keer koppeling

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: keer koppeling

Berichtdoor henkvd » 25 Dec 2013, 17:10

Bericht door BasCrama » vr 11 mei 2012, 16:29

Bedankt voor de informatie, ben vanmiddag maar alvast begonnen met het demonteren van de keerkoppeling.
Paar dingen wat mij opviel, als in aan de bovenste as draai zoals op het plaatje. Dan gaat dat volledig soepel als de koppeling in zijn vrij staat. Dus wat de bovenste as waar de platen ook aan zitten is naar mijn mening prima. Het draaien gaat wel stroef als ik de koppeling in zijn achteruit of vooruit zet. Verder zit alles er prima uit, beetje vies van binnen en vliegwiel was ook behoorlijk stoffig en vies.
Eerst maar even het tandwiel verwijderen en de schakelvork daarna weer even opnieuw bekijken. Voor betere foto zie bcrama.blogspot.com
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: keer koppeling

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 17:10

Bericht door klaas » vr 11 mei 2012, 23:19

daar zit dan ik dan ook je probleem, de ingaande as draait in zijn vrij zonder weerstand gewoon rond.
op het moment dat je de overbrenging in werking zet onstaat je probleem.
Dan pas gaan ook de andere tandwielen mee doen en als daar iets niet lekker draaid heb je de weerstand welke je voelt.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: keer koppeling

Berichtdoor henkvd » 25 Dec 2013, 17:11

Bericht door BasCrama » di 29 mei 2012, 20:04

Afgelopen weken bezig geweest met het repareren van de koppeling. Eerst demontage ging prima met wat poelie trekkers en voorzichtig frikken.
Eenmaal uit elkaar was het probleem al snel gevonden, het kleine asje wat aan het deksel zit dmv een bout zat niet goed vast.
Met als gevolg dat de uiteinde van de as tegen de trommel schuurde waar de platen in zitten. Er was duidelijk een slijtage randje te zien.
Verder was de pakking, naja er was geen pakking meer. Binnenkant goed schoongemaakt en oude olie resten verwijderd.
Na de demontage de deksel voorzien van een verflaag. Ondertussen nieuwe pakkingen gemaakt leuk avondje knippen en ponsen.
Afgelopen weekend de koppeling weer in elkaar gezet, met goed resultaat een soepel lopende koppeling.
Bedankt voor alle tips en trucs echter nog één vraagje, welke olie is geschikt voor de smering van de tandwielen en platen?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: keer koppeling

Berichtdoor Klaas » 25 Dec 2013, 17:11

Bericht door klaas » do 31 mei 2012, 21:26

tja, ik weet niet of het gewoon is, maar daar het een zeer sterke koppeling is gooide ik gewoon de meest goedkope motorolie er in.
draaid ie goed op, maar of het origineel is........... het smeert en dat is het doel.

het enigste nadeel van deze is dat je bij elk onderhoud de koppeling in zijn geheel beter uitelkaar kunt nemen, het probleem oplossen en weer opbouwen.
fijn overigens dat je het probleem heb kunnen verhelpen. Gaat ie weer jaren mee.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten