Akerboomkruisertje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Akerboomkruisertje opknappen

Berichtdoor gewoonmich » 08 Nov 2019, 07:42

Mooi scheepje. Maar ook een flink project.

Ik weet niet hoeveel vrije tijd je hebt, maar kan uit eigen ervaring vertellen dat er heel wat meer tijd en geld in gaat zitten dan je verwacht. Vind april 2020 dan ook erg optimistisch. Maar goed, we gaan het hopelijk zien.

Modelletje is het zeker waard om goed opgeknapt te worden.

Succes
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Akerboomkruisertje opknappen

Berichtdoor aquanaut » 08 Nov 2019, 11:39

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Akerboomkruisertje opknappen

Berichtdoor bassie77 » 08 Nov 2019, 17:57

Hi Mario,

Mooie romp inderdaad en een gaaf project. Geld en tijd gaat het zeker kosten, maar het restaureren is ook deel van de hobby lijkt me. Je kent dadelijk elk plekje van je boot. Ik ben met de restauatie van een stalen boot bezig, velen verklaren me voor gek maar ik vermaak me prima ieder weekend, zelfs als ik me bedenk hoeveel ik nog moet doen :)

Succes en geniet ervan, en deel je vooruitgang!

groet Bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Akerboomkruisertje opknappen

Berichtdoor Boot_MJA » 13 Nov 2019, 13:54

gewoonmich schreef:Mooi scheepje. Maar ook een flink project.

Ik weet niet hoeveel vrije tijd je hebt, maar kan uit eigen ervaring vertellen dat er heel wat meer tijd en geld in gaat zitten dan je verwacht. Vind april 2020 dan ook erg optimistisch. Maar goed, we gaan het hopelijk zien.

Modelletje is het zeker waard om goed opgeknapt te worden.

Succes


Dank je wel. Ik beschik over redelijk wat vrije tijd maar ben het met je eens dat april 2020 wel een uitdaging is. Ik wil hem in ieder geval aan de buitenkant klaar hebben zodat ik in het voorjaar en zomer de binnenkant kan opknappen. In het ergste geval worst het april 2021 :)
Gebruikers-avatar
Boot_MJA
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Nov 2019, 20:55
ligplaats: Hoofddorp
info: Akerboomkruiser 850
Bouwjaar 1963

Re: Akerboomkruisertje opknappen

Berichtdoor Boot_MJA » 13 Nov 2019, 13:57

Het dak is eraf :)

Afbeelding

Eerst maar eens de puinhoop opruimen.... wat een hoeveelheid hout hadden ze gebruikt....
Gebruikers-avatar
Boot_MJA
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Nov 2019, 20:55
ligplaats: Hoofddorp
info: Akerboomkruiser 850
Bouwjaar 1963

Re: Akerboomkruisertje opknappen

Berichtdoor gewoonmich » 13 Nov 2019, 18:52

Kan niet in je portemonnee kijken, maar als het toelaat zou ik meteen het onderwaterschip laten stralen en in de 2 comp. coating laten zetten. Gaat je veel tijd schelen. Wij hadden het niet gedaan en hebben weken op onze rug onder de boot gelegen om de onderkant kaal te maken en te behandelen. Na 2 jaar konden we het weer gaan doen.

Hebben toen de boot laten stralen en behandelen en zijn er nu al jaren vanaf. Als ik het toen had geweten had ik het meteen laten doen. Bedrag is wel ff slikken, maar heb er nooit spijt van gehad. Wij waren ongeveer € 2000,- kwijt voor het onderwaterschip. Onze schip is ongeveer even groot als die van jou.

Wat voor motor ligt er eigenlijk in? En wat is de staat van die motor?
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Akerboomkruisertje opknappen

Berichtdoor varg » 13 Nov 2019, 19:25

mooi! Lastig om een mooie lijn te bepalen op de plaats van de voormalige 'instapplek'. maar we missen dan ook een foto van de volle breedte. Stralen....ja, maar dan de hele romp in de 2-componenten. Ik deel de ervaring van Mich. succes en houdt ons van iedere stap op de hoogte!
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Akerboomkruisertje opknappen

Berichtdoor Martin65 » 13 Nov 2019, 20:38

Onderwaterschip is ook goed te doen met een Perago schijf. Ben een dag of 4-5 bezig geweest en de onze is 12m lang. Het is nu bijna 10 jaar geleden en het ziet er nog als nieuw uit.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Akerboomkruisertje opknappen

Berichtdoor Boot_MJA » 13 Nov 2019, 22:09

Het onderwaterschip lijkt op de foto erger dan in werkelijkheid. Wordt wel even schuren en opnieuw de primer/AF aanbrengen. Een goede schuurmachine staat op het verlanglijstje!

De romp wordt de komende maanden eerst bijgewerkt waarna het weer geschilderd wordt. De focus ligt nu vooral op de bovenkant. Er is nl veel houtrot (ook 2 dakspanten! van de kajuit) en er dienen dus delen vervangen te worden. Hier zal al genoeg tijd in gaan zitten.
Voor de komende jaren is het wel het idee om de romp professioneel aan te pakken. Dwz stralen, plamuren met expoy plamuur en een goede verfbeurt. Kan ik ook nog even sparen :)

Zodra de boel is opgeruimd zal ik wat foto's van de voormalige stuurhut maken.
Voor de instap heb ik al een idee. Eens kijken of ik die een beetje kan photoshoppen :) en hier ter beoordeling kan plaatsen.

De motor die erin ligt is een Volvo Penta MD2030 en startte nagenoeg direct na 2 jaar stilgelegen te hebben. Daarna hem gelijk een goede onderhoudsbeurt gegeven, olie/filters nze..., en loopt nu als een zonnetje. Daar heb ik iig geen zorgen over. :D
Gebruikers-avatar
Boot_MJA
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Nov 2019, 20:55
ligplaats: Hoofddorp
info: Akerboomkruiser 850
Bouwjaar 1963

Re: Akerboomkruisertje opknappen

Berichtdoor Boot_MJA » 16 Nov 2019, 20:30

De kuip leek wel een 6 kuub afvalbak...... :(
Vandaag even alles lekker opgeruimd.
Afbeelding
Afbeelding

Aangezien ik een vermoeden had dat het dak van de kajuit ook niet helemaal waterdicht was, heb ik het plafond in de kajuit er ook uitgesloopt. Vermoeden werd bevestigd inclusief de constatering dat er 2 dakspanten verrot zijn...... :roll:
Afbeelding

Blijven lachen en doorgaan...... 8-)
Gebruikers-avatar
Boot_MJA
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 07 Nov 2019, 20:55
ligplaats: Hoofddorp
info: Akerboomkruiser 850
Bouwjaar 1963

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten