Magnetron aan boord

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Nov 2018, 12:58

quichot schreef:En o ja, Rob, ongezond? :?

Inderdaad ...... de medische wereld heeft ernstige twijfels bij het als 'gezond' bestempelde bereiden met de magnetron.
Heeft te maken met de manier waarop je groenten bereidt: Bij de M. gebeurt dat door de cellen op te warmen door ze in beweging te brengen.
Je brengt ze als het ware van binnen uit aan de kook en vernietigt daarmee de molecuulstructuur van met name de vitaminen . . . . .

Bron: Diverse artsen en wetenschappers uit m'n omgeving ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor aquanaut » 21 Nov 2018, 15:00

Ik zet mijn alu hoedje alvast op.... :mrgreen:
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor quichot » 21 Nov 2018, 16:01

Rob, dat lijkt me vooralsnog onbewezen. 'De medische wereld' vind ik, net als 'diverse artsen en wetenschappers uit mijn omgeving' niet erg overtuigend. Medici weten in principe niet meer van electromagnetische straling dan welke andere leek op dat gebied ook. Onderzoeksresultaten van objectieve wetenschappelijke herkomst (dus niet uit kringen van homeopaten, stralingssceptici of voedingsgoeroes) zou ik bereid zijn te geloven. Maar dan nog: een magnetron gebruik je eigenlijk niet om groenten te bereiden (hoewel je in 5 minuten perfect in de schil gepofte aardappeltjes hebt!).

Roelof, je gaat langer aan boord verblijven, zeg je. Dan ligt het er ook aan hoe je gaat reizen. Is dat van jachthaven tot jachthaven, dan is het wat eenvoudiger allemaal, want dan zul je hoofdzakelijk aan de walstroom liggen. Als je echter, zoals wij met de Jonge Willem, op langere reizen onderweg hoofdzakelijk 'wild' ligt, of in elk geval zelden bij een stopcontact, dan zou ik m'n knopen nog eens tellen.

En aanvullend op het verhaal van @aquanaut: heb je eenmaal een omvormer, dan is een magnetron of een combi-oven hoogstwaarschijnlijk niet het enige huishoudelijke apparaat dat je wilt gaan gebruiken. Waterkoker, nespresso-apparaat, enz. Dus kijk bij aanschaf van een omvormer niet teveel naar het stroomgebruik van je magnetron alleen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Roelof » 21 Nov 2018, 16:28

@ Quichot,
Dat is precies waar ik bang voor ben.
Wij houden er ook van om op afgelegen plaatsten te overnachten en blijven er soms een paar dagen liggen Een beetje luxe is altijd leuk natuurlijk maar dit moet niet veroorzaken dat afhankelijk wordt van bijladen dmv een wal aansluiting.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor quichot » 21 Nov 2018, 17:06

@Roelof, dat is voor mij de doorslaggevende reden geweest om op gas te koken en te douchen. Energieveelvraten buiten je accuvoeding houden. Servicebank op paneeltjes, betaalbare, maar goeie sinusomvormer 800/1600 voor de koelkast, en verder wat pompen en 12v-ledlampjes. Met een gerust hart een weekje op een mooie plek zonder voorzieningen liggen heeft ook z'n charme!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Nov 2018, 18:11

quichot schreef:'De medische wereld' vind ik, net als 'diverse artsen en wetenschappers uit mijn omgeving' niet erg overtuigend. Medici weten in principe niet meer van electromagnetische straling dan welke andere leek op dat gebied ook.

1: Daar zou je je nog wel eens aardig in kunnen vergissen
2: Je hoeft geen medicus te zijn, om dit soort onderzoeken te kunnen doen
3: Daarbij hoef je niet van de techniek af te weten om op basis van onderzoeksresultaten te kunnen bepalen of iets als (in dit geval) magnetronstraling schadelijk is of niet

En, met het risico je op te tenen te trappen, ik hecht meer waarde aan uitspraken van dit soort mensen (die in mij directe omgeving zitten) dan aan een (ongefundeerder) uitspraak als de jouwe.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Roelof » 21 Nov 2018, 20:53

We gaan een beetje of topic geloof ik maar mbt het bereiden van voedsel is mij als volgt verteld:
Ik denk dat het redelijk bekent is dat een magnetron de voeding van binnenuit verwarmd en kookt. Ook is het volgens mij wel bekent dat door het koken van groentes de vitamines worden afgebroken / vernietigt.

Dat groentes na te zijn gekookt (op welke manier dan ook) weinig of geen vitamines bevatten kan verwacht worden maar dit betekend in mijn ogen niet dat het daarmee ongezond is. Het draagt alleen niet bij aan de vitamine huishouding.
Het wordt pas ongezond als het gaat over het inslikken van scheermesjes, drinken van kwik, toedienen van rattengif, roken ed :mrgreen: (wil hierbij opmerken dat ik een vervend roker van zware shag ben :D :roll: :mrgreen: )

Misschien is bovenstaande een beetje te plastisch uitgedrukt maar dat is mijn mening tussen: geen bijdrage aan de gezondheid vs ongezond.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Arthur » 21 Nov 2018, 21:52

Roelof schreef:@ Quichot,
Dat is precies waar ik bang voor ben.
Wij houden er ook van om op afgelegen plaatsten te overnachten en blijven er soms een paar dagen liggen Een beetje luxe is altijd leuk natuurlijk maar dit moet niet veroorzaken dat afhankelijk wordt van bijladen dmv een wal aansluiting.

Groet,
Roelof

Misschien toch een aggregaatje :D
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor pascall » 21 Nov 2018, 22:26

220 dynamo.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Roelof » 21 Nov 2018, 22:43

Arthur schreef:,
Roelof:
Dat is precies waar ik bang voor ben.
Wij houden er ook van om op afgelegen plaatsten te overnachten en blijven er soms een paar dagen liggen Een beetje luxe is altijd leuk natuurlijk maar dit moet niet veroorzaken dat afhankelijk wordt van bijladen dmv een wal aansluiting.

Groet,
Roelof

Misschien toch een aggregaatje :D


Zie ik hier een link naar viewtopic.php?f=27&t=4329 ;) ?

We liggen graag in de wildernis voor de rust. Het zou vreemd zijn als we dan een generator moeten starten zodat de magnetron z'n werk kan doen :?
Met onze oude kruiser hebben we nooit aan de walstroom gelegen, oplading door de motor en 2 zonnepanelen, langste reis 4 weken.

Ik wilde alleen graag weten waar ik rekening mee zou moeten houden met een magnetron aan boord en de afname van zo'n apparaat. Dat idee begint te vervagen. We hebben nu ruimte voor 6 zonnepanelen, dat zou de luxe natuurlijk kunnen ondersteunen maar ongeacht hoe stil die Fisher Panda's zijn, ik denk niet dat er zoiets snel gaat komen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten