motor revisie

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: motor revisie

Berichtdoor bas » 25 Feb 2020, 12:01

Vakwerk!

Zal me ook al af te vragen hoe het met het financiële plaatje zat :lol:
2 jaar terug een andere kop moeten steken op een 615 ( zelfde euvel) en alleen de kop was al een rip-off, laat staan alle andere zaken die hier ook beetgepakt zijn.
Mooi dat je het zo hebt kunnen regelen!
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: motor revisie

Berichtdoor aquanaut » 25 Feb 2020, 12:37

Mooi hoor!!
Oog voor detail!

Eén klein puntje opbouwende kritiek:
Afbeelding

Super handig om naast je elektronische niveau meting een "ouderwets" peilglas te hebben, alleen zou ik wel een kraantje aan de onderzijde opnemen.
Handig is een peilgaskraan (met drukknop) maar een gewoon kraantje is al voldoende.
En er dan uiteraard voor zorgen dat het kraantje altijd dicht staat en alleen open is als je peilt.
Zo loop je nooit het risico dat je tankinhoud in de bilge beland of als voedingsbron gaat dienen in het geval van een brand.
Idem voor de aansluiting welke in het zijvlak onder in de tank zit.

Verder schitterend!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: motor revisie

Berichtdoor kajoe » 25 Feb 2020, 12:42

tja die afsluiters met druk knop (veiligheids ) zijn bij grote schepen verplicht maar wel vaak onhandig om bij te komen als je bv van af boven de tank de knop moet indrukken gaat behoorlijk zwaar .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: motor revisie

Berichtdoor Frans525 » 25 Feb 2020, 22:59

aquanaut schreef:Mooi hoor!!
Oog voor detail!

Eén klein puntje opbouwende kritiek:
Afbeelding

Super handig om naast je elektronische niveau meting een "ouderwets" peilglas te hebben, alleen zou ik wel een kraantje aan de onderzijde opnemen.
Handig is een peilgaskraan (met drukknop) maar een gewoon kraantje is al voldoende.
En er dan uiteraard voor zorgen dat het kraantje altijd dicht staat en alleen open is als je peilt.
Zo loop je nooit het risico dat je tankinhoud in de bilge beland of als voedingsbron gaat dienen in het geval van een brand.
Idem voor de aansluiting welke in het zijvlak onder in de tank zit.

Verder schitterend!

Aquanaut


Thnx Aquanaut.

Pijlglas leek mij handig, mocht de elektronische niveau meter de geest geven :D
Dat kraantje zou er inderdaad nog wel tussen kunnen.
Maar als het pijlglas boven dit kraantje op een of andere manier lekt raakt, loopt de tank alsnog leeg toch?
Dan zou je de bovenste aansluiting dicht moeten maken.. en het pijlglas boven de tank uit laten moeten komen.

De aansluiting op het zijvlak zit inmiddels een kraantje tussen ;) deze is voor de diesel kachel.

Gr. Frans
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: motor revisie

Berichtdoor Frans525 » 25 Feb 2020, 23:04

Davidos schreef:Netjes gedaan! Klasse.

De onderdelen voor de OM621 worden wel heel schaars, dat was voor mij twee jaar terug (de tijd vliegt) ook de reden om een nieuwe motor 'te steken'.


Op zich viel mij dat nog mee. Hier in de buurt stonden nog een aantal van deze motoren.
Echter een goede cilinderkop was wel even goed zoeken. 8-)
Frans525
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 Dec 2015, 18:06
ligplaats:
info:

Re: motor revisie

Berichtdoor aquanaut » 25 Feb 2020, 23:14

Frans525 schreef:Maar als het pijlglas boven dit kraantje op een of andere manier lekt raakt, loopt de tank alsnog leeg toch?
Dan zou je de bovenste aansluiting dicht moeten maken.. en het pijlglas boven de tank uit laten moeten komen.


Frans, lees bovenstaande nog eens opnieuw en leg me dan uit wat je precies bedoelt.

Groet Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: motor revisie

Berichtdoor broekie » 26 Feb 2020, 08:52

Van de CE keuring mag een pijlglas niet meer.
Werf moest de mijne er jammer genoeg uithalen.
Maar ik denk dat jij geen last hebt van CE inspecteurs.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: motor revisie

Berichtdoor jkos » 26 Feb 2020, 09:21

Het is zoals Aquanaut zegt; zorg voor een afsluiter/kraantje onder aan je peilglas.
Dat is of was altijd al een verplichting, als om welke manier dan ook je peilglas een keer stuk gaat loopt je tank niet leeg.
Het beste werkt een drukknop, die kan je nooit vergeten dicht te draaien.
De bovenkant hoef je niet af te dichten, er is nog nooit een tank leeggelopen langs de bovenkant ;)
Laatst gewijzigd door jkos op 26 Feb 2020, 10:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: motor revisie

Berichtdoor aquanaut » 26 Feb 2020, 09:40

jkos schreef:Het is zoals Aquanaut zegt; zorg voor een afsluiter/kraantje onder aan je peilglas.
Dat is of was altijd al een verplichting, als om welke manier je peilglas een keer stuk gaat loopt je tank niet leeg.
Het beste werkt een drukknop, die kan je nooit vergeten dicht te draaien.
De bovenkant hoef je niet af te dichten, er is nog nooit een tank leeggelopen langs de bovenkant ;)


Weet je dat zeker? ;)


Zonder gekheid, de bovenkant van het peilglas kun je het beste gewoon verbinden met de bovenkant van de tank...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: motor revisie

Berichtdoor kajoe » 26 Feb 2020, 10:03

tja dat terug laten lopen in de tank is heel normaal (ontluchting ) anders zou je hem openmoeten laten wat kans geeft op een spuiter als je de kraan of knop indrukt en de tank vrij vol zit .(menig keer zien gebeuren )
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten