Na vorig jaar de gehele buitenkant onder handen te hebben genomen van onze Beja kruiser, was deze winter de motor aan de beurt.
Aangezien de Mercedes 0m621 hier en daar wat olie/water lekkage vertoonde, was het in eerste instantie het plan om hem er uit te halen, en alle pakkingen te vervangen,
en hem een nieuw kleurtje te geven.
Toen de motor er eenmaal uit was, bleek er een stuk polyester hars onder de brandstof pomp te zitten,
Het blok bleek vorstschade te hebben, wat een van de vorige eigenaren zo had willen oplossen .
Toen de motor geheel uit elkaar gehaald, en een ander onderblok gevonden.
Echter mijn eigen blok was al eens gereviseerd, en hier zaten overmaatse zuigers in.
Vervolgens het ''nieuwe'' onderblok op deze zuigermaat geboord, nadat we het blok gevlakt hadden.
.
Ook bleek de krukas schade te hebben, dus deze is opnieuw geslepen.
Toen de nieuwe lagers en zuigerveren binnen waren kon het opbouwen beginnen.
Er bleken scheurtjes tussen de zitting en de kleppen te zitten van de cilinderkop . vervolgens een andere cilinderkop gevonden.
Hiervan de kleppen en zittingen geslepen ,kop gevlakt, en nieuwe kleprubbers geplaats.
Gelijk een nieuwe ketting en geleiders geplaatst, en alles op tijd gezet, toen kon de cilinderkop er weer op.
Vervolgens de brandstofpomp voorzien van nieuwe pakkingen en keerringen, en deze terug geplaatst,
Ook gelijk alle brandstof/olie slangen vervangen, en toen kon er gestart worden
Nu de motor weer netjes loopt en lek vrij is, is het tijd om de motor een nieuw kleurtje te geven.
Wordt vervolgd!