Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor jellojel » 25 Mrt 2019, 15:49

Beste leden,

Onlangs ben ik de trotse eigenaar geworden van een viking reddingssloep. Echter heeft deze enorm veel werk nodig op vrijwel alle vlakken.
De boot is van een groep studenten geweest die er vijf jaar lang geen onderhoud aan hebben gedaan of naar omgekeken hebben. Zo heeft de motor meerdere malen onderwater gestaan en laat de verf los. Nu heb ik afgelopen weekend de boot afgesleept naar een plek waar ik er aan kan werken en ben ik begonnen met alles eruit te halen en schoon te maken. nu is de boot leeg en ruim 40cm omhoog gekomen (ballast eruit gehaald om er schoon te maken en opnieuw te ballasten want lag enorm scheef).

Ik heb dit project op dit forum gezet omdat alle tips welkom zijn! het moet een no nonsens sloep worden

De bedoeling is om de boot uiteindelijk weer in Amsterdam neer te gaan leggen en volgend jaar een elektromotor te plaatsen. Verder wil ik dat het een makkelijke boot wordt waar weinig aan kapot kan zoals een ingebouwde radio en kuipverlichting daarom wil ik dat voorlopig achterwegen laten.

Afgelopen weekend:

Bij het leeg pompen van de boot kwam ik ruim 1,5 kliko aan drap en zand tegen in de bodem. Zo ook verroeste kettingen voor ballast en lood. Helaas bleek het frame waar ze vloer op hadden gelegd verrot te zijn. dus moest ik die er uit zoveel mogelijk uit halen. Op de foto's die heb geupload zijn de steunbalken tussen de banken nog wel te zien, deze moeten eruit omdat ze op veel plekken rot zijn. Mijn vraag is dan ook hoe ik dit het beste kan doen, en of iemand hier ervaring in heeft.

Op dit moment staat op de planning om hardhouten balkjes van 28 - 44 een frame te maken met in het midden een inspectie luik. Daarop platen op maat maken van okoume 18 mm en dit met 2 glasvezelmatten te verstevigen en af te werken met epoxy. Is dit juist? of is het te zwak als je er met een groep op wilt staan? (de steunen van de bodem naar het frame zijn nog wel goed)

de motor is nu nog een Volvo Penta md2 hiervoor heb ik precies dezelfde motor voor gekocht. Dus deze ga ik alleen omruilen zodat ik dit jaar wel kan varen en me goed kan oriënteren op een elektrische installatie.

de verf - De jongens van wie ik hm kocht vertelde dat ze met ze tienen een weekend hebben geschuurd met de hand nog wel:) echter ging ik er met een lichte hogedruk door heen en zag al meteen de eerste 2 a 3 lagen los laten op veel plekken. iemand ooit een vacuüm schraper gebruikt voor gewonen verf of werkt dit echt alleen bij antifouling? of een andere manier om zo snel en makkelijk mogelijk van deze lagen af te komen? (hogendrukreiniger met vijzel??) of echt schuren toch het snelst?

verder ben ik opzoek naar simpele navigatie verlichting voor en achter die zo hufter proef als mogelijk zijn. Iemand ideeën?

verder heb ik al wel 1 Jabsco bilge pomp voor op de automatische vlotter en een Vetus pomp voor op een schakelaar plus 2 nieuwe accu's van 120 amp (overgehouden)

de sloep heeft als besturing een helmstok op dit moment maar ik naar een stuurwiel ivm andere die er mee varen en eventuele verkoop over 2 a 3 jaar (zelf ook liever een helmstok) maar aangezien ik een nieuwe motorkist moet maken is het verstandig om meteen een stuurconsole erbij te maken en daar het dashboard en alle andere apparatuur in te verwerken op het stuur na. Dit tegelijk met de vloer en motorkist? andere ideeën ook welkom

iemand ervaring met het maken van een kleine kajuit voorin voor een toilet en kussens in op te slaan als je niet vaart? veel mensen zeggen dat ik dat moet doen echter zelf twijfel ik heel erg want ik weet niet precies hoe qua benodigde hoogte en breedte (stel ik zet eer Jabsco handpomp toilet van de kleinste maat in)

mocht iemand een 2de hans kabelaring tegen komen tussen de 16 en 17 meter stuur me het linkje en dan gaan we van de zomer samen een rondje varen door Amsterdam!

hoop dat jullie kunnen helpen met jullie expertise! vergeten te melden dat ik 23 jaar ben en student dus niet zwem in het geld maar er natuurlijk wel wat voor over heb om het goed te doen!

groetjes Jelle

foto's volgen later vandaag!!
jellojel
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Mrt 2019, 15:04
ligplaats: Amsterdam
info: Viking reddingssloep 8 meter bij 2,8

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor quichot » 26 Mrt 2019, 10:36

Een hele klus voor het eten!
Heb je die foto's al? Dan gaat er zeker gereageerd worden op je relaas.
Rechtstreeks plaatsen op dit forum als bijlage lukt niet, dat moet via Tiny Pics of soortgelijke sites. Daar je foto uploaden en dan de URL bedoeld voor fora copy pasten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor Hooveld960 » 27 Mrt 2019, 18:27

Ben benieuwd naar de foto's.....
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie - Update dag

Berichtdoor jellojel » 28 Mrt 2019, 01:11

beste leden,

Sorry voor het wachten maar hier dan de foto's van afgelopen zondag,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dit was na het verwijderen van de planken, het leeg pompen en het verwijderen van 1,5 kliko aan drap....

Afbeelding
dit is de sloep omhoog gekomen, zo te zien heeft ie er lang zo bij gelegen. was ook al goed af te zien aan de waterlijn op de zijkant van de zitting.


Afbeelding
dit is een van de eerste projecten die ik nu moet aanpakken aangezien het onderste bevestevings punt van het roer is afgebroken en nu stuurloos is. iemand suggesties om dit goed te te repareren? ik zal morgen foto's van het roer erop zetten

Vandaag heb ik extra verrotte houten balken verwijderen zoals die voor de motor en achterin in de luiken.
ook heb ik een Vetus 42 liter diesel tank gekocht die voorin moet passen op de oude plek. hiervoor ga ik nog een tank meter aanschaffen voor het gemak straks.

ook is de motor los en heb ik al een vervangende motor. enige is dat ik iemand moet vinden die voor mij de motor steunen erop kan lassen. Eerst de oude met een flex verwijderen en de balk waar de steunen op staan even mooi schoon maken!

ook wil ik de boot gaan ballasten met oude stoeptegels aangezien die niet roesten en lood erg duur is (ben maar een student dus bekostig dit Vannuit bij baantjes dus moet een beetje creatief zijn) zijn hier nadelen van ten opzichte van lood of andere goede en goedkope oplossingen? want voorheen zaten er kettingen in die waren enorm aan het roesten en gaf ontzettend veel vuiligheid mee.

dit is de status na ander halve dag werk inc terug slepen van Amsterdam naar Loosdrecht
Groetjes Jelle
jellojel
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Mrt 2019, 15:04
ligplaats: Amsterdam
info: Viking reddingssloep 8 meter bij 2,8

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor jellojel » 28 Mrt 2019, 01:15

de geuploaden foto's waren van afgelopen zondag. Vandaag ook nog wat dingen kunnen doen zoals de helmstok schuren en in de olie zetten. de teflex hendel helemaal opgepoetst, al het beslag is eruit nu en alle maten zijn opgenomen. was vandaag pas rond 17.00 bij de boot dus had enkel maar een paar uurtjes en de motor is er uit nu.

weet iemand wat een een Volvo md2 die niet meer loopt omdat ie onderwater heeft gestaan en roest aan de binnenkant nog waard is? wil hm verkopen op MP maar iemand enig idee wat een schappelijke prijs is? is nog wel helemaal compleet.

groetjes jelle
jellojel
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 25 Mrt 2019, 15:04
ligplaats: Amsterdam
info: Viking reddingssloep 8 meter bij 2,8

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor aquanaut » 28 Mrt 2019, 09:41

De Volvo Penta MD-2 is geproduceerd van 1964-1967 dus jouw motor is minimaal 52 jaar oud.....
Zo goed als geen onderdelen (behalve service parts) meer verkrijgbaar.
Typisch geval van wat de "gek" er voor geeft.
Enige jaren werkzaam geweest bij de VP organisatie, maar bij ons gingen deze motoren in de oud ijzer bak...
Laat je vooral niet misleiden door de soms astronomische bedragen die op MP (en dergelijke) gevraagd worden.
Pas nog een advertentie gezien van een MD-2 uit 1985.........

Wellicht dat iemand met een kapotgevroren blok nog geld er voor over heeft.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor redmiller » 28 Mrt 2019, 13:55

Ik heb wel een md21 blok liggen. Als je interesse hebt, dan stuur je maar een Pbtje.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor quichot » 28 Mrt 2019, 19:24

Heren, als ik het goed begrijp heeft 'ie al een vervangende motor, dus dat is niet het voornaamste probleem.

Als dit casco verder goed is, is er best wat van te maken. Al zal er veel ellebogenstoom voor nodig zijn.
Het is in elk geval een échte sloep, en niet een moderne halfglijder onder water met een als sloep vermomde romp boven water (alhoewel dat uiterst praktische recreatievaartuigen zijn).
Weet je iets van de herkomst, los van die studenten? In de davits van welk schip het heeft gehangen bijvoorbeeld? Zitten er überhaupt hijsogen in?
Met ballasten zou ik wachten tot je het hebt ingericht. Je gaat sowieso gewicht toevoegen. Oude kettingen zijn inderdaad ongeschikt. Los van de roest zit er tussen zo'n berg schakels veel te veel lucht. Dan zijn stoeptegels die je compact tussen de spanten kunt stapelen beter. Ponsdoppen worden ook wel gebruikt, maar die roesten ook. In een open boot niet handig.

Nou ja, houd ons maar een beetje op de hoogte.
Succes!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor Amersfow » 28 Mrt 2019, 22:18

Ik zou geen schuurtje voorop zetten voor toilet; dat is onooglijk. Ik heb een sloep met een kap erover, daar zou je theoretisch in de bank een toiletje kunnen plaatsen, maar iedereen ontraad mij dit. Een sloep is voor korte tochtjes. Als je het doet, gewoon een chemisch toilet voor een paar tientjes. Net zo makkelijk en je bent gelijk legaal bezig.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Viking reddingssloep 8 meter restauratie

Berichtdoor jkos » 29 Mrt 2019, 09:20

Jelle,

Zelf heb ik naast ponsdoppen zakken grind gebruikt als ballast, niet te duur en vrij schoon.
Hier kun je zeker wat moois van maken.
Zorg dat wat je doet ook goed doet, m.a.w gebruik goede materialen.
Als je moet gaan repareren aan het polyester gebruik dan epoxy.
Voor verf heb je de keuze tussen 1 of 2 componenten, zelf heb ik 2 componenten van De IJssel gebruikt maar dat hoeft niet.
Kijk maar eens naar het draadje over “mijn” Hardingsloep hier op het forum, beetje vergelijkbaar project.
Als je vragen hebt of adressen voor materiaal kan je me altijd een pb doen.
Veel succes.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten