Zelf dubbelglas maken

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2019, 13:31

Hooveld960 schreef:Het ziet er werkelijk schitterend mooi uit. Vakwerk!

Pascall, ik heb nog wel 3 vragen.

1. Waarom heb je er voor gekozen om tussen de glaslat en het polycarbonaat geen rubber strip te plaatsen?

2. M.b.t. de opmerking van Jade over eventueel vocht. Jij zegt dat je het polycarbonaat zo strak tegen het hout plaatst en d.m.v. die rubbers strips er geen lucht meer tussen kan komen. Maar de lucht die er tussen zit verdwijnt niet. Je zuigt het niet vacuüm. Dus kan dat beetje lucht wat er toch tussen zit niet condenseren bij temperatuurverschillen?

3. Jij gebruikt alleen vernis om het houtwerk te lakken? Welk merk als ik vragen mag?

Oja, v.w.b. die andere ramen waaromheen je de witte houten kozijnen hebt gemaakt. Ik zie dat de ramen in jouw geval al bijna net zo groot zijn als de gehele wand. Dat is een heel andere situatie als bij mij. Ik zal toch een soort kozijn om het raam moeten maken. Ik vroeg me al af hoe je die houten kozijnen had bevestigd, maar jij hebt gewoon gaten gemaakt in de bestaande aluminium kozijnen. Dat is inderdaad de oplossing.


Antwoord op vraag een; op zich heeft het niet veel meerwaarde, wat een grotere rol speelt is het verlies aan hout.
Door een dubber extra toe te passen betekent dat de sponning 3 mm dieper moet zijn in het hout, en wat ook weer resulteer in problemen met het freeze, of je moet weer dikker hout gaan toepassen.

2; staat in eerste post omschreven.

3; Ja, allen Epifanes vernis.

Mocht je nog vragen hebben laat maar horen :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor Rene » 20 Jan 2019, 14:10

@ Pascal:

Ik denk dat het iets anders is;

Bij gewoon dubbel glas is de spouw gevuld met droge lucht. Tussen de glasplaten van HR+ en HR++ glas bevindt zich een gas met betere isolerende eigenschappen dan lucht. Meestal gaat het om het edelgas argon. Aan de binnenzijde van HR-glas zit bovendien een coating.


Ik heb het toch ook over gewoon dubbelglas, ik heb het niet over HR+(+) glas, waar idd. argon wordt gebruikt, de lucht bij normaal dubbelglas wordt gedroogd door droogkorrels. Heb zelf gewerkt in de productie van dubbelglas.....

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor Hooveld960 » 20 Jan 2019, 14:33

Duidelijk antwoord Pascall m.b.t. de eerste post.

Dat andere topic waar je het in je eerste post over hebt, waar je dus de werkzaamheden m.b.t. die andere ramen hebt beschreven? Kan ik niet zo gauw vinden.
Kun je de link hier posten?

Bedoel je deze Epifanes vernis:

https://www.verfgroothandel.nl/epifanes-pp-vernis-extra-2-ltr.html

of deze:

https://www.verfgroothandel.nl/epifanes-hardhoutolie-1.html

Of toch een andere?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2019, 14:42

Hooveld960 schreef:Duidelijk antwoord Pascall m.b.t. de eerste post.

Dat andere topic waar je het in je eerste post over hebt, waar je dus de werkzaamheden m.b.t. die andere ramen hebt beschreven? Kan ik niet zo gauw vinden.
Kun je de link hier posten?

Bedoel je deze Epifanes vernis:

https://www.verfgroothandel.nl/epifanes-pp-vernis-extra-2-ltr.html

of deze:

https://www.verfgroothandel.nl/epifanes-hardhoutolie-1.html

Of toch een andere?


Het is Epifanes vernis.

Ik zou niet meer weten in wat voor topic ik toen enkele woorden aan dit onderwerp heb gespendeerd, ik denk dat het jou mogelijke vragen dan ook niet zou beantwoorden.

Mocht je meer details willen weten , brand maar los. :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2019, 14:47

Nu met plaatje Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2019, 14:49

En nog bedankt alle voor de complimenten!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2019, 16:19

Bij gewoon dubbel glas is de spouw gevuld met droge lucht. Tussen de glasplaten van HR+ en HR++ glas bevindt zich een gas met betere isolerende eigenschappen dan lucht. Meestal gaat het om het edelgas argon. Aan de binnenzijde van HR-glas zit bovendien een coating.[/quote]

Ik heb het toch ook over gewoon dubbelglas, ik heb het niet over HR+(+) glas, waar idd. argon wordt gebruikt, de lucht bij normaal dubbelglas wordt gedroogd door droogkorrels. Heb zelf gewerkt in de productie van dubbelglas.....

René[/quote]

René, waar zitten die droogkorrels precies, en raken deze dan niet verzadigt?
Ik snap de werking niet zo, die korrels nemen vocht op maar verdampen deze het dan niet op een bepaalt moment, zoals een spons?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor Rene » 20 Jan 2019, 17:26

Dit zijn speciale droogkorrels, die ook wel in zakjes zit als je electronica koopt, deze zitten dan samen met de print in een luchtdicht afgesloten zakje.
De droogkorrels zitten in het kader, deze zijn poreus aan de binnenzijde, en kunnen zo dus vocht opnemen.
Het vocht wordt door een chemische reactie niet meer vrijgegeven.

Zodra de lucht eenmaal droog is hoeven de droogkorrels niets meer te doen, de lucht is immers droog en zit opgesloten tussen de 2 glasplaten, zonder dat hier iets uit of in kan.

Leuk dingetje was altijd met het testen van de droogkorrels, om met het overtollige teveel water toe te voegen, dan begonnen de droogkorrels zoveel warmte af te geven dat het water verdampte door de temperatuur wat door de chemische reactie werd ontwikkeld.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2019, 17:35

Rene schreef:Dit zijn speciale droogkorrels, die ook wel in zakjes zit als je electronica koopt, deze zitten dan samen met de print in een luchtdicht afgesloten zakje.
De droogkorrels zitten in het kader, deze zijn poreus aan de binnenzijde, en kunnen zo dus vocht opnemen.
Het vocht wordt door een chemische reactie niet meer vrijgegeven.

Zodra de lucht eenmaal droog is hoeven de droogkorrels niets meer te doen, de lucht is immers droog en zit opgesloten tussen de 2 glasplaten, zonder dat hier iets uit of in kan.

Leuk dingetje was altijd met het testen van de droogkorrels, om met het overtollige teveel water toe te voegen, dan begonnen de droogkorrels zoveel warmte af te geven dat het water verdampte door de temperatuur wat door de chemische reactie werd ontwikkeld.

René


Duidelijk verhaal René, bedankt voor de info!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor Noordvaarder » 20 Jan 2019, 18:39

Rene schreef:Dit zijn speciale droogkorrels, die ook wel in zakjes zit als je electronica koopt, deze zitten dan samen met de print in een luchtdicht afgesloten zakje.

Jij noemt ze droogkorrels,echter in de volksmond zijn ze beter bekend onder de naam Silicagel of gewoon Silica,wat ook vaak op zo'n zakje staat.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast