afstudeer hulp!

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor jkos » 27 Okt 2019, 12:37

“In de beroepsvaart ligt dat anders. Daar kan de investering de boeken in als afschrijfpost die zich uiteindelijk met winst terugverdient”

Leg mij deze zin nou eens uit aub?
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor Popeye » 27 Okt 2019, 16:18

jkos schreef:“In de beroepsvaart ligt dat anders. Daar kan de investering de boeken in als afschrijfpost die zich uiteindelijk met winst terugverdient”

Leg mij deze zin nou eens uit aub?


Zelfs als algemeen bekend is dat Li-accu's over de hele levensduur gezien aanzienlijk goedkoper zijn dan conventionele accu's, zullen de meeste pleziervaarders terugdeinzen voor de enorme aanschafkosten.


Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor bas » 27 Okt 2019, 17:06

Ik snap die zin/bewering ook niet eerlijk gezegd.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor keano49 » 28 Okt 2019, 10:15

@Marie, bedankt voor je antwoorden! Ik hoor inderdaad vaker dat het een kwestie van veiligheid is wanneer ik in gesprek ga met mensen. Ik weet echter ook dat er soorten lithium (lithium ijzer fosfaat) zijn die geen (of minder) veiligheid risico's met zich mee brengen omdat ze niet branden. Terugkomend op de ''waterdicht'' vraag: Niet elke accu is waterdicht, ik zie vaak dat batterijen in de markt wel spatwater dicht zijn, maar daar houd het alweer op. Ik vroeg mij af of bij zeilers en mensen met een boot het daadwerkelijk belangrijk is om de accu aan boort droog te houden en of ze hier wellicht ooit problemen mee hebben gehad.

@rob Art: Ik doe een breed onderzoek naar hoe lithium batterijen zich ontwikkelen in de recreatieve botenmarkt. Dit bevat veel algemene informatie als markttrends, marktomvang, groeicijfers, milieu kwestie etc. Alles wat je kan bedenken omtrent lithium batterijen. Een onderdeel hiervan is ook om met de gebruiker en booteigenaren zelf in gesprek te gaan. Als aanvulling op uw antwoord: waarom is gewicht / KWH voor specifiek zeilers weer belangrijk? bedankt!

@R.C.Grootveld: Klopt, die zijn er ook. een probleem met deze formats is dat ik mijn doelgroep er niet mee bereik. Het is inderdaad ideaal om enquetes mee op te stellen, maar het brengt mij niet de juiste doelgroep, daarvoor moet ik op fora als deze zijn. bedankt voor je antwoorden!

@henk, je maakt een interessant punt, zou je dit iets verder kunnen uitleggen?
keano49
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 22 Okt 2019, 16:35
ligplaats:
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor quichot » 28 Okt 2019, 11:24

jkos schreef:“In de beroepsvaart ligt dat anders. Daar kan de investering de boeken in als afschrijfpost die zich uiteindelijk met winst terugverdient”

Leg mij deze zin nou eens uit aub?

Voor een hobbyist is het alleen maar een enorme kostenpost. Li mag dan per saldo misschien goedkoper zijn per levensjaar, maar een particulier kan er fiscaal verder niks mee. Dan is de afweging om toch maar weer 10 jaar voor het aanzienlijk goedkopere lood te gaan gauw gemaakt.

Voor een beroepsschipper is het een zakelijke investering. Ten eerste gaat het netto-aanschafbedrag van de winst voor belasting af, ten tweede kan de btw worden teruggevorderd, en ten derde mogen bedrijfsmatig aangeschafte gebruiksgoederen in 5 jaar worden afgeschreven. Na 5 jaar drukt die post dus niet meer op de balans. Ook dat scheelt weer in de jaarlijkse aanslag, terwijl die accu's daarna nog heel lang meegaan. Dus een beroepsschipper heeft financieel daadwerkelijk meer profijt van de lange levensduur dan een particulier. Zo bedoelde ik dat.
(afschrijving is maximaal 20% van de aanschafkosten per jaar, vandaar die 5 jaar. Striktgenomen moet je de verwachte levensduur in de berekening betrekken, maar de fiscus deed in de tijd dat ik een bedrijf had nooit moeilijk over die 5 jaar. Het was een beetje de regel.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor Yep » 28 Okt 2019, 12:21

quichot schreef:“In de beroepsvaart ligt dat anders. Daar kan de investering de boeken in als afschrijfpost die zich uiteindelijk met winst terugverdient”

Voor een beroepsschipper is het een zakelijke investering. Ten eerste gaat het netto-aanschafbedrag van de winst voor belasting af, ten tweede kan de btw worden teruggevorderd, en ten derde mogen bedrijfsmatig aangeschafte gebruiksgoederen in 5 jaar worden afgeschreven.


Je vermeld het dubbel...…
Nummer 1 is echter hetzelfde als nummer 3.
Ofwel: Grote investeringen (boven een bepaalde drempel) kunnen voor 20% per jaar afgeschreven worden.
Na 5 jaar heb je dus de hele investering afgeschreven.
De BTW kun je direct terugvorderen.
Let wel, het is niet gratis, je hebt slechts een VPB voordeel van 19 tot 25% (afhankelijk van de hoogte van de winst) evenals een BTW voordeel van 21%.
Cumulatief is het voordeel t.o.v. een particuliere aanschaf (incl. BTW) 33 tot 38%.
Laatst gewijzigd door Yep op 28 Okt 2019, 12:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor bas » 28 Okt 2019, 12:26

Ik zie het verschil tussen particulier en beroeps in deze niet eerlijk gezegd. Het is een grote investering die in ene gedaan moet worden die zich op termijn pas terug verdient.
Of je investering dan van je (eventuele) winst of van je spaarrekening haalt maakt dan toch niet zoveel uit, ook voor een particulier zal het op termijn goedkoper zijn.

Voor beroeps zie ik eerder juist meer kuilen in de weg. Je schip zal in aanschaf duurder zijn wat je op eenzelfde termijn zal moeten afschrijven als de conculega met een goedkoper schip, zonder dat je de dagprijs kunt verhogen.
Nog even los van eventuele investeringen die je moet doen voor bijvoorbeeld aanvullende blusinstallaties.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor Yep » 28 Okt 2019, 12:36

bas schreef:Ik zie het verschil tussen particulier en beroeps in deze niet eerlijk gezegd. Het is een grote investering die in ene gedaan moet worden die zich op termijn pas terug verdient.
Of je investering dan van je (eventuele) winst of van je spaarrekening haalt maakt dan toch niet zoveel uit, ook voor een particulier zal het op termijn goedkoper zijn.

Voor beroeps zie ik eerder juist meer kuilen in de weg. Je schip zal in aanschaf duurder zijn wat je op eenzelfde termijn zal moeten afschrijven als de conculega met een goedkoper schip, zonder dat je de dagprijs kunt verhogen.
Nog even los van eventuele investeringen die je moet doen voor bijvoorbeeld aanvullende blusinstallaties.


Klopt, ook voor een particulier kan een duurdere aanschaf op termijn per jaar minder kosten.
De kostprijs ten gevolge van een grote investering kan best lager uitvallen.
Het gaat uiteindelijk tenslotte om de kosten per jaar.
1 keer bv. € 20.000 investeren over een periode van bv. x jaar is tenslotte goedkoper dan 2 maal € 12.000 investeren over dezelfde periode.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor FKZ » 28 Okt 2019, 12:42

Even een wat andere klank die van een tevreden Lifepo gebruiker sinds 2014

Steek je licht ook eens op op het zeilersforum. Daar zijn naar mijn weten een aantal LIfepo gebruikers en mensen die de conversie aan het maken zijn/ recent gemaakt hebben en al een aantal jaar gebruikmaken van op lithium gebaseerde accu techniek.

1. Bent u in het bezit van een lithium accu? Zo ja, van welk merk?
Ja Victron 24v lithium ion
2. Wat is uw mening ten opzichte van lithium accu’s voor recreatieve boten?
Veel beter dan Lood accus met name laden met zonnepanelen en het constante voltage bij afgifte. Gebruik deze accus in een 100% elektrische boot.
3. Welke criteria vind u het belangrijkste bij het kopen van een accu voor uw boot?
Levensduur gewicht en ruimte. Ivm actieradius van mijn boot
4. Is het noodzakelijk dat de accu bij u aan boord waterdicht is? Zo ja, in hoeverre is dat?
Nee net als een lood accu kan deze niet onder gedompeld worden.
5. welke ontwikkelingen ziet u ontstaan in de energiebehoefte aan boord van recreatieve boten?
Meer elektrisch vermogen nodig voor luxe zoals vaatwassers, wasmachines. of gebruik van 220v apparatuur zoals koelkasten tv, en netwerk apparatuur.
6. Indien u dit weet: welk types/merken van lithium accu zijn doorgaans het meest populair en worden het meest verkocht?
In de meeste boten word er naar het veilig geachte type van LIFePo4 gebruikt. Je ziet naar mijn mening een steeds grotere mate van het kopen van losse cellen met een onder en boven beveiliging of extern BMS. Als je cellen uit china haalt zijn de kosten vergelijkbaar met de A merk AGM accus. met een zelfde hoeveelheid aan bruikbare capaciteit.


succes met je onderzoek
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: afstudeer hulp!

Berichtdoor FKZ » 28 Okt 2019, 12:55

bas schreef:Ik zie het verschil tussen particulier en beroeps in deze niet eerlijk gezegd. Het is een grote investering die in ene gedaan moet worden die zich op termijn pas terug verdient.
Of je investering dan van je (eventuele) winst of van je spaarrekening haalt maakt dan toch niet zoveel uit, ook voor een particulier zal het op termijn goedkoper zijn.

Voor beroeps zie ik eerder juist meer kuilen in de weg. Je schip zal in aanschaf duurder zijn wat je op eenzelfde termijn zal moeten afschrijven als de conculega met een goedkoper schip, zonder dat je de dagprijs kunt verhogen.
Nog even los van eventuele investeringen die je moet doen voor bijvoorbeeld aanvullende blusinstallaties.



Het verschil is dat je als beroeps of ondernemer een een deel van je winst terug investeert in je schip door een duur accu pakket te kopen. Hier hoef je dus geen winst belasting over te betalen. Daarna mag je deze investering ook nog jaarlijks afschrijven. Ook de BTW kan je weer verrekenen. Er is dus geen voordeel in rest waarde te behalen. Dit kan als particulier niet, dat is volle mep betalen en dan lang van je aanschaf genieten. Ik denk zelfs dat als een schip een lithium accu heeft het eerder rede is om niet te kopen ivm de voor oordelen die er zijn. In mijn specifieke geval zal een elektrische sloep niet direct meer op brengen dan een diesel variant. De commerciële prijs van het elektrische pakket overstijgen de verkoop waarde van de sloep. Omdat ik overtuigt ben van de kwaliteit van de componenten neem ik deze mee naar een volgende schip. Het accu pakket zal de huis accu zijn geheel gescheiden van het 12 volt net en de diesel. Eventueel zou ik met het aandrijf gedeelte de volgende boot hybride kunnen maken. Dit zou zelfs het gebruik van de diesel in 60% tot 70% van de gevallen overbodig maken schat ik.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten