Beste leden,
Vandaag weer een kleine update want naast studie heb weer het een en ander kunnen doen.
Toen ik vandaag bezig was met op meten van spanten, gaten en andere dingen zag ik dat er aan de overkant van mij door een kraan een damwand werd geslagen. Heb deze vriendelijk gevraagd om even 5 minuten de tijd te nemen en de motor uit de boot te hijsen. Dit scheelde me veel tijd en til werk. Ook had ik nog meer geluk aangezien iemand verder op bij mij in de straat z'n tuin aan het verbouwen is en allemaal gladde schone stoeptegels overheeft die ie anders wilt weg gooien. s! dus die liggen pak en beet 40 meter van de boot opgestapeld. Dus ballast is ook geregeld, gratis en zonder dat ik er de deur voor uithoef!
Ook had ik vandaag een nieuwe afsluiter gehaald en slangen naar de wierpot. En de de benodigde spullen voor me pomp systeem. Zo had ik nog goede Vetus bilge pomp over en heb ik een aantal weken geleden via marktplaats een nieuwe Jabsco waterpomp gekocht die ook droog kan pompen (wat langer dan een gewone pomp, door het membraan). Vandaag daar ook de benodigde spullen voor gehaald zoals huiddoorvoer, vlotter, slagen, Electra dragen, krimpkousen en rvs slang klemmen enz. Heb hier nu alles voor behalve het schakel paneel. Weet al precies hoe ik het wil hebben zodat het niet stuk gaat of als er wat vervangen moet worden ik er gemakkelijk bij kan.
ook heb ik vandaag een 38 liter Vetus diesel tank gekocht met brandstof meter inspectieluik, aansluitingen voor brandstof en retourleiding en een goede ontluchter. Deze voor een prikkie kunnen kopen Helaas mist er alleen het tank metertje..... dus even door zoeken op MP of andere aanbiedingen. gelukkig kan ik wel de oude tank weg gooien want dat was een omgebouwde benzine tank zonder fatsoenlijke aansluitingen. zo hadden ze om het passend te maken met een mes alle gaten gesneden en vergroot wat resulteerde in een lekkende tank.
Voor de speaker gaten heb ik een andere mooie tijdelijke oplossing gevonden. zo was er bij een boot winkel een aanbieding voor ronde inspectie luiken met een diameter van 13 cm die bijna passen in de oude speaker gaten. Nu heb ik een fijnzaag geleend en moet ik alleen de hoekjes eraf slijpen zodat die er in passen. Daarna is niks meer te zien van de gaten. Dat scheelt mij dit jaar nog epoxy of polyester werk gelukkig! (wil met koningsdag en vrienden gaan varen) Zal er morgen Foto's van maken
Dit was nadat ik de motor had verwijderd.
omdat ze de oude motor steunen erop hadden gelast zat hier natuurlijk nog een las naad op. Ook waren ze erg verroest
Hier een wat duidelijker beeld nu ik meer verwijderen heb en de motor weg is.
hier kun je goed de oude staat zien
Hierna heb ik met flex de oude motorsteunen verwijderen en de las naad. Als volgt heb ik met een rvs staalborstel op m'n flex de steunen schoon gemaakt. Dit heb ik gedaan aangezien de motor voorheen niet goed was uitgelijnd en ze hele kleine steunen hadden gebruikt. Nu heb ik nieuwe steunen (ook oude maar nog helemaal goed) die wel in de schroefgaten passen maar mochten deze niet passen dan kan ik ze eventueel weer op de plaat lassen.
het resultaat is als volgt:
Dit ziet er toch al een stuk beter uit dan die roestige balken.
Ook heb ik veel vordering gemaakt met het roer zo heb ik die bijna helemaal kaal. Het plan is om deze uit te balanceren en het oppervlakte te vergroten zodat ie wat beter stuurt. Helaas heb ik van de huidige staat nog geen foto's gemaakt maar wel van de oude. Ik heb er een mooie hardhouten helmstok bij die ik netjes heb gemaakt maar daar wordt een stukje uitgefreesd om het mooi op het ijzer te kunnen plaatsen. Deze ziet er als volgt uit:
Jkos ik heb veel naar jou forum gekeken en dat heeft me echt gemotiveerd om aan dit project te beginnen! gelukkig hoef ik aan deze niet zoveel te doen als jij moest en mijn eind doen wat makkelijker en ligt deze achter me huis! bedankt voor de epoxy ga daar zeker naar kijken! maar met epoxy is het de bedoeling toch dat ik eerst met watervast hout het maak en met het epoxy plamuur als het ware? (natuurlijk wel de stappen allemaal volgen)
Qua verf ben ik er nog niet uit. De binnenkant wou ik denk ik wit gaan doen en de buitenkant een gek kleurtje. maar heb kennissen die een boot spuiterij hebben die mij denk goed kunnen adviseren over hoe en wat! maar suggesties blijven altijd welkom!!
De planning voor zaterdag: morgen ga ik naar een haven op de hoek. Daar zal die het water uitgaan om de onderkant te inspecteren, kijken hoe ik het roer moet bevestigen en laten lassen. Ook het onderwaterschip schoon te maken en mag ik een echt goede hogedruk reiniger gebruiken die met heet water hopelijk de meeste verf eraf zal blazen (klein kracherspuite lukte het al aardig, dus moet wel goed komen).
Aan het eind van de dag met een heftruck de andere motor erin en op z'n plaats zetten en zondag uitlijnen en aansluiten. Ook wil ik de dieseltank hebben geplaatst en zorgen dat ie loopt!
Zondag eind van de middag komt m'n vriendin voor een paar dagen naar Nederland ( franse dame!) dus zal woensdag avond pas weer de mogelijkheid hebben om eraan te werken. Daarna weer een lekker weekendje voor de boeg waarin ik me wil bezig houden met het roer, de vloer, de luiken (extra luik met slot besteld voor de accu's) en de motorkist. Als ik tijd overheb na donderdag en vrijdag wil ook al draden trekken naar voren voor eventueel verlichting voor en tankmeter.
Iemand een goede suggestie voor een kabelgoot? zat zelf te denken aan de pvc buis of een grote slang zodat ik die iets omhoog kan laten gaan en er geen water in komt.
groetjes jelle