Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor aadbloem » 29 Mrt 2019, 21:48

Ik heb perfostansdopjes gebruikt, verkrijgbaar in 15 kg eenheden verpakt in stevige buis folie kostte destijds 0,76 per kg. Zijn stansdopjes van +/- 2 a 3 mm. Prima spul goed verpakt, compleet gesloten geen last van roest en goed handelbaar. Op de website het product linksboven. Zeer tevreden. Afhalen of bezorgen.
https://robas-nieuwegein.nl/perfostandsdopjes/
aadbloem
 
Berichten: 1023
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor jellojel » 30 Mrt 2019, 00:50

Beste leden,

Vandaag weer een kleine update want naast studie heb weer het een en ander kunnen doen.
Toen ik vandaag bezig was met op meten van spanten, gaten en andere dingen zag ik dat er aan de overkant van mij door een kraan een damwand werd geslagen. Heb deze vriendelijk gevraagd om even 5 minuten de tijd te nemen en de motor uit de boot te hijsen. Dit scheelde me veel tijd en til werk. Ook had ik nog meer geluk aangezien iemand verder op bij mij in de straat z'n tuin aan het verbouwen is en allemaal gladde schone stoeptegels overheeft die ie anders wilt weg gooien. s! dus die liggen pak en beet 40 meter van de boot opgestapeld. Dus ballast is ook geregeld, gratis en zonder dat ik er de deur voor uithoef!

Ook had ik vandaag een nieuwe afsluiter gehaald en slangen naar de wierpot. En de de benodigde spullen voor me pomp systeem. Zo had ik nog goede Vetus bilge pomp over en heb ik een aantal weken geleden via marktplaats een nieuwe Jabsco waterpomp gekocht die ook droog kan pompen (wat langer dan een gewone pomp, door het membraan). Vandaag daar ook de benodigde spullen voor gehaald zoals huiddoorvoer, vlotter, slagen, Electra dragen, krimpkousen en rvs slang klemmen enz. Heb hier nu alles voor behalve het schakel paneel. Weet al precies hoe ik het wil hebben zodat het niet stuk gaat of als er wat vervangen moet worden ik er gemakkelijk bij kan.

ook heb ik vandaag een 38 liter Vetus diesel tank gekocht met brandstof meter inspectieluik, aansluitingen voor brandstof en retourleiding en een goede ontluchter. Deze voor een prikkie kunnen kopen Helaas mist er alleen het tank metertje..... dus even door zoeken op MP of andere aanbiedingen. gelukkig kan ik wel de oude tank weg gooien want dat was een omgebouwde benzine tank zonder fatsoenlijke aansluitingen. zo hadden ze om het passend te maken met een mes alle gaten gesneden en vergroot wat resulteerde in een lekkende tank.

Voor de speaker gaten heb ik een andere mooie tijdelijke oplossing gevonden. zo was er bij een boot winkel een aanbieding voor ronde inspectie luiken met een diameter van 13 cm die bijna passen in de oude speaker gaten. Nu heb ik een fijnzaag geleend en moet ik alleen de hoekjes eraf slijpen zodat die er in passen. Daarna is niks meer te zien van de gaten. Dat scheelt mij dit jaar nog epoxy of polyester werk gelukkig! (wil met koningsdag en vrienden gaan varen) Zal er morgen Foto's van maken

Afbeelding
Dit was nadat ik de motor had verwijderd.

omdat ze de oude motor steunen erop hadden gelast zat hier natuurlijk nog een las naad op. Ook waren ze erg verroest

Afbeelding

Hier een wat duidelijker beeld nu ik meer verwijderen heb en de motor weg is.

Afbeelding

hier kun je goed de oude staat zien

Hierna heb ik met flex de oude motorsteunen verwijderen en de las naad. Als volgt heb ik met een rvs staalborstel op m'n flex de steunen schoon gemaakt. Dit heb ik gedaan aangezien de motor voorheen niet goed was uitgelijnd en ze hele kleine steunen hadden gebruikt. Nu heb ik nieuwe steunen (ook oude maar nog helemaal goed) die wel in de schroefgaten passen maar mochten deze niet passen dan kan ik ze eventueel weer op de plaat lassen.


het resultaat is als volgt:
Afbeelding
Dit ziet er toch al een stuk beter uit dan die roestige balken.

Ook heb ik veel vordering gemaakt met het roer zo heb ik die bijna helemaal kaal. Het plan is om deze uit te balanceren en het oppervlakte te vergroten zodat ie wat beter stuurt. Helaas heb ik van de huidige staat nog geen foto's gemaakt maar wel van de oude. Ik heb er een mooie hardhouten helmstok bij die ik netjes heb gemaakt maar daar wordt een stukje uitgefreesd om het mooi op het ijzer te kunnen plaatsen. Deze ziet er als volgt uit:
Afbeelding


Jkos ik heb veel naar jou forum gekeken en dat heeft me echt gemotiveerd om aan dit project te beginnen! gelukkig hoef ik aan deze niet zoveel te doen als jij moest en mijn eind doen wat makkelijker en ligt deze achter me huis! bedankt voor de epoxy ga daar zeker naar kijken! maar met epoxy is het de bedoeling toch dat ik eerst met watervast hout het maak en met het epoxy plamuur als het ware? (natuurlijk wel de stappen allemaal volgen)

Qua verf ben ik er nog niet uit. De binnenkant wou ik denk ik wit gaan doen en de buitenkant een gek kleurtje. maar heb kennissen die een boot spuiterij hebben die mij denk goed kunnen adviseren over hoe en wat! maar suggesties blijven altijd welkom!!

De planning voor zaterdag: morgen ga ik naar een haven op de hoek. Daar zal die het water uitgaan om de onderkant te inspecteren, kijken hoe ik het roer moet bevestigen en laten lassen. Ook het onderwaterschip schoon te maken en mag ik een echt goede hogedruk reiniger gebruiken die met heet water hopelijk de meeste verf eraf zal blazen (klein kracherspuite lukte het al aardig, dus moet wel goed komen).

Aan het eind van de dag met een heftruck de andere motor erin en op z'n plaats zetten en zondag uitlijnen en aansluiten. Ook wil ik de dieseltank hebben geplaatst en zorgen dat ie loopt!

Zondag eind van de middag komt m'n vriendin voor een paar dagen naar Nederland ( franse dame!) dus zal woensdag avond pas weer de mogelijkheid hebben om eraan te werken. Daarna weer een lekker weekendje voor de boeg waarin ik me wil bezig houden met het roer, de vloer, de luiken (extra luik met slot besteld voor de accu's) en de motorkist. Als ik tijd overheb na donderdag en vrijdag wil ook al draden trekken naar voren voor eventueel verlichting voor en tankmeter.

Iemand een goede suggestie voor een kabelgoot? zat zelf te denken aan de pvc buis of een grote slang zodat ik die iets omhoog kan laten gaan en er geen water in komt.

groetjes jelle
jellojel
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Mrt 2019, 15:04
ligplaats: Amsterdam
info: Viking reddingssloep 8 meter bij 2,8

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor jellojel » 30 Mrt 2019, 00:54

iemand een handige site waar je meer foto's tegelijk kunt uploaden? met Tiny pics duurt het erg lang en vind het gedoe elke keer met die security

groetjes jelle
jellojel
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Mrt 2019, 15:04
ligplaats: Amsterdam
info: Viking reddingssloep 8 meter bij 2,8

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor henkvd » 30 Mrt 2019, 00:59

jellojel schreef:iemand een handige site waar je meer foto's tegelijk kunt uploaden? met Tiny pics duurt het erg lang en vind het gedoe elke keer met die security

groetjes jelle


http://imgur.com/
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor jkos » 30 Mrt 2019, 14:31

