Pagina 1 van 5

Magnetron aan boord

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 20:46
door Roelof
Hallo Allemaal

Ik overweeg om een magnetron in te bouwen. 12 Volt zal denk ik niet gaan lukken dus het zal via een omvormer gevoed moeten worden.
Waar moet ik rekening mee houden? Extra accu(s) kan ik mij voorstellen maar is er meer om vooraf over na te denken en is het eigenlijk wel een goed idee?

Hoe zijn de ervaringen met het gebruik van een magnetron aan boord?
Er is nog tijd maar als het een goed plan is moet ik er rekening mee houden met de betimmering.

Graag alle meningen en de "voors en tegens" en mogelijk de ervaringen met alternatieven zoals een oven.

Hoor graag, BVD.

Groet,
Roelof

Re: Magnetron aan boord

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 20:59
door henkvd
Kale magnetron (zonder oven) valt het gebruik wel mee, aangezien de gebruiksduur kort, tot hoog uit 5 minuten is gemiddeld al veel, wat dat betreft zou je niet 1,2,3 zoveel van je bestaande accucapaciteit vergen, wel een knappe omvormer, aangezien een magnetron al snel richting 1000 Watt gaat.
Ga je voor een combi, dan is de ovenstand een stroomvreter, als snel ben je met broodjes bv afbakken met voorverwarmen een 15 min verder.

Re: Magnetron aan boord

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 21:21
door Hooveld960
Ik heb een magnetron aan boord. Werkt prima. De magnetron staat wel op een aparte groep.
Ik heb een 3000W Victron multiplus en 4 accu's van 135Ah.

Re: Magnetron aan boord

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 21:34
door varg
Er staat mij bij dat er in een magnetron een flinke transformator zit. Hou dus rekening met een aanloopstroom die tot 5 x het nominaal verbruik kan oplopen. Degelijke omvormers kunnen dit hanteren zoals deze Studer: XTM 2000W - 12V
Voedingsspanning: 12V DC
Continue vermogen: 2000W
5 sec. vermogen: 4800W

groet, Arnold

Re: Magnetron aan boord

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 21:38
door Noordvaarder
Roelof schreef:Hoe zijn de ervaringen met het gebruik van een magnetron aan boord?

Aan boord.Het is maar net wat men bedoeld met aan boord.
Bij mij was in de truck tussen 2007 en 2013 aan boord.
Een kant en klaar maaltijd warm maken duurt toch al gauw 8 - 10 minuten.
Ik had een kleine 17 liters Magnetron aan boord,zonder poespas,dus geen klokjes die op stroom liepen,en een zuivere sinus omvormer van 24 naar 220Volt van 1500W continu met een max van 3000W kortstondig.
Deze is er ook in 12 volt: https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... 3000W.html
In 2007 koste zo'n ding nog 650 euro.
Ik heb altijd de motor laten lopen,want ik wou niet de kans lopen dat ik geen stroom meer had om de motor te kunnen starten.
Als het nodig zou zijn,zou ik me direct weer eentje aanschaffen.De magnetron heb ik nog steeds,staat op zolder te wachten op betere tijden. :lol: :lol:
Henk schrijft dat zo'n ding al gauw richting de 1000w gaat.
Ik denk zelf van richting de 1200W.
En/of een gemodificeerde sinus omvormer nu wel of niet kan ,weet ik niet.
Mij is destijds een zuivere sinus omvormer aangeraden.
Een Senseo werkt er ook op trouwens.

Re: Magnetron aan boord

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2018, 21:54
door henkvd
Grote trafo's zitten al een tijd je niet meer in magnetrons, dan zouden ze veel duurder zijn ( koperprijs), tegenwoordig weegt een kookdoos zo goed als niets meer, daar sjouw je je geen breuk meer aan.
Voor het opgenomen vermogen maakt dat verder trouwens weinig uit.

Re: Magnetron aan boord

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 00:02
door R.C.Grootveld
Wij hebben een combi aan boord, magnetron stand nog nooit gebruikt, oven (2000W) gebruiken we regelmatig:
Broodjes (af)bakken, Zalm uit de oven en soms alleen maar om de schalen op te warmen .....
Draait probleemloos over de combi ....

12V kun je denk ik wel vergeten, volgens mij bestaan die niet eens (maar kan het mis hebben)
Dus over omvormer. M zitten meestal rond de 1000W, dus minimaal een 1200W omvormer. Die trekt dus 100A en de vuistregels zegt dan dat je 200Ah accucap moet nemen.

Overigens zou ik eerder voor een gewone oven gaan, dan voor een magnetron (wij hadden geen keus ivm afmetingen).
Magnetron nog nooit gebruikt (thuis hebben we er ook geen), ook nooit gemist. Reden: Niet lekker en (indirect) ongezond.
Ik zou ook niet weten wat ik in de magnetron op zou moeten warmen, maar goed ik kook graag ....

Re: Magnetron aan boord

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 10:12
door quichot
Misschien geen direct antwoord op de vraag, maar wel een andere invalshoek: is het een probleem dat voorzieningen aan boord wat soberder zijn dan die thuis?
Die vraag is best logisch, gezien de nutsvoorzieningen aan de wal: schier onbeperkte en verhoudingsgewijs spotgoedkope toevoer van elektriciteit en water, en een dito afvoer van vuil- en rioolwater.

Uiteraard zijn die voorzieningen tegenwoordig technisch relatief eenvoudig ook aan boord te realiseren, maar uit bovenstaande reacties blijkt wel dat daar een prijskaartje aanhangt. En, als het eenmaal werkt, je weldegelijk op de klok zult moet blijven kijken om te zien of de energiereserve niet kritisch laag wordt. Ook blijft het lastig om een kopje koffie te zetten terwijl je appeltaartje in de oven staat.

Betekent dat nu dat het afzien is bij ons aan boord? Bepaald niet! Alle denkbare voorzieningen zijn beschikbaar, alleen niet precies zoals thuis. Dus terwijl een appeltaartje in mijn oven staat, zet ik vast lekker een bakkie verse koffie! :lol:

En o ja, Rob, ongezond? :?

Re: Magnetron aan boord

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 10:52
door Roelof
Allen, bedankt voor de input tot zover, meer info blijft altijd welkom :D

Quichot merkt terecht op dat de voorzieningen aan boord ook wel iets soberder kunnen zijn dan thuis maar omdat we de hele boot volledig opnieuw en voor langer verblijf willen inrichten is dit hét moment om dergelijke aanpassingen te doen. Vandaar de overweging en de vraag naar ervaringen.

Een gas oven voorkomt natuurlijk de aanslag op de accu's maar maar dient eigenlijk een ander doel.
De laatste jaren hebben we thuis geen oven maar die missen we af en toe toch wel.

Groet,
Roelof

Re: Magnetron aan boord

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2018, 11:54
door aquanaut
Roelof,

Hou in ieder geval rekening met het volgende waar mensen zich nog weleens in vergissen.
Als er op een magnetron staat dat hij 700W of 1000W is, is dit het zendvermogen van de magnetron buis.
Dit is wat anders als het opgenomen vermogen uit het net.
De doorsnede huishoud magnetron functioneert prima op een blauwe 3000VA omvormer ;)
Het 2000VA model wil voor sommige magnetrons te kort komen om hem door de starfase heen te krijgen.
Achterop de magnetron zit een type plaatje met het aansluitvermogen.

Leuke anekdote, ons bedrijf stond 30-40 jaar geleden altijd al op de scheepvaart beurzen met een magnetron om de werking van de blauwe omvormer te showen.
Er zijn in die tijd heel wat gehaktballetjes opgewarmd tot ongeloof van de heren schippers met lekkere trek.
Overigens is de magnetron (om eten te verwarmen) per ongeluk ontdekt door een fabrikant van RADAR apparatuur.

Aquanaut