Zelf dubbelglas maken

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 18 Jan 2019, 08:14

Beste mensen,

met dit draadje wil ik jullie laten zien hoe je zelf dubbelglas kan maken.
Ik heb hier al eens wat over gepost, in een ander topic, bestaande aluminium ramen voorzien van een dubbele ruit, deze zijn in een eerder tijdstip allemaal al uitgevoerd, tot grote tevredenheid.
Het geen wat nog moest geschieden waren de ramen dubbelen in de achter pui, deze moest nog worden uitgevoerd.
De werkgang van dit nog uit te voeren project wil ik dan ook met jullie delen.
De huidige situatie bereft glazenramen in een houtenprofiel, dit wijkt af van de overige ramen die in een aluminiumprofiel zijn geplaatst, echter, de werkwijze blijft nagenoeg het zelfde.
Het grote verschil met dubbelglas, zoals de meeste mensen het kennen, is dat de ruimte tussen de ramen niet gevuld is met bijvoorbeeld stikstof, hier door kan er onder bepaalde omstandigheden nog condens optreden tussen de ramen.
Echter, dit komt weinig voor en als het zich voordoet is het in zeer kleine hoeveelheden, vaak in een hoekje van het raam, ook is het weer snel verdwenen.
Dit fenomeen kan zich voordoen bij temperaturen rond of onder het vriespunt, buiten dit kleine minpuntje staan er veel voordelen tegenover!
Misschien moeten we niet spreken over dubbelglas maar over voorzetramen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 18 Jan 2019, 08:38

Om te beginnen hebben we, in dit geval, teakhout nodig om een houtenkader te vervaardigen waarin het glas gevat wordt.
Het is trouwens geen glas maar Polycarbonaat, dit oersterke materiaal is in verschillende bewerkingen/uitvoeringen te verkrijgen, wij hebben er voor gekozen, tweezijdige gehard en tweezijdig voorzien van een UV filter.
Voor deze ramen hebben we gekozen voor een dikte van 8 mm, de overige ramen die gevat zijn in aluminium zijn uitgevoerd in 10 mm.
De voordelen van Polycarbonaat ten opzicht van glas zijn, zelf makkelijk te bewerken, grote licht doorlaatbaarheid, slagvast, warmte isoleren, buigzaam.
Nadelen zijn er natuurlijk ook, kras gevoelig (deze zijn er trouwens wel vrij eenvoudig uit te polijsten) kostbaar.

Het hout;

Afbeelding

Na vlak en haaks schaven kan het aftekenen beginnen, dit moet zo economisch mogelijk gebeuren aangezien Teakhout een vermogen kost;

Afbeelding

De bochten worden ruw met een decoupeerzaag uitgezaagd;

Afbeelding

Voor het exact op maat schuren van de bochten heb ik een hulpstukje rond de bandschuurmachine gemaakt, zo is het vrij eenvoudig om de bochten haaks in model te schuren.

Afbeelding

Wordt vervolgt.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor stefan » 18 Jan 2019, 08:56

Ik vind het prachtig om te zien hoe je dit soort dingen doet, getuigt van veel vakmanschap.
Neem nu dat hulpstuk rondom de schuurmachine, je moet er maar opkomen!
stefan
 
Berichten: 620
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor Hooveld960 » 18 Jan 2019, 11:30

Een zeer interessant onderwerp. Hoewel ik mijn eerste set aluminium ramen nog moet plaatsen, ze liggen al gereed in de boot, in december laten maken door ALRA uit Zeewolde, had ik al bepaalde ideeën om daar voorzetramen op te gaan fabriceren. Ik dacht daarbij ook aan het gebruik van kunststof en ga eens nadenken over een manier om ze toch netjes te kunnen plaatsen, maar wel demontabel.
Dus dit draadje ga ik aandachtig volgen! Als is het maar voor ideeën.

En Pascal, leuk zo'n DIY schuurbank. Voor andere geïnteresseerden, YouTube staat vol met redelijk eenvoudig zelf te maken houtbewerkingsmachines die als basis een stuk elektrisch handgereedschap hebben!
Ik heb afgelopen maanden een 2-tal mooie machines gekocht, een Parkside (van Lidl) verstelbare afkortcirkelzaag (blackfridaydeal van 79 euries) en vorige week een Parkside tafelcirkelzaag op marktplaats voor maar 50 euries. Nu moet ik aan de gang om daar een paar mooie werkbanken voor te maken. Ik knutsel graag met hout namelijk. En ook daarvoor staat YouTube vol met filmpjes van DIY (do it yourself) projecten.

Maar goed, dit is een beetje off topic. Pascal, ik ga di aandachtig volgen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor Marie Christina » 18 Jan 2019, 12:29

Beetje off-topic, maar is dat erg?
Nuttige info, toch?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 18 Jan 2019, 17:57

Klopt Hooveld960, ik struin ook regelmatig YouTube af, best leerzame dingen op te vinden.

Even nog een plaatje van de huidige situatie en een tekeningetje ter verduidelijking;

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 19 Jan 2019, 05:51

stefan schreef:Ik vind het prachtig om te zien hoe je dit soort dingen doet, getuigt van veel vakmanschap.
Neem nu dat hulpstuk rondom de schuurmachine, je moet er maar opkomen!


We doen ons best Stefan :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 19 Jan 2019, 06:11

Hooveld960 schreef:Een zeer interessant onderwerp. Hoewel ik mijn eerste set aluminium ramen nog moet plaatsen, ze liggen al gereed in de boot, in december laten maken door ALRA uit Zeewolde, had ik al bepaalde ideeën om daar voorzetramen op te gaan fabriceren. Ik dacht daarbij ook aan het gebruik van kunststof en ga eens nadenken over een manier om ze toch netjes te kunnen plaatsen, maar wel demontabel.
Dus dit draadje ga ik aandachtig volgen! Als is het maar voor ideeën.

En Pascal, leuk zo'n DIY schuurbank. Voor andere geïnteresseerden, YouTube staat vol met redelijk eenvoudig zelf te maken houtbewerkingsmachines die als basis een stuk elektrisch handgereedschap hebben!
Ik heb afgelopen maanden een 2-tal mooie machines gekocht, een Parkside (van Lidl) verstelbare afkortcirkelzaag (blackfridaydeal van 79 euries) en vorige week een Parkside tafelcirkelzaag op marktplaats voor maar 50 euries. Nu moet ik aan de gang om daar een paar mooie werkbanken voor te maken. Ik knutsel graag met hout namelijk. En ook daarvoor staat YouTube vol met filmpjes van DIY (do it yourself) projecten.

Maar goed, dit is een beetje off topic. Pascal, ik ga di aandachtig volgen.


Hoi Hoogveld960,

Het ligt een beetje aan de bestaande situatie hoe makkelijk het is om een voorzetraam te plaatsen.
Wij hebben aluminium Vetus ramen, het voordeel van dit profiel is dat er een sponning aan de binnenzijde zit van 10x10 mm.
In deze sponning zit het voorzetraam met rondom een rubber, door het raam in de sponning te drukken ontsnapt de tussenliggende lucht, hierdoor krijg je een vacuum en blijf het uit zich zelf al zitten.
En dan komt het noodzakelijke, anders werkt het niet, het aluminium moet afgedekt worden, doe je dit niet krijg je alsnog condens tussen de ramen!!!

Het aluminiumprofiel kan je afdekken met een houtenprofiel , wij hebben er voor gekozen om de wand naar voren te halen, zodat niet alleen het aluminum wordt afgedekt, maar ook de naastliggende wand, zodat tussen de voorzetwand en de bestaande wand opgevuld kon worden met isolatie.
Het geheel is vastgezet met gepolijste RVS schroeven, het ziet er scheeps uit en alles is demontabel.
Natuurlijk kan je ook kiezen om de schroeven af te blinde met houten proppen dan zijn onzichtbaar, het is maar wat je wilt.
Ik zal later het nog verduidelijken met een paar foto's, heb ze nu zo even niet.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 19 Jan 2019, 06:50

Een stapje verder, de bochten zijn klaar, tussen de bochten komen de latten die samen het kader vormen.
De verbinding tussen de latten en de bochten wordt gemaakt met een zogenaamde liplas, half om half.
Alle bochten en latten (32 stuks) worden in een keer voorzien van zo'n las (68 maal :D ) moet je maar eenmaal de zaagmachine instellen :D
Deze worden uiteindelijk samengevoegd op een houten lijmmal, een mal is onontbeerlijk, anders schiet het alle kanten op tijdens het opklemmen.
Aangezien we vier ramen hebben herhaalt zich dit dus viermaal, ieder dag komt er eentje uit de klemmen.

Afbeelding

Afbeelding

Na 24 uur kan het kader uit de klemmen en wordt het geheel geschuurd zodat de verbindingen mooi egaal zijn.
Nu kan het frezen beginnen, de sponning waar het glas in komt, en alle hoeken rondom het kader.
De buitenhoek van het kader heeft een grotere radius als de binnenste hoek van het kader, dit is uit esthetisch belang maar om technische reden, immers moet je voor het geleidewieltje van de frees nog wel vlees hebben om tegen aan te lopen :D
Na het frezen wordt er nog eens geschuurd en worden de gaten geboord voor de bevestigingsschroeven die het kader, met het glas, op zijn plek moeten houden.
Wij hebben er voor gekozen om de schroeven in het zicht te laten, dit om de volgende reden, dit komt overeen met de overige ramen en het kader is later makkelijk te verwijderen in verband met lakken, en het staat lekker stoer :lol:
De schroeven af blinden met houtenproppen is natuurlijk ook een zeer nette optie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 19 Jan 2019, 07:15

Nog even een belangrijk puntje toevoegen, bij het zagen van de liplassen aan de latten en bochten, er is rekening mee gehouden dat de lip van de lat boven aanligt op die van de bocht.
Als later de bevestigingsschroeven aangedraaid worden, dat de hiermee gepaarde druk niet op de lijmverbinding komt, er komen er namelijk geen schroeven in de bochten.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten