Pagina 1 van 2

Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2018, 17:18
door Hooveld960
Vandaag even naar de jachtwerf in Heeg gereden om te kijken hoe het er voor stond met m'n Hooveld.
Twee weken geleden gebracht. In het voorjaar is op mijn verzoek de monteur van de jachtwerf aan boord geweest om me een beetje technisch wijzer te maken.
De monteur constateerde dat er van de twee voorste motorsteunen de onderste bouten afgebroken waren. Niet de bout van de motorsteun zelf, maar de onderste bout van de bevestigingsbeugel waarmee de motorsteun aan het blok vast zit. Dat moest wel een keer gerepareerd worden.
Verder wilde ik de schroefas volledig watergesmeerd laten maken, een groffilter laten monteren en een grote onderhoudsbeurt.
Oja, onder de schroefas zag het er roestig uit, dus dat wordt ook aangepakt.
Om de bouten van de motorsteunen te kunnen vervangen zou de motor een stukje gelicht moeten worden.
Dat was wel even schrikken toen ik vanochtend ging kijken. De motor was voor het gemak maar helemaal gelicht, want dan konden ze er het beste bij.
Bleek ook dat aan de achterkant alle bouten van de bevestigingsplaat van één motorsteun allebei waren afgebroken.
Voor de goede orde, ik heb deze Hooveld zelf pas in mei gekocht. Geen idee hoe het kan dat bouten van motorsteunen kunnen afbreken.
Het was zeker niet zo dat de motor enorm stond te trillen. Eigenlijk liep hij wel netjes en van trillingen was nauwelijks sprake.
Maar goed, de bouten zijn al gerepareerd. Komen ook gelijk nieuwe motorsteunen op.
En de bilge wordt schoongemaakt.

Hier wat sfeerimpressies:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2018, 17:46
door Roelof
Begrijpelijk dat je schrok toen je "ontdekte" dat de motor volledig van de fundatie was gehaald maar in mijn ogen een goede zet van de monteur(s). Het is wat meer werk maar uiteindelijk zijn door deze actie de motorsteunen (en bilge) goed toegankelijk voor de reparatie in plaats van tobben door gebrek aan toegankelijkheid.
Mijn ervaring in 90 % van reparaties is dat een beetje (visueel) extra werk resulteert in sneller en kwalitatief beter werk.

Worden alle motorsteunen vervangen?
Het zou zonde zijn om deze gelegenheid voor vervanging voorbij te laten gaan.

Groet,
Roelof

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2018, 18:16
door Hooveld960
Ja, alle vier de motorsteunen worden meteen vervangen door nieuwe.

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2018, 13:21
door Blacktoppie
Wel een heel mooi moment om de bilge gelijk goed schoon te schrobben en eventueel te voorzien van een vers laagje verf.

Arco

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2018, 13:32
door Hooveld960
Als het goed is wordt dat gedaan.

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2018, 16:21
door ad gevers
Hoi Jan,
Nu je toch zover bent, zou ik als ik jou was de schroefas en gland (laten)verwijderen,
mooie gelegenheid om dat lastige hoekje te bewerken.
Maar verder goed bezig,
Groet Ad.

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2018, 21:05
door Hooveld960
Hallo Ad,

Dat staat ook in mijn verhaal (zie boven). Onder de schroefas zit behoorlijk wat roest. Op de foto niet te zien want er liggen doekjes voor het water op te vangen.
Het roest wordt aangepakt. Ben benieuwd hoe erg het is, maar mocht het erg slecht zijn dan wordt er een nieuw stuk staal gelast.
En meteen wordt de schroefas, die watergemeerd schijnt te zijn maar wel met een vetkoord (? Geen idee, maar ik geloof de monteur), volledig watergesmeerd gemaakt, ik dacht met een seal of zoiets.

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2018, 20:57
door ad gevers
Bij mij is de constructie van schroefas en smering hetzelfde,
heb nu drie jaar een nieuwe motor en heb er spijt van dat ik toen
die hoek niet degelijk aangepakt heb.
Ik heb er zover ik erbij kon wel een laagje roest afgehaald, doch weet niet
hoe dik het staal daar nog is. Hou me op de hoogte wat er bij jou onderuit komt,
en de ervaring met de nieuwe smering. Een vetkoord moet altijd wat water doorlaten.
Waarschijnlijk gaat mijn Hooveld in het voorjaar op de wal, behalve inspectie en
nieuwe antifouling wil ik dan ook mijn schroef een klein tikje zwaarder laten zetten.
Mooie gelegenheid om dan ook de schroefas eruit te trekken en indien nodig
het buitenlager te controleren.
Groet, Ad.

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2018, 15:40
door G.brul
Jan,

Wat is het merk en type van de dynamo op jouw Indenor motor?
De mijne is aan vervanging toe en ik ben op zoek naar een goed vervangend merk.

Gerard

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2018, 18:26
door Klaver vier
Een goeie dynamo haalde ik vroeger gewoon op de autosloop,en dan kijken naar bijv een dynamo van een audi die hebben ook een behoorlijke laadcapaciteit,ingebouwd regelaartje is ook heel netjes.
Als je keus hebt zou ik een bosch pakken.
Gr René ( klaver vier)