Met epoxy kun je heel goed hout lijmen, of het nou om planken balken of platen gaat, met epoxy kun je het lijmen.
Voor reparatie en herstelwerkzaamheden aan polyester gebruik ik altijd epoxy.
Ik zeg altijd: met polyester gaat het meestal goed en met epoxy gaat het altijd goed.
Koop een klein digitaal weegschaaltje, dat werkt wat gemakkelijker.
Kijk eens op internet voor eventuele aanbiedingen, daar kan je soms je voordeel mee doen
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor ErikH » 30 Mrt 2019, 23:42

Neem i.p.v. kabelgoot een stuk pvc afvoer 40mm of groter. Geen bochtstukken gebruiken maar gewoon open bochten maken.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor jellojel » 31 Mrt 2019, 00:55

vandaag de boot uit het water gehaald en eerst de onderkant schoon gespoten en de romp gewassen (voor zover dat mogelijk was)

daarna door gegaan met een hogedruk reiniger op de banken. Helaas deed de goede warmwater hogedruk het niet en moest ik het doen met een zwakkere die water uit de plas pompte, dus alles duurde langer en helaas niet bereikt wat ik wou bereiken vandaag.

wel de motor met een heftruck in de boot kunnen hijsen aan het eind van van de dag. Morgen kan deze worden uitgelijnd en daarna moeten de achterste steunen worden vast gelast. Dit gebeurd morgen middag. Gelukkig krijg ik hier hulp bij. ook zal ik verder gaan met het verwijderen van de verf binnen de boot. Veder zal ik met het roer even gaan passen en meten en hier een goede oplossing voor vinden zodat ie op 3 punten vast zit ipv 2 zodat ie in de toekomst niet meer kapot gaat. Zodra dat is uitgedacht kan ik het weg brengen om het te balasten en te vergroten zodat ie wat beter gaat varen. hierbij nog wat foto's van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit was na een half uurtje spuiten. Wel was dit het makkelijkste om te verwijderen aangezien het al zo goed als los zat.

Afbeelding

dit is het onderste punt waar het roer op bevestigd moet worden. Zo zag ik dat op het uiteinde van het roer zelf dat daar een bout heeft gezeten die is afgebroken. Dus moet er opnieuw een bout aan zetten en een 3de steun zodat dit in de toekomst niet meer zal gebeuren. Iemand een idee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
en na een dag lekker bezig te zijn geweest lekker een wel verdient biertje gedronken! (jonge op de foto's is een vriend die me kwam helpen met die mooie weer)

morgen ga ik tot een uur of 14 nog door werken. Hierna moet de motor zijn geplaatst (vast) en hopelijk is er tijd over om meer verf te verwijderen. wel moet eerst nog wat van de fundatie weg halen omdat de motor waarschijnlijk te weinig speling heeft.

Groetjes

jelle
Laatst gewijzigd door jellojel op 31 Mrt 2019, 01:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
jellojel
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Mrt 2019, 15:04
ligplaats: Amsterdam
info: Viking reddingssloep 8 meter bij 2,8

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor jellojel » 31 Mrt 2019, 00:59

ErikH schreef:Neem i.p.v. kabelgoot een stuk pvc afvoer 40mm of groter. Geen bochtstukken gebruiken maar gewoon open bochten maken.

Gr.

Erik




Bedankt voor de tip! zoiets had ik al in gedachten alleen dacht ik eraan om er een van net achter de motor met een bocht stuk naar voren te brengen met een bocht stuk ( soort lange u) en dat hetzelfde te doen vanaf de motor naar achteren zodat je U-motor-U krijgt. Zodat niks in het water ligt en meteen netjes weg is. Want van voor naar motor gaan de diesel en retourleiding, Electra voor tankmeter en navigatie verlichting. Dan van achteren gaan accu kabels, Electra voor pompen en lichten.

groet,

jelle
jellojel
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Mrt 2019, 15:04
ligplaats: Amsterdam
info: Viking reddingssloep 8 meter bij 2,8

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor jellojel » 31 Mrt 2019, 01:01

iemand die nog een oude kabelaring heeft die voor een mooie prijs weg kan 16 meter?

groet,

Jelle
jellojel
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Mrt 2019, 15:04
ligplaats: Amsterdam
info: Viking reddingssloep 8 meter bij 2,8

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten