Boot + trailer opknappen #winter2020

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Boot + trailer opknappen #winter2020

Berichtdoor Christian2019 » 26 Okt 2019, 11:51

Nieuwe winter is bij mij altijd een nieuw project.
Gezien vorig jaar winter mijn eerste bootje opknappen goed is bevallen en nu begin ik aan bootje nr. 2.
Samen met mijn dochter heb ik vorig jaar een motorbootje met trailer opgeknapt, deze aan een vriend gedaan en nu deze boot opknappen.
Een iets groter project en we willen het een niveau iets ophogen :-)

Riba kanteltrailer:
-Volledig uit elkaar halen
-Stralen en opnieuw aflakken
-Alle rollers vetten en afstellen
-Nieuwe koppeling
-Nieuw neuswiel
-Nieuwe wiellagers
-Nieuwe Spatborden

Bootje:
-Kaal schuren
-Onderkant romp versterken
-Div. plekken met polyester matten en hars herstellen
-Kunststof steunplaat voor motor erop maken
-Vlakke hardhouten vlonder planken op de bodem maken met mooie RVS schroeven en voorzien van groef
-Hardhouten rondzit voorin maken met kussen en opbergvakjes
-Waterlijn bepalen (heeft iemand tips how to)
-Onderkant waterlijn zwart aflakken
-Boven waterlijn wit aflakken
-Bovenkant en binnen kant qua kleurstelling nog niet bepaald
-En ik weet nog niet wat ik met de kabelaring moet doen.
Iemand heeft ooit eens de kabelaring geverfd en is lelijk geworden, ik weet niet hoe deze gemonteerd zit.
of nog beter, hoe ik een nieuwe monteer... vastlijmen? iemand ervaring of tips wat ik hiermee kan doen?

Ik heb een zeer mooie en goeie Johnson 9.9PK die perfect is, deze hang ik erachter.
Gisteren proefvaart gemaakt, met 4 volwassenen en 3 kinderen erin gingen we 17km/h en dat is prima.


https://myalbum.com/photo/wrag8shVprDU/360.jpg
https://myalbum.com/photo/cd9rn6W4NB6o/360.jpg
https://myalbum.com/photo/7a47RGkvv3wo/360.jpg
https://myalbum.com/photo/NgH2Y5S4gMn6/360.jpg
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Boot + trailer opknappen #winter2020

Berichtdoor henkvd » 26 Okt 2019, 13:52

Waterlijn bepalen is eigenlijk niet te doen.

Maar het kan veel eenvoudiger, als je nu nog kan zien waar de waterlijn heeft gestaan leg die dan vast door deze uit te meten aan de voor en achterkant op plaatsen waar je een goed referentiepunt hebt ook na het schilderen.
Na het schilderen markeer je de referentie punten en pakje een laster erbij, verbind de punten met de laser en teken af.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boot + trailer opknappen #winter2020

Berichtdoor harry19612 » 26 Okt 2019, 14:51

Leuk project! Het zal je (jullie) zeker van de straat houden. :D
Wel ben ik van mening dat zo'n boot als dit beter af is zonder streep op de waterlijn, maar dat is zomaar mijn mening.
Als je hem in het water hebt liggen en je hebt een plekje waar hij in totaal stil water ligt, kan je overwegen om hem vanaf een andere boot te markeren met stukjes tape, of een stift op een stukje piepschuim binden en dan voorzichtig punten markeren (aangezien er op de foto's geen waterlijn getekend is).
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Boot + trailer opknappen #winter2020

Berichtdoor Christian2019 » 26 Okt 2019, 19:09

Bedankt voor je reactie, ik wil geen `lijn` maken maar een twee kleuren.
De onderste helft van de boot wil ik zwart hebben en daar boven wit, en mij leek het mooist om dan onder de waterlijn zwart te maken.

De onderste helft wil ik zwart hebben omdat de boot toch best snel beschadigd of vies wordt, hij blijft nooit in het water liggen maar gaat elke keer gewoon op de trailer en er weer af.
de rollers e.d.`tasten` de boot aan en met die gedachte wil ik de onderste helft zwart maken


harry19612 schreef:Leuk project! Het zal je (jullie) zeker van de straat houden. :D
Wel ben ik van mening dat zo'n boot als dit beter af is zonder streep op de waterlijn, maar dat is zomaar mijn mening.
Als je hem in het water hebt liggen en je hebt een plekje waar hij in totaal stil water ligt, kan je overwegen om hem vanaf een andere boot te markeren met stukjes tape, of een stift op een stukje piepschuim binden en dan voorzichtig punten markeren (aangezien er op de foto's geen waterlijn getekend is).
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Boot + trailer opknappen #winter2020

Berichtdoor FKZ » 26 Okt 2019, 20:58

Mooi project je hebt geen kebelaring maar een stoot rand. Als er een pees in het midden zit ziet die daar achter vast geschroefd. Zit er geen pees in dan zit die van onder geschroefd. Af halen kan met kans dat je hem niet meer terug gemonteerd krijg om dat de rand te hard is geworden. Via b.v technirub kan je diverse rubber profielen bestellen mogelijk past er 1. Ik zou eerst proberen met een krabber of schuur papier te verf te verwijderen van de stoot rand. Dat scheelt een nieuwe kopen. Mocht het tegen vallen of het resultaat niet naar wens zijn kan je altijd nog een nieuwe kopen. Succes
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Boot + trailer opknappen #winter2020

Berichtdoor Christian2019 » 31 Okt 2019, 11:43

FKZ schreef:Mooi project je hebt geen kebelaring maar een stoot rand. Als er een pees in het midden zit ziet die daar achter vast geschroefd. Zit er geen pees in dan zit die van onder geschroefd. Af halen kan met kans dat je hem niet meer terug gemonteerd krijg om dat de rand te hard is geworden. Via b.v technirub kan je diverse rubber profielen bestellen mogelijk past er 1. Ik zou eerst proberen met een krabber of schuur papier te verf te verwijderen van de stoot rand. Dat scheelt een nieuwe kopen. Mocht het tegen vallen of het resultaat niet naar wens zijn kan je altijd nog een nieuwe kopen. Succes


dankjewel, touw valt niet schoon te maken of te krabben en komt er gewoon een nieuwe rondom heen.
Dit touw zit trouwens inderdaad met schroeven vast. goed gezien
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Boot + trailer opknappen #winter2020

Berichtdoor Christian2019 » 31 Okt 2019, 11:47

Gisteren de boot onder de veranda gelegd voor komende winter zodat ik deze kan gaan opknappen.
De boot is behoorlijk zwaar (gisteren met 5 man getild en gokken op zo`n 300/350kg, is dat gewicht beetje normaal?
Lengte 4,20 en 1,65 breed

ik vermoed dat er best wat water inzit gezien het gisteren ook lange tijd nadrupte (zie foto onderaan de hoeken)
Afbeelding
Nu ligt de boot beetje schuif en laat ik hem maar even uitdruppen/drogen.
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Boot + trailer opknappen #winter2020

Berichtdoor Christian2019 » 01 Nov 2019, 22:01

Zo de trailer is gestript.
Afbeelding
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Boot + trailer opknappen #winter2020

Berichtdoor Christian2019 » 08 Nov 2019, 00:10

Inmiddels ligt de trailer volledig uit elkaar.
Het frame gedeelte met de as eronder ligt bij een lasbedrijf, deze gaat voor mij een 750kg torsie as inkorten en op maat maken.
Een paar delen zijn voorzien van metaal primer en 3 lagen metaal lak.
Nieuwe koppeling gekocht en een nieuw handlier gekocht met een band erop ipv staalkabel.
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Re: Boot + trailer opknappen #winter2020

Berichtdoor Christian2019 » 05 Dec 2019, 00:31

Inmiddels weer paar kleine stapjes gemaakt:
Laswerk heb ik nu allemaal klaar, deze steunen heb ik ingekort :
Afbeelding
Afbeelding

Torsie as ingekort:
Afbeelding

Kaal gemaakt, metaal primer en daarna 4 laklagen metaallak
Afbeelding

Reeds afgelakte delen :
Afbeelding

Achterwand boot los geslepen en nu dit gedeelte aanpakken.

Afbeelding

Bij MrBoat 5m2 glasmat besteld, epoxy hars en epoxy plamuur e.d.
Plaat hout ophalen en dan de achterwand helemaal klaar maken.
Christian2019
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 22 Apr 2019, 19:24
ligplaats:
info: 5M bootje met 9.9PK Johnson... volledig opgeknapt :-)

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten