Beste leden,
Onlangs ben ik de trotse eigenaar geworden van een viking reddingssloep. Echter heeft deze enorm veel werk nodig op vrijwel alle vlakken.
De boot is van een groep studenten geweest die er vijf jaar lang geen onderhoud aan hebben gedaan of naar omgekeken hebben. Zo heeft de motor meerdere malen onderwater gestaan en laat de verf los. Nu heb ik afgelopen weekend de boot afgesleept naar een plek waar ik er aan kan werken en ben ik begonnen met alles eruit te halen en schoon te maken. nu is de boot leeg en ruim 40cm omhoog gekomen (ballast eruit gehaald om er schoon te maken en opnieuw te ballasten want lag enorm scheef).
Ik heb dit project op dit forum gezet omdat alle tips welkom zijn! het moet een no nonsens sloep worden
De bedoeling is om de boot uiteindelijk weer in Amsterdam neer te gaan leggen en volgend jaar een elektromotor te plaatsen. Verder wil ik dat het een makkelijke boot wordt waar weinig aan kapot kan zoals een ingebouwde radio en kuipverlichting daarom wil ik dat voorlopig achterwegen laten.
Afgelopen weekend:
Bij het leeg pompen van de boot kwam ik ruim 1,5 kliko aan drap en zand tegen in de bodem. Zo ook verroeste kettingen voor ballast en lood. Helaas bleek het frame waar ze vloer op hadden gelegd verrot te zijn. dus moest ik die er uit zoveel mogelijk uit halen. Op de foto's die heb geupload zijn de steunbalken tussen de banken nog wel te zien, deze moeten eruit omdat ze op veel plekken rot zijn. Mijn vraag is dan ook hoe ik dit het beste kan doen, en of iemand hier ervaring in heeft.
Op dit moment staat op de planning om hardhouten balkjes van 28 - 44 een frame te maken met in het midden een inspectie luik. Daarop platen op maat maken van okoume 18 mm en dit met 2 glasvezelmatten te verstevigen en af te werken met epoxy. Is dit juist? of is het te zwak als je er met een groep op wilt staan? (de steunen van de bodem naar het frame zijn nog wel goed)
de motor is nu nog een Volvo Penta md2 hiervoor heb ik precies dezelfde motor voor gekocht. Dus deze ga ik alleen omruilen zodat ik dit jaar wel kan varen en me goed kan oriënteren op een elektrische installatie.
de verf - De jongens van wie ik hm kocht vertelde dat ze met ze tienen een weekend hebben geschuurd met de hand nog wel:) echter ging ik er met een lichte hogedruk door heen en zag al meteen de eerste 2 a 3 lagen los laten op veel plekken. iemand ooit een vacuüm schraper gebruikt voor gewonen verf of werkt dit echt alleen bij antifouling? of een andere manier om zo snel en makkelijk mogelijk van deze lagen af te komen? (hogendrukreiniger met vijzel??) of echt schuren toch het snelst?
verder ben ik opzoek naar simpele navigatie verlichting voor en achter die zo hufter proef als mogelijk zijn. Iemand ideeën?
verder heb ik al wel 1 Jabsco bilge pomp voor op de automatische vlotter en een Vetus pomp voor op een schakelaar plus 2 nieuwe accu's van 120 amp (overgehouden)
de sloep heeft als besturing een helmstok op dit moment maar ik naar een stuurwiel ivm andere die er mee varen en eventuele verkoop over 2 a 3 jaar (zelf ook liever een helmstok) maar aangezien ik een nieuwe motorkist moet maken is het verstandig om meteen een stuurconsole erbij te maken en daar het dashboard en alle andere apparatuur in te verwerken op het stuur na. Dit tegelijk met de vloer en motorkist? andere ideeën ook welkom
iemand ervaring met het maken van een kleine kajuit voorin voor een toilet en kussens in op te slaan als je niet vaart? veel mensen zeggen dat ik dat moet doen echter zelf twijfel ik heel erg want ik weet niet precies hoe qua benodigde hoogte en breedte (stel ik zet eer Jabsco handpomp toilet van de kleinste maat in)
mocht iemand een 2de hans kabelaring tegen komen tussen de 16 en 17 meter stuur me het linkje en dan gaan we van de zomer samen een rondje varen door Amsterdam!
hoop dat jullie kunnen helpen met jullie expertise! vergeten te melden dat ik 23 jaar ben en student dus niet zwem in het geld maar er natuurlijk wel wat voor over heb om het goed te doen!
groetjes Jelle
foto's volgen later vandaag!!