Vandaag even naar de jachtwerf in Heeg gereden om te kijken hoe het er voor stond met m'n Hooveld.
Twee weken geleden gebracht. In het voorjaar is op mijn verzoek de monteur van de jachtwerf aan boord geweest om me een beetje technisch wijzer te maken.
De monteur constateerde dat er van de twee voorste motorsteunen de onderste bouten afgebroken waren. Niet de bout van de motorsteun zelf, maar de onderste bout van de bevestigingsbeugel waarmee de motorsteun aan het blok vast zit. Dat moest wel een keer gerepareerd worden.
Verder wilde ik de schroefas volledig watergesmeerd laten maken, een groffilter laten monteren en een grote onderhoudsbeurt.
Oja, onder de schroefas zag het er roestig uit, dus dat wordt ook aangepakt.
Om de bouten van de motorsteunen te kunnen vervangen zou de motor een stukje gelicht moeten worden.
Dat was wel even schrikken toen ik vanochtend ging kijken. De motor was voor het gemak maar helemaal gelicht, want dan konden ze er het beste bij.
Bleek ook dat aan de achterkant alle bouten van de bevestigingsplaat van één motorsteun allebei waren afgebroken.
Voor de goede orde, ik heb deze Hooveld zelf pas in mei gekocht. Geen idee hoe het kan dat bouten van motorsteunen kunnen afbreken.
Het was zeker niet zo dat de motor enorm stond te trillen. Eigenlijk liep hij wel netjes en van trillingen was nauwelijks sprake.
Maar goed, de bouten zijn al gerepareerd. Komen ook gelijk nieuwe motorsteunen op.
En de bilge wordt schoongemaakt.
Hier wat sfeerimpressies: