VRAGEN! Vis/console boot project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

VRAGEN! Vis/console boot project

Berichtdoor Stinna » 12 Dec 2019, 21:24

Goedenavond,

Ik ben bezig met het opknappen van een polyesterboot.
Van de week de hele vloer/bodem eruit gehaald want die was verrot, en zat vol water.
Nu kwam ik op de bodem een houtenlat tegen die in de bootkiel zat, helaas zaten er scheuren omheen. (ook verrot) - ZIE FOTO
nu was mijn vraag, : kan ik die houtenlat eruit halen? en vervangen voor iets van kunstof/polyester, of moet ik het zo laten zitten en goed afdichten met expoxy (graag jullie visie hierop)
Ook vraag ik mij af wat voor lagen er nog onder deze laag zitten, is dat gelijk de buitenkant of kan er water tussen de houtenlat gelopen zijn?
Ik hoor geen water meer klotsen in de boot.
Ook vraag ik mij af met wat ik het moet gaan repareren is epoxy beter dan polyester of zit daar geen verschil tussen?

Hieronder de foto's zodat jullie een beetje een inzicht hebben , ik hoor het graag jullie antwoorden.

Alvast bedankt!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stinna
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Dec 2019, 15:54
ligplaats:
info:

Re: VRAGEN! Vis/console boot project

Berichtdoor broekie » 13 Dec 2019, 17:59

Zo te zien is het een enkel wand.
Ik zou de rotte boel eruit halen en met een goede kit nieuw steunlatten van multiplex aanbrengen voor de vloer.
Multiplex goed in een bescherming zetten dat het geen water opneemt.
Ook een stop in de spiegel of een inspectie luik in de boden om water onder de vloer te kunnen verwijderen.

Als je het heel sterk en heel goed wil doen moet je de boel inlamineren.
Kost meer natuurlijk en de vraag is of je dat wil.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: VRAGEN! Vis/console boot project

Berichtdoor Stinna » 14 Dec 2019, 02:39

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Er zit al een hoosgat met dop aan de achterkant, maar door de 2 steun latten werden er 3 aparte cabines gevormd. Alleen het water in de middelste ging eruit. De andere 2 bleven vol water staan.
Mijn idee was om dat hoosgat dicht te maken om lekkage te voorkomen, en heb een bilgepomp aangeschaft die ik er definitief in wil laten zodat ik hem altijd kan hozen mocht dat nodig zijn.

U zegt de rotte boel eruit halen, ik ga die 2 steunlatten eruit halen en nieuwe plaatsen maar bedoelt u dan ook die hele lat waar die scheuren omheen zitten?

Ik ben blij om te horen dat mijn geplande aanpak op die van u lijkt. Haha
Ik wilde ook een nieuwe vloer maken van multiplex en die dan opnieuw lamineren zodat het weer helemaal strak is.

Een vraagje nog, bedoelde u ook de nieuwe vloer lamineren? Of bedoelt u de vloer die je nu ziet op de foto's.. dus beide vloeren opnieuw lamineren.
Stinna
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Dec 2019, 15:54
ligplaats:
info:

Re: VRAGEN! Vis/console boot project

Berichtdoor FKZ » 14 Dec 2019, 07:24

Op polyester altijd epoxy gebruiken nieuw polyester op oud polyester heeft een slechte hechting in 8 van de 10 gevallen. Epoxy plakt zo goed dat het wat dat betreft vergevingsgezind is. Je kan het maken zoals het was of beter maken. Met dat laatste is iets meer tijd en geld gemoed maar is nu goed te doen. De beste aanpak in mijn optiek is al het rotte hout verwijderen dus ook het stuk met de scheuren. De romp overdekt of binnen laten drogen want polyester word ook nat. Als alles droog is nieuwe houten latten in de kielen verlijmen alle holle ruimtes vullen met een epoxy met een lichte vulstof. Tussen de bodem en de houten latten grote fillets maken. . Nu kan je in het hout ook muizen gaatjes maken zodat water van links naar rechts kan lopen zonder in de kielen te blijven staan. Na uit harden schuren en met een glasweefsel en epoxy helemaal inpakken. Hier mee heb je je boot enorm veel stijver gemaakt en beter. Werk de bildge af met een epoxy rolcoat zodat water wat er in komt weinig kans heeft om in het polyester te trekken. Ik kan niet goed zien of de binnen kant in de gelcoat zit of verf. Als dat laatste het geval is moet je voor je met epoxy gaat werken alles tot het polyester laminnaat kaal halen. De snelle manier staat hierboven al beschreven rotte delen eruit en met een goede constructie kit voorbehandelde houten delen terug plaatsen. Geen filletes maken en geen lamineer werk. Let er op dat als je de houten latten en de vloer gaat terug plaatsen dat je bootje goed ligt en niet in een bocht of getordeerd dus goed ondersteunen en meten en kijken of alles recht is.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: VRAGEN! Vis/console boot project

Berichtdoor pascall » 14 Dec 2019, 08:36

Precies zoals FKZ, alleen zou ik de houtendelen geheel fabriceren en voor montage volledig voorzien van enkele lagen impregneer epoxy zodat er nooit ook maar ergens vocht in kan treden.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: VRAGEN! Vis/console boot project

Berichtdoor Stinna » 14 Dec 2019, 16:20

Kijk dat is info waar ik wat aan heb! Bedankt allemaal.

Mijn idee was ook om nu eerst alles kaal te halen, en dan de vloer opnieuw lamineren met glasweefsel en epoxy
En dan de houten steunlatten terug plaatsen.
Dan nieuwe multiplex platen op de steunlatten, en dan die weer lamineren zodat het weer een geheel is. (Ook met glasweefsel en epoxy)

Dat is ook wat jullie bedoelen toch?

Groetjes
Stinna
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Dec 2019, 15:54
ligplaats:
info:

Re: VRAGEN! Vis/console boot project

Berichtdoor pascall » 15 Dec 2019, 05:48

Volgens mij heeft het geen zin om eerst je vloer te lamineren, mits deze nog de oorspronkelijke dikte heeft.
Houten frame maken, impregneren, en in lamineren, zo heb ik het gedaan, en zo zou ik het weer doen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten