dec 2013, 17:05

Bericht door BasCrama » di 08 mei 2012, 07:48

Bedankt voor je reactie,
Foto's zijn altijd welkom! Ik heb alleen de deksel voorzichtig gelicht en die bout een klein beetje los gedraaid.
Verder heb ik van de te voren wel die twee assen eruit gehaald. Toen er voldoende speling tussen de deksel en de koppeling was heb ik er vloeibare pakking tussen gesmeerd.
Maar na het in elkaar zetten wil die grote moer aan de voorkant niet meer op die as draaien, de bout slipt steeds door. Koppeling heb ik gewoon aan het blok gelaten.
Alleen het rare is om de kwart slag draait de uitgaande as soepel, en lijkt daarna ergens tegen aan de lopen. Bovenste deksel ook al los gemaakt en bij het draaien zit er bij beide platen genoeg speling.
Ik ben bang dat er na het terug zetten van het voorste deksel een bus of as niet goed is terug gekomen. Het blokje staat in Leiderdorp dat is toch nog wel een heel eindje vanaf Enkhuizen.
Maar tips, trucs en foto's super!

Groetjes,

Bas
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: keer koppeling

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 17:05

Bericht door klaas » wo 09 mei 2012, 22:50

zal ze er bij zoeken,
Het klinkt dan erg alsof er iets scheef zit wat dan wel ruimte heeft en dan weer knelt.
of er zit iets niet op de juiste plaats in de koppeling.
het beste is, denk ik, hem er weer van de motor af te halen weer open te maken en alles weer na te lopen.
tis opzich een hele makkelijke keerkoppeling.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: keer koppeling

Berichtdoor sinty » 25 Dec 2013, 17:05

Bericht door sinty » wo 09 mei 2012, 23:01

mocht je er helemaal niet meer uitkomen dan kan ik mischien iets voor je betekenen zit vlakbij in ieder geval .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: keer koppeling

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 17:06

Bericht door klaas » wo 09 mei 2012, 23:19

nu ik het nogmaals lees denk ik dat ik weet waar je probleem zit, maar knoop me er niet aan op.
je heb dus de as van het kleine tandwiel los gedraaid om de deksel te lichten, daar zit het m in.
als nl de deksel licht trek je ook achter de keerkoppeling aan de lange assen. wellicht is daar dus nu ruimte in onstaan waardoor de kleine as welke je nu niet meer vast krijg, en dus mee draaid. niet meer goed op zijn plek zit.
dan blijf ik echter op 1 optie over en dat is toch de koppeling er afhalen hem dan geheel openmaken en de boel goed op zijn plek plaatsen, doe dan meteen een echte pakking er tussen, en sluit dan de deksel weer.
zorg er wel voor dat het je het kleine tandwiel, de bout waar jij dus op doelde en dat is dus een asje aan de binnen zeide eerst vast zit alvorend je de deksel weer sluit.
het is een middagje sleutelen,en vieze handen krijgen :) maar je probleem los je daar in mijn beleving en gevoel vanaf hier wel mee op.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: keer koppeling

Berichtdoor henkvd » 25 Dec 2013, 17:06

Bericht door BasCrama » do 10 mei 2012, 12:54

Als ik het antwoord zo lees kan dat best heel goed kloppen! Dus zit niks anders op dan koppeling open te maken.
Wat is daar de goed werkwijze voor?
- Koppeling dmv bouten losmaken van de motor. (Hoe zit de verbinding van de koppeling en uitgaande as van de motor)
- Borg ringen losmaken aan de open kant van de keerkoppeling
- Deksel aan de achterkant lichten en beide assen eruit halen.
In hoeverre kunnen de assen intact blijven, zodat koppelingplaten en dergelijke op de plaats kunnen blijven.
Alleen waar kan je nieuwe pakkingen kopen? Of wordt dat zelf maken van de bodem van een bananendoos?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: keer koppeling

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 17:06

Bericht door klaas » do 10 mei 2012, 15:14

verdorie, had ik net alles opgepent, weg weer.
ik zal vanavond het hele demontage verhaal opnieuw schrijven.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: keer koppeling

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 17:06

Bericht door klaas » do 10 mei 2012, 20:53

nou daar gaan we weer,
je kunt de inbussen waar de koppeling mee aan de motor zit los draaien.
de motor zal er niet direct afvallen, maar als je hem naar je toe trekt valt er zo af, wel ff ondersteunen.
dan zie meteen hoe de overbrenging is, ik vermoed dat het net als bij mij is een tandwiel met een kunstof tandwielring er omheen.
deze haal je er af.
onder het tandwiel zit een dekseltje, deze kun je ook verwijderen.
vervolgens de voordeksel ook los draaien, evenals de bovendeksel verwijderen.
achter de kleine ronde dekseltjes, denk wel om de pakkingen, zitten as uiteindes. in de koppeling kun je van bovenaf de schakelvork zien.
eerst ga je aan de achterzeide het tandwiel verwijderen, met een poulitrekker, uiteraard eerst de spanringen ed verwijderen.
als je dat er allemaal af heb ga je de schakelpook verwijderen, dit kan je doen door de twee bouten op de vork, in de koppeling te verwijderen. dan komt de vork los en kun je het asje verwijderen.
als deze er uit is kun je de assen er uit slaan van achter de koppeling naar voren. een beetje gelijk matig beide door lagers drijven
en wel uiteraard niet bruut maar met beleid, als je dit doetkomt de deksel mee naar voren wel een beetje helpen de deksel los te krijgen.
de bout aan de voorzijde hoeft niet los deze komt met bus en tandwiel mee naar buiten. dit moet ook anders krijg je de voordeksel er echt niet af.
vervolgens komt het hele spul langzaan aan de voorzeide eruit. de koppeling blijft opzich redelijk in elkaar maar als de tandwielen los gaan is het redelijk makkelijk terug te plaatsen daar elk tandwiel een eigenmaat spie heeft. de koppelingsplaten zelf blijven ook inelkaar. als alles er uit is kun je de assen gewoon uit uit de voor deksel halen.
vervolgens kun je dan van achter uit de koppeling weer opnieuw opbouwen.
als pakking gewoon pakkingspapier halen.

dit is in het kort hoe je de koppeling openmaakt en leeg haalt. het kan zijn dat ik nog hier of daar een ring of boutje mis.
maar dit is ongeveer de weg en volgorde.

met vragen, stuur foto van het onderdeel.
succes
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten