Pagina 2 van 4

Re: Eastwood 24 winterklussen

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2019, 12:01
door MarcelM
inmiddels wat verder :)

de kabelboom uit de boot gehaald en mee naar huis genomen zodat ik de meters in kon bouwen..
Wat een bende in zo een standaard dashboard, en jammer dat de kleuren dus niet overeenkomen met de tekening in de handleiding.
Dan maar wat foto's maken:
Afbeelding20190106_155539 by marcelnam, on Flickr

De metertjes in de nieuwe behuizing gezet.. en ze pasten..
AfbeeldingIMG-20190106-WA0014 by marcelnam, on Flickr

en na het aansluiten aan de binnenzijde:
AfbeeldingIMG-20190106-WA0016 by marcelnam, on Flickr

vervolgens het gevaarte de garage in en een gat gefreesd voor het nieuwe schakelpaneel
AfbeeldingIMG-20190106-WA0020 by marcelnam, on Flickr

Re: Eastwood 24 winterklussen

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2019, 11:36
door Ard
MarcelM schreef:inmiddels ook de kachel uitgebouwd (trumatic E1800) die wel draait en vonkt maar niet aanslaat. Heb hem thuis ook op de autoaccu geprobeerd maar zelfde verhaal. Die ga ik proberen te laten repareren of ik koop (later) zo een ding van aliexpres (maar eerst maar eens zien of we deze echt nodig hebben)


Als de kachel al een tijd niet gebruikt is zit waarschijnlijk je magneetventiel vast, komt meestal los als je er zachtjes op tikt op ontsteking moment.

Re: Eastwood 24 winterklussen

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2019, 15:01
door MarcelM
Ard schreef:Als de kachel al een tijd niet gebruikt is zit waarschijnlijk je magneetventiel vast, komt meestal los als je er zachtjes op tikt op ontsteking moment.

Dank je! ga ik proberen!

Re: Eastwood 24 winterklussen

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2019, 15:52
door MarcelM
inmiddels staat de nieuwe console in de boot en heb ik een groot deel van de oude bedrading uitgezocht, verlengd (met kabelschoenen) en aangesloten op rijgklemmen.
Binnenkort een mooie kabelgoot om e.e.a. netjes weg te werken en dan zal ik ook foto's van de bedrading maken :)

Natuurlijk ook de nieuwe morsehandel aangesloten en afgesteld, die kan er weer even tegen. Stuur ook in de console zetten.
Met testen bleek er het e.e.a. niet te werken
- Verlichting meters werkte niet allemaal (stom, kreeg massa via aluminium paneel, moet dus iedere meter even een massa geven)
- één lampje deed het niet (lampje bleek kapot)
- Motorruimteafzuiging maakt ontzettend kabaal met dit weer, komt een nieuwe vonkvrije ventilator voor terug (benzine motor dus verplicht voor verzekering)

Afbeelding2019-01-20_08-12-14 by marcelnam, on Flickr

Re: Eastwood 24 winterklussen

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2019, 20:19
door Ronaldmuzie
Netjes hoor

En mooie marifoon

Re: Eastwood 24 winterklussen

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2019, 13:50
door MarcelM
en inmiddels ook de elektra netjes op rijgklemmen aangesloten en kabelgootjes gelegd.
er komt nog een goot bij, een extra din rail met een paar relais (remote victron, hoorn en wal/omvormer omschakelaar).
de victron (350W) komt daar dan weer naast.
Ook de choke in de console gezet. flinke klus omdat de hele kabel eruit moest om die te monteren, maar hij zit erin!
3 kabels waarvan ik geen idee heb waar die naartoe gaan (en ook niets laten branden als ik er stroom op zet) moet ik nalopen om te zien waar ze naartoe gaan :)

Afbeelding20190127_141101 by marcelnam, on Flickr

Re: Eastwood 24 winterklussen

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2019, 00:41
door Roelof
Zeker niet de eerste keer dat zoiets aanpakt :mrgreen: :lol:
Dat ziet er professioneel uit!

Groet,
Roelof

Re: Eastwood 24 winterklussen

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2019, 09:24
door Hooveld960
Rijgklemmen? Is dat je daar aan één kant bijvoorbeeld de plus aansluit en dat je dan daarvan kan aftappen? Een soort mega kroonsteen dus?

Re: Eastwood 24 winterklussen

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2019, 20:29
door pascall
Nu je kabels nog nummeren en een schema maken.

Mvg,

Pascal.

Re: Eastwood 24 winterklussen

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2019, 12:52
door MarcelM
Hooveld960 schreef:Rijgklemmen? Is dat je daar aan één kant bijvoorbeeld de plus aansluit en dat je dan daarvan kan aftappen? Een soort mega kroonsteen dus?


zijn eigelijk allemaal losse kroonstenen :)
De 2 verdeelblokken onder zijn de gezamenlijke massa
het verdeelblok boven is de +12v

Vanuit de verdeelblokken ga ik naar de schakelpanelen (één keer + per schakelpaneel en één keer de massa zodat de lampjes in de schakelaars aan gaan), de uitgangen van het paneel komen op de rijgklemmen aan de linker zijde. Verbruikers aan de rechter zijde.
Daar waar nodig heb ik de rijgklemmen aan de linkerzijde met elkaar verbonden om meerdere gebruikers op één uitgang van het schakelpaneel aan te sluiten.

Continue + voor bijvoorbeeld de radio (of grootverbruiker die niet op achter een paneel komen) tak ik af van de verdeelblokken.
De kabel tussen accu en verdeelblok wordt nog vernieuwd. hiervoor komt 10mm2 en de omvormer krijgt een eigen kabel rechtstreeks naar de accu (ook 10mm2)

ervaring? zekers, veel met hout gespeeld en van origine elektricien. de kabelnummers laat ik achterwege (ik heb geen kabelnummers meer en plakkertjes blijven toch niet jaren zitten en leesbaar). Wel documenteer ik de aansluitingen in een excel bestand dat ik afgedrukt bij de rijgklemmen bewaar en teken ik het schema nog even netjes uit. (er komen ook nog relais bij voor bijv. remote van de omvormer en scheepshoorn